הן נחשבות לספינות הדגל של יצרניות היוקרה, דובדבן מוטורי שמתנוסס בקצה הר קצפת האיכות של תעשיית הרכב. הן גדולות מאוד, מרווחות ללא תחרות ומציעות אבזור שעליו יכולתם רק לחלום - ובמקרים מסוימים לא ידעתם אפילו שהוא קיים - וכמובן מערכות בטיחות מתקדמות. תג המחיר של מכוניות יוקרה מתחיל כמו ערך דירה בפריפריה ועולה הרחק מעבר למיליון - אבל גם הן מגיעות יום אחד לשוק המשומשות, במחיר שונה לגמרי.
עשר שנים לאחר שעלו על הכביש לראשונה, תג המחיר שלהן עומד על כעשירית. נמוך אפילו מזה של מכונית משפחתית, שכן ירידת הערך השנתית שלהן נגסה ונגסה במחירן והפכה אותו לכמעט-מצחיק. לכאורה מדובר בעסקה מפתה במיוחד, אבל עלויות התיקון לעיתים גבוהות להחריד ובדרך כלל סתם מאוד יקרות, עלויות הביטוח מעיקות, צריכת הדלק גבוהה ועומס טכנולוגיה מגדיל את הסיכוי לכשל. וגם, חלק מהטיפולים מחייבים התחברות לרשת הטכנית של היצרנית, אותה ניתן לבצע רק במוסכי השירות המורשים. ואלה ממש אינם הזולים שבנמצא.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
7 צפייה בגלריה
(צילום: נועם וינד)
ובכל זאת. קיבצנו עבורכם כמה דגמים שעשויים לעניין, אם בא לכם בשלב כלשהו של החיים להתפנק ולהרגיש במעמד שבו מנהל הבנק מגיע אליכם לשיחה, ולא להיפך. חשוב עם זאת לזכור שהבחירה כאן במכונית צריכה להתבצע במשנה זהירות. עם בדיקה קפדנית במוסך שמתמחה בדגם הספציפי, עם הקפדה יתרה על כל פרט ועם סירוב מוחלט לקבל ש"המזגן לפעמים לא עובד, אבל זה כלום" או "שאפשר להתעלם מהחריקה הזו מקדימה. בדקתי, זה כלום". המחירים מבוססים על מחירון לוי יצחק ולפחות במקרה זה, אל תתפתו לשלם פחות מהנקוב.
אם אתם רוצים להיראות כמו מיליון דולר אבל לשלב בכך צניעות מעושה של מי שיש לו את הסכום אבל לא רוצה שיצביעו עליו ברחוב, נסו את הדור השלישי והמוצלח בשושלת אודי A8. הוא מבוסס גם כאן על פלטפורמה משולבת אלומיניום, יש לו הנעה כפולה קבועה, יכולת דינמית משובחת ונוחות נסיעה פנטסטית. אודי גם שיפרו משמעותית את איכות תא הנוסעים שבתחילת העשור היה אולי הטוב בקטגוריה, עדיף אפילו על זה של מרצדס S קלאס (ע"ע). לא בכדי בחרה בו היחידה לאבטחת אישים של השב"כ כרכב שרד רשמי של שיירת ראש הממשלה.
מחירון: 81 אלף שקל (2010) עד 129 אלף שקל (2013)
מנוע: V6 בנזין, מגדש-על, 3.0 ליטר, 290 כ"ס
תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה כפולה
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.1 שניות, 250 קמ"ש
חשוב במיוחד לבדוק: מערכת הגה, תקינות מיתלי האוויר המורכבים ופעולה תקינה של חוגת השליטה בקונסולה
הדור החמישי בשושלת סדרה 7 החליף את דור הרביעי שהיה אחד השנויים במחלוקת בעקבות העיצוב שיצר כריס באנגל. כמו כל הדגמים עד אז בשושלת ה-7, זו הבחירה למי שאוהב בעיקר לשבת מאחורי הגה ופחות להתרווח על הספסל האחורי. היא נעימה מאוד לנהיגה וכאשר דוחקים בה, היא מצליחה להעביר אפילו הרגשה של מכונית קטנה ממידותיה האמיתיות. איכות תא הנוסעים פחות מרשימה ממתחרותיה הישירות, אבל מנוע הבנזין המוגדש מספק ביצועים טובים מאוד.
מחירון: 86 אלף שקל (2010) עד 127 אלף שקל (2013)
מנוע: בנזין שישה צילינדרים, טווין-טורבו, 3.0 ליטר, 326 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.9 שניות, 250 קמ"ש
חשוב לבדוק: נזילות שמן ומים מהמנוע ומערכות נלוות
אף על פי שחלף עשור מאז שהוצגה, ה-XJ עדיין נראית מיוחדת, נאה ועדכנית כביום היוולדה, עדות לעיצוב המוצלח שעליו חתום איאן קלום. אבל יופי זה לא הכול כאן, יש לה גם יכולת דינמית גבוהה מהמקובל באזורי פאר אלה הודות לפלטפורמת אלומיניום קלת משקל. היא מהודרת ומפוארת ועושה חשק לשבת בה כל היום, אבל תפעול המערכות ונוחות הנסיעה פחות מבריקים, לצד רמת אמינות נמוכה מהמתחרות.
מחירון: 104 אלף שקל (2010) עד 127 אלף שקל (2011)
מנוע: V6 טורבו-דיזל, 3.0 ליטר, 275 כ"ס
תמסורת: שישה הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.4 שניות, 250 קמ"ש
חשוב לבדוק: אטימה של הגג הפנורמי, רצועת טיימינג, צנרת מים, משולשי מתלה קדמיים, תושבות מנוע
ה-LS הקודמת שווקה במשך 11 שנים ללא שינויים משמעותיים. היא גם היחידה כאן שלא מגיעה מהיבשת הקלאסית ובהתאם, רמת האמינות שלה - אולי הנושא החשוב ביותר למכוניות אלה - גבוהה משמעותית משל המתחרות הישירות, אך גם משל מכוניות זולות ובסיסיות. היא הפחות מרשימה מבחינה דינמית, תא הנוסעים המהודר שלה שומר על איפוק יפני, אינו נוצץ לעין וחסר ייחוד. אבל היא היחידה שמצוידת כאן במנוע V8 ענק, נוחה מאוד ונראה שגם בעוד 20 שנה תעניק חוויית נסיעה זהה. אם אתם שוקלים רכישה כזו לטווח ארוך מאוד, ומעוניינים להקטין את סיכויי המפגש עם בעיות אמינות מצטברות ויקרות, זו הבחירה שלכם.
מחירון: 80 אלף שקל (2010) עד 130 אלף שקל (2013)
מנוע: V8 בנזין, 4.6 ליטר, 380 כ"ס
תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 5.7 שניות, 250 קמ"ש
חשוב לבדוק: תקינות כללית
נדמה שתמיד היא הייתה שם, בפסגת קטגוריית היוקרה. ה-S החמישית בשושלת שמתאימה לתג המחיר שקבענו, נחשבת במקרה גם לאחת המוצלחות שבהן. גם בזכות עיצוב קלאסי-מודרני שנראה טוב גם היום, עם תא נוסעים סופר-איכותי הכולל גימורי עץ (אמיתיים), שורת חידושים כמו מסך תצוגה צבעוני ייחודי שמאפשר הקרנת וידאו לנוסע בזמן שהנהג רואה מול עיניו ממשק תפעול וגם לוח מחוונים דיגיטלי. כבר אז, כל מערכות הבטיחות המתקדמות שהפכו כיום לסטנדרט, משולבות - בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת עירנות נהג ואפילו אמצעי ראיית לילה. מיתלי אוויר כציוד תקני מציעים נוחות נסיעה מדהימה, גם בסטנדרטיים מודרניים.
מחירון: 91 אלף שקל (2010) עד 123 אלף שקל (2013)
מנוע: V6 בנזין, 3.5 ליטר, 306 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים אוטומטית, אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.9 שניות, 250 קמ"ש
חשוב לבדוק: תקינות מיתלי אוויר
פורשה פנאמרה היא מכונית נוסעים - עם ארבע דלתות - ראשונה של פורשה, ניסיון (מוצלח) להרחיב את קהל היעד המעוניין במכונית של המותג, אבל חייב להסיע בה מדי פעם לפחות ארבעה, לא רק שניים. היא אינה מהנאות שבקטגוריה, ולא רק כיוון שהניסיון לייצר מעין 911 ארוכה ושימושית לא ממש צלח. משהו בפרופורציות פשוט לא עובד. היא גם נחותה מרשימת היוקרתיות הקודמות מבחינת נוחות נסיעה, מרחב המחיה מאחור אינו שופע והביצועים בגרסת הבסיס לפחות, יאכזבו אתכם כנראה.
אבל מבחינת איכויות דינמיות היא בליגה אחרת, ואת זה תרגישו כבר בקילומטר הראשון. היא גם נושאת את אחד הסמלים הנחשקים עבור חובב הגה, שייאלץ לשלם סכום גבוה פי 3 אם יבחר ב-911 מאותה שנה, אף שפערי המחיר בין שני הדגמים כחדשים, לא היו גדולים.
מחירון: מ-114 אלף שקל (2010) עד 132 אלף שקל (2011)
מנוע: V6 בנזין, 3.6 ליטר, 300 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים כפולת מצמד, אחורית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.3 שניות, 259 קמ"ש
חשוב לבדוק: רעשי מיתלים, תושבות מנוע-גיר