שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    סטטינים והתייבשות: סיבות מפתיעות שגורמות להתכווצות שרירים

    התכווצות שרירים היא תופעה לא נעימה ושכיחה עד מאוד בקרב האוכלוסייה. למה זה בכלל קורה וכיצד ניתן למנוע?

    הגעתם לסוף היום, נכנסתם למיטה, ולפתע וללא אזהרה מוקדמת אתם מרגישים את השריר באזור האחורי של השוק שלכם מתכווץ בחוזקה – דבר המוביל לכאב ובעיקר לבהלה מהכיווץ הלא צפוי והלא ברור שהופיע לפתע. לתופעה שכיחה זו, אשר נמשכת בדרך כלל בין מספר שניות לדקות מועטות ויכולה לפגוע באופן תדיר באיכות החיים קוראים התכווצות שרירים.

     

    כתבות נוספות

    הפתרון שימנע התכווצות שרירים באימון או בשינה 

    כאבים לאחר אימון: תופעה רצויה או מסוכנת?

    פשוט והרבה יותר יעיל: אימון פונקציונלי שעובד על כל הגוף

     

    התכווצות שרירים (Muscle cramp) בשרירי הרגליים היא תופעה שכיחה יחסית. 9 מתוך 10 אנשים יתלוננו עליה במהלך חייהם כאשר לרוב היא תהיה נפוצה יותר בקרב נשים ואוכלוסייה מבוגרת.

     

    התופעה שכיחה במיוחד בשינה ובשעות הלילה ובחלק מהמקרים הכאב מלווה בתופעות לוואי פסיכוסומטיות שונות. עד לפני עשור הדעה הרווחת הייתה שהיא נגרמת כתוצאה מתהייבשות, אולם מחקרים שנעשו בשנים האחרונות חשפו סיבות נוספות אליה.

     

    נפוצה יותר בקרב נשים. התכווצות שרירים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    נפוצה יותר בקרב נשים. התכווצות שרירים(צילום: shutterstock)

     

    מהם הגורמים להתכווצות שרירים?

    1. פעילות גופנית אינטנסיבית או עייפות שרירית: כאשר שריר או קבוצת שרירים עומדים בפני עומס שמחוץ ליכולת ההתמודדות שלהם, למשל נפח ריצה חריג. תופעה זו יכולה להתבטא במצבים שונים, כמו למשל בזמן הפעילות, בישיבה, במנח סטטי כלשהו לאחר הפעילות ועוד. התכווצות שריר זו שכיחה יותר בקרב ספורטאים, ולחילופין - בקרב מבוגרים שהחלו להתאמן.

     

    2. פציעות: בעת פציעה מנגנון ההגנה הראשוני של הגוף הוא לכווץ את השרירים הגדולים באזור הפציעה, מה שנקרא כיווץ מגננתי. התגובה הראשונית תתבטא בהתכווצות שרירים, בייחוד כאשר מזיזים את אזור הפגיעה.

     

    3. התייבשות: כאמור, איבוד נוזלים קיצוני מוביל להתכווצות שרירים. מצב זה נפוץ בקרב ספורטאי סיבולת כמו רצים ורוכבי אופניים, ואף מהווה סממן מקדים למכת חום. בנוסף, הוא יכול לנבוע גם משילוב של נטילת משתנים – דבר שנראה יותר בקרב מבוגרים.

     

    התייבשות. גורם אחד מני רבים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    התייבשות. גורם אחד מני רבים(צילום: shutterstock)

     

    4. רמת מינרלים נמוכה בגוף: רמות נמוכות של מגנזיום, סידן וכדומה מעלות את הסבירות להתכווצות שרירים. התופעה שכיחה בקרב נשים בהיריון (לרוב מדווח על ירידה בכמות מגנזיום – היפומגנזיה), על רקע תיסוף לא מספק במינרלים, כמו גם בקרב אנשים הסובלים מתופעות שמובילות לירידה בכמות המינרלים במחזור הדם כמו הקאות, היפרוונטילציה, ספיגת סידן ירודה הנובעת מחוסר בוויטמין D, בעיות בתפקוד בלוטת התריס ועוד.

     

    מחסור באשלגן נחשב אף הוא כגורם ישיר להתכווצות שרירים, אך הסיבה נעוצה כנראה בחולשת שרירים שמקורה לרוב באימון יתר. במקרים אלו צריכת מזון עשיר באשלגן כמו בננה יכול להוות רעיון טוב.

     

    5. מבנה גוף: רגליים במנח בו הברכיים קורסות כלפי פנים (רגלי X)  ו/או כפות רגליים שטוחות נצפו כגורם תורם. כלומר, למבנה גוף או לחילופין - ליציבה שלנו (באם היא קיצונית בצורה מסוימת) יכולה להיות השפעה וקשר להיווצרות התכווצות שרירים.

     

    6. נטילת סטטינים (תרופה הניתנת להורת רמת כולסטרול בדם): נטילה של כדור מסוג זה נצפתה כגורם תורם להתכווצות שרירי רגליים. חשוב לציין שההבדל שנדגם היה 1% לעומת 0.5% בקבוצת הביקורת והבדיקה התבצעה על תרופה מאוד מסוימת מבין הסטטינים הקיימים. מסיבה זאת יש לקחת נתון זה בעירבון מוגבל ובוודאי לא לצאת בהצהרות שגויות של "לא צריך לקחת סטטינים".

     

    חוסרים תזונתיים עלולים גם הם לגרום להפעת התכווצות שרירים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    חוסרים תזונתיים עלולים גם הם לגרום להפעת התכווצות שרירים(צילום: shutterstock)

     

    כיצד לטפל, ויותר חשוב - כיצד למנוע?

    כאשר נוצרת התכווצות שריר בעת פעילות גופנית דוגמת ריצה יש להפסיק. התופעה לרוב תתפתח לכאבי שרירים מאוחרים בימים שלאחר מכן. מסיבה זאת מומלץ להיעזר בפיזיותרפיסט מוסמך.

     

    על אף הסברה כי ביצוע מתיחות יעיל בטיפול בהתכווצויות שרירים, לא נמצאה קורלציה למתיחות שרירי הגפיים התחתונות בהורדת תדירות ההתכווצויות. אמנם שימוש במתיחות לא יפתור את התופעה, אך שימוש מושכל בהן הינו רצוי לשם ניהול הכאב והנפיחות באם נוצרה, ויאפשר חלון הזדמנויות לתרגול ברמות כאב מופחתות.

     

    גם שימוש בכלים כמו גליל וכדור עיסוי נמצא כיעיל. הדבר לא מסייע בכל מצב, אך בגלל מיעוט תופעות הלואי הוא בהחלט יכול להוות כלי תומך. בנוסף, על אף המיתוס כי נטילת תוספי מזון כאלה או אחרים יכולה לטפל ואף למנוע את התופעה, תיסופים שונים כמו ויטמין E לא נמצאו כיעילים למטרה זו - או יעילים אך לא בטוחים מספיק, כמו שימוש בכינין.

     

    עשוי להקל על הכאב. גליל עיסוי (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
    עשוי להקל על הכאב. גליל עיסוי(צילום: shutterstock)

     

    על אף שהסיבות להיווצרות התכווצות שרירים בגפיים התחתונות לא ידועות לגמרי, יצירת מערכת שרירים חזקה, גמישה, ובעלת קשר תקין ויעיל למערכת העצבים מהווים את האמצעי החשוב ביותר למניעה והתמודדות עם התופעה. מסיבה זאת הדגש יהיה על תרגילים לחיזוק שרירי הגפיים התחתונות.

     

    חשוב לזכור: אם התכווצות השרירים ברגליים נוצרת ללא קשר להעלאת עצימות או נפח הפעילות הגופנית וללא קשר לעייפות, יש לבדוק את הנושא עם רופא המשפחה, שכן מחלה או תרופות מסוימות יכולות להוות את הגורם לכך והפסקת תרופות רבות מעלימה את התופעה. כמו כן, התייבשות, חוסר ויטמינים ותופעות גופניות צריכות להיבדק ולהישלל כגורם הבעיה.

     

    לסיכום, התכווצות שרירים לרוב איננה מקרה בהול רפואי, אך יש לבדוק את מקור היווצרות התופעה. אם רמת הכאב לא משתפרת ואף מחריפה ובמידה המתלונן סובל מתופעות בריאותיות נוספות יש לפנות לבירור רפואי על מנת להבין את מקור התלונות.

     

    לתסמיני התכווצות שרירים שגרתית יש בהחלט מענה ופתרון, גם במניעה וגם במתן כלי התמודדות וטיפול. אלה ינוהלו על ידי הפיזיותרפיסט המוסמך שבנוסף לטיפול ייתן תרגול מתאים להתמודדות עם הבעיה בעתיד.

     
    הכותב הוא פיזיותרפיסט מוסמך, מרצה במכללת סמינר הקיבוצים, ובעלים של Physio Fitness

     

     

    מהי פריקת כתף וכיצד היא נגרמת? צפו:

     

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: שאטרסטוק
    כיצד לטפל בהתכווצות שרירים
    צילום: שאטרסטוק
    ד"ר רק שאלה
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים