פרשת קיימברידג' אנליטיקה פתחה צוהר לעולם אפל שמתנהל מאחורי הקלעים, ושכולנו מעורבים בו. בעלי אינטרסים שונים משתמשים כאוות נפשם במידע שאנחנו מעניקים מרצון לרשתות החברתיות, וכך מסוגלים להשפיע בסוגיות הרות גורל כמו בחירות בארצות הברית או יציאתה של בריטניה מהאיחוד האירופי.
כתבות נוספות למנויים:
השיטה פשוטה מאוד: בעזרת מודל שמאפשר ניתוח פרופילים, ניתן לשייך אנשים לקבוצות פוליטיות שונות, ובכך לטרגט להם ידיעות פייק ניוז שיעוררו אותם פוליטית. אבל הדרכים לעצב את דעת הקהל באמצעים דיגיטליים לא מסתכמות רק בהפצת ידיעות שקר, ויכולות להיות מתוחכמות ונצלניות הרבה יותר.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
3 צפייה בגלריה
פייק ניוז ארה"ב
פייק ניוז ארה"ב
פייק ניוז ארה"ב
(צילום מסך)
ד"ר צ'ארלס קריאל, ששימש כיועץ לוועדה הפרלמנטרית לידיעות שקר בבריטניה, נחשף במהלך עבודתו לעדויות רבות לגבי שיטות הפעולה של חברות לאיסוף מידע. בסרט תיעודי חדש, שאותו ביים לצד זוגתו קתרינה גליין ויקל, הוא חושף קשר מטריד בין חברות הביג דאטה הגדולות לכנסיות האוונגליסטיות ולגופים שמרניים חזקים באמריקה.
הממצאים בסרט "אנחנו יודעים עליך הכול" (People you May Know), שישודר ב-HOT8 ב-28 באוקטובר, לא ישאירו אתכם אדישים, גם אם אין לכם כל עניין במערכת הבחירות בארצות הברית. השניים, שמתגוררים בימים כתיקונם בבריטניה, יצאו למסע לא מתוכנן בדרום ארצות הברית יחד עם בתם בת השלושה חודשים, בעקבות עדות על קשר אפשרי בין חברות הביג דאטה לכנסיות בארה"ב. בריאיון משותף ל-ynet שהתקיים בזום, הם מסבירים כיצד הכנסיות מגייסות אליהן אנשים באמצעים דיגיטליים, ואז מעודדות אותם להצביע למפלגה הרפובליקנית.
"גילינו פלטופרמה של מיקרו-טרגטינג שמשווקת לכנסיות בארצות הברית", מסבירה ויקל. "מדובר על נוצרים שמאוד מעורבים בפוליטיקה - הם יודעים שאנשים שלא הולכים לכנסייה לא מצביעים למפלגה הרפובליקנית, אז הם מחפשים קולות צפים, כאלה שאפשר לרשום לכנסייה".
הטרגוט מיועד ברובו לאוכלוסייה פגיעה - אנשים בודדים או כאלה שאיבדו לאחרונה קרוב משפחה, אנשים שסובלים מקשיים בפרנסה וכאלה עם נטיות התמכרותיות. "הם מחפשים אנשים פגיעים כדי להביא אותם לכנסייה, לתת להם תחושה של קהילה ולעזור להם. כשאין לך בסיס כזה בבית, הכנסייה הופכת למשפחה שלך, ואז היא גם מעודדת אותך להצביע בדרך מסוימת. הם לא משתמשים בפייק ניוז, הם פשוט אומרים 'בואו לכנסייה, אנחנו כאן בשבילך בזמנים הקשים'", מוסיפה ויקל.
מאיפה הם משיגים את המידע על הקולות הצפים?
קריאל: "יש מקורות שונים לדאטה. הוא יכול להגיע ממידע בסיסי שכבר פתוח לציבור, או לחלופין מברוקרים של דאטה שמוכרים את המידע שלנו, שאותו הם שואבים מכרטיסי מועדון או מכרטיסי אשראי מסוימים. אבל מעל הכול ישנה פייסבוק - שם אנשים מראים את הרגשות שלהם. פייסבוק הוסיפו את שש התגובות החדשות לא כדי שנביע את עצמנו באופן מדויק יותר, אלא כדי שהם יוכלו לעשות פרופיילינג יותר מדויק עלינו".
מי שראה את הסרטים "הדילמה החברתית" או את The Great Hack, שעוסקים בדיוק בנושאים אלה, לא יופתע במיוחד מדבריו, אבל קריאל מסביר בדיוק כיצד חברות ביג דאטה מסוגלות לנתח מידע עלינו בקלות.
"חברה כמו קיימברידג' אנליטיקה מציירת פרופיל אנושי על סמך נקודות דאטה. החברה בעצמה אומרת שבעזרת עשר נקודות דאטה היא יכולה לחזות את ההתנהגות שלך טוב יותר מהקולגה שלך, ואילו עם 300 נקודות היא תחזה את ההתנהגות שלך יותר טוב מבן הזוג שלך. היא לא החברה היחידה - התחזית הזאת היא משהו שנעשה במשך עשורים. היא מתבצעת בשיטת Five Forces analysis - משמעות הדבר היא שעל סמך חמישה נתונים בלבד, הם יכולים לדרג אותך על בסיס סולם מסוים וכך להבין את הפחדים שלך. וברגע שאתה יודע מה הפחד של האדם, אתה יכול להשפיע עליו".
3 צפייה בגלריה
ד''ר קריאל. אחד מיוצרי הסרט ''אני יודע עליכם הכול''
ד''ר קריאל. אחד מיוצרי הסרט ''אני יודע עליכם הכול''
ד''ר קריאל. אחד מיוצרי הסרט ''אני יודע עליכם הכול''
(צילום: באדיבות HOT)
זה מאוד מפחיד.
קריאל: "זה מאוד מפחיד, ורק לפני שלושה שבועות נחשף שהנתונים האלה מתגברים בקורונה. אתה מגיע לפאב או למסעדה, ובמדינות מסוימות דורשים ממך להשאיר את המייל ואת מספר הטלפון כדי שהם יוכלו לחזור אליך במקרה של קורונה. אז מסתבר שחלק מהמסעדות והברים מכרו את המידע הזה לברוקרים של דאטה, שמכרו את זה לחברות שעושות ניתוח התנהגותי. הסיפור הזה פרץ באנגליה".
אם נחזור לכנסיות, אז הטרגוט שלהן לא שונה בהכרח מחברת אופנה שמפרסמת מודעה בפייסבוק שלי כי בדיוק חיפשתי בגד חדש.
ויקל: "נכון, והן גם מודות בזה שהן פועלות כמו החברות המסחריות, רק שהן לכאורה מכוונות לטוב ומנסות לסייע. אבל הבסיס לפלטפורמה הזאת הוא פוליטי, והפוטנציאל של שימוש לא נכון בה הוא עצום".
קריאל: "אם אני מנהל בית אופנה, ואני יודע שעברת גירושים לאחרונה ואת נמצאת במקום שבו את מנסה לבנות את הזהות שלך, אז זה כנראה זמן אידיאלי בשבילי לטרגט אותך עם קו בגדים חדש כי את בדיוק בונה את עצמך מחדש. זה כמובן לא בסדר, כי את לא נמצאת במקום טוב ואני מנסה למכור לך בגדים. אבל אם אני יודע שעברת גירושים או שאת מתמודדת עם אובדן ואבל, ואני מחליט לטרגט אותך כדי להכניס אותך למערכת אידיאולוגית בחסות קבוצת תמיכה, זה הרבה יותר גרוע מלמכור תיק".
המסע שלהם עובר בכנסיות השונות בדרום העמוק של ארצות הברית, מבנים מושקעים שנמצאים בכל פינת רחוב לצד כביש ראשי. מנהלי הכנסיות מודים אומנם שהם משתמשים בחברות דאטה כדי למשוך אליהם חברים פוטנציאליים, אבל על הקשר למפלגה הרפובליקנית הם לא מדברים.
כדי להשיג את ההוכחות הנדרשות, קריאל התפלח לכנס של ועידת המועצה למדיניות לאומית (CNP), אחד הארגונים החזקים והמשפיעים בארצות הברית של שמרנים ורפובליקנים. אל הוועידה הוא נכנס עם סיפור כיסוי וצלב שעליו מותקנת מצלמה נסתרת, שם הוא תיעד כמה בכירים מדברים על שיתוף הפעולה הנדרש בין כנסיות לאמצעים דיגיטליים, וכן על הצורך של ראשי הכנסיות לעודד את החברים להירשם להצביע למפלגה הרפובליקנית. ואולם, ברגע שסגן נשיא ארצות הברית מייק פנס הגיע לוועידה, קריאל נאלץ לברוח משם.
"לא ידעתי שמישהו כל כך גדול יגיע לאירוע. נכנסתי לשם תחת סיפור כיסוי, וזה דבר אחד להתמודד עם המאבטחים של המלון, ודבר אחר להתמודד עם השירות החשאי ושומרי הראש שלו", הוא מסביר.
3 צפייה בגלריה
סגן נשיא ארה"ב מייק פנס. ''לא ידעתי שמישהו כל כך גדול יגיע לאירוע''
סגן נשיא ארה"ב מייק פנס. ''לא ידעתי שמישהו כל כך גדול יגיע לאירוע''
סגן נשיא ארה"ב מייק פנס. ''לא ידעתי שמישהו כל כך גדול יגיע לאירוע''
(צילום: EPA)
איך הממצאים שלכם ישפיעו על הבחירות הקרובות?
קריאל: "בהסתמך על הסקרים קשה לראות מצב שבו טראמפ זוכה, אבל אני חושש מאלימות. הימנים מטורגטים באופן ישיר על ידי הקמפיין של טראמפ, שנועד לשכנע אותם שהסקרים לא מדויקים ושהחדשות משקרות. טוויטר וגוגל הסכימו לחסום מיקרו-טרגטינג של מודעות פוליטיות, אבל פייסבוק מסרבת לכך אז יש אנשים שממשיכים לחיות בבועה בגלל זה. אם טראמפ יפסיד, ויהיה איזשהו ערפול בנוגע לתוצאות הבחירות - אנשים ייצאו לרחובות ותהיה אלימות".
לאחרונה יש יותר ויותר עיסוק במידע שנתנו מרצון לרשתות החברתיות ובשימוש שהן עושות בו. האם הגענו לנקודת אל-חזור, ומה אפשר לעשות?
קריאל: "לא מדובר במאבק אבוד. יש חוקים להגנת הדאטה באירופה, שבזכותם אנשים יכולים לבקש את המידע עליהם ולמחוק אותו, אבל כן חשוב לזכור שאנחנו לא אותם האנשים שהיינו לפני עשר שנים. אצלי למשל הקניות השתנו, ההכנסה שלי אחרת ואני כבר לא גר באותה המדינה, אז כל הדאטה מפעם כבר לא רלוונטי. אם את יכולה לעצור את המידע שאת נותנת היום, אז בעוד עשור תהיי די נקייה. זה כמו להפסיק לעשן - אחרי שבע שנים זה יוצא מהמערכת".
ויקל: "ואף פעם אל תעשי את הדברים האלה בפייסבוק עם התמונות והסקרים בסגנון 'איזו דמות קולנועית אתה', כי הדברים האלה עוצבו אך ורק כדי לקחת ממך דאטה. הסקרים האלה זה הכי גרוע".
הסרט מסתיים בקליף-האנגר על המעורבות של רוסיה בבחירות בארצות הברית ב-2016, כאשר אחד המומחים זורק לאוויר שהוא יכול לדבר על כך מול המצלמה, אבל אז קריאל ו-ויקל ימותו. "אם תהיה לי הגנה מאולפן הפקות גדול, אני אעשה סרט על המעורבות הרוסית בבחירות", הוא אומר כשהוא נשאל על המשך אפשרי.
ומה בכל זאת אתה יכול לספר על המעורבות של רוסיה?
קריאל: "רוסיה עובדת באופן אקטיבי על שלושה דברים עיקריים: הראשון הוא הבחירות הכלליות בארצות הברית, השני הוא דיכוי הקול השחור באמריקה והשלישי הוא ליצור מחלוקת בתוך הקהילות באמריקה. מקום טוב להבין את הנושא הוא לקרוא את דו"ח מולר ולראות את ההרשעות שם - אני לא זוכר בדיוק, אבל נמצאו משהו כמו 16 מפעילים בסנט פטרבורג שהתערבו באופן אקטיבי בבחירות ב-2016. הדו"ח הזה מאוד ברור ומאוד נכון, למרות מה שטראמפ אומר עליו".