שתף קטע נבחר

התרסקות מטוס הסנונית: "עקב מצב טיסה בלתי נשלט"

בדיקת האסון שבו נהרגו מדריך הטיסה רס"ן במיל' איתי זיידן ופרח הטייס רב"ט ליהוא בן־בסה הסתיימה • הצוות קבע: המצב שאליו נקלע המטוס – הזדקרות תוך כדי פנייה בגובה נמוך – לא היה מוכר, ולכן צוותי האוויר לא הוכשרו להתמודד איתו

תאונת מטוס הסנונית של חיל האוויר בנגב בנובמבר אשתקד אירעה "עקב מצב טיסה בלתי נשלט, שלא היה מוכר". כך קובע דוח החקירה הסופי בפרשה. בהתרסקות נהרגו מדריך הטיסה רס"ן במיל' איתי זיידן (42) ז"ל מקיבוץ שובל ופרח הטיס רב"ט ליהוא בן־בסה (19) ז"ל מראשון־לציון.

 

מדובר צה"ל נמסר כי "מצב הטיסה הבלתי נשלט נגרם בשל הזדקרות תוך כדי פנייה, בגובה נמוך, ממנו לא יכול או לא הספיק הצוות להיחלץ לפני הפגיעה בקרקע". עוד נמסר כי המצב שאליו נקלע המטוס לא היה מוכר עד כה, ולכן צוותי האוויר לא הוכשרו להתמודד עם סיטואציה שכזו. צוות התחקיר ציין כי בדיקה העלתה כי גם בגופים נוספים המחזיקים את המטוס הזה לא היה מוכר הסיכון הזה.

רס"ן זיידן ז"ל

 

התחקיר העלה עוד: טיסות בגובה נמוך בוצעו לאורך שנים פעמים רבות בטייסת, ונתפסו כנדרשות לצורכי מיון והדרכה. התאונה לא נבעה בגלל בעיה טכנית, והמטוס היה שמיש לאורך כל הטיסה. החוקר הראשי של משרד התחבורה ערך בדיקה ומצא שרמת התחזוקה של המטוס הייתה גבוהה.

 

מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, שקיבל את ממצאי הדוח לידיו, הורה לבצע מספר פעולות: "בחינה וביצוע של ניהול סיכונים שיאפשר שולי בטיחות מתאימים בהטסת חניכים בבית הספר לטיסה; התאמת המבנה הארגוני של טייסת המיון לצורכי הטייסת ואתגריה; עדכון הספרות החילית וספרות הטייסת והכשרת צוותי האוויר ללמידה ולהבנה של התופעה שהתגלתה". כמו כן הוא הנחה לעדכן את המתפעלים השונים בעולם בדבר תוצאות החקירה.

רב"ט בן־בסה ז"ל

 

"צוות תחקיר המומחים הפך כל אבן וביצע חקירה מעמיקה ומורכבת על מנת להגיע לסיבה בגינה קרתה בסבירות גבוהה התאונה הקשה", אמר נורקין. "לצורך חקירה זו ביצענו מספר טיסות ניסוי בארץ ובחו"ל על מטוס סנונית שמטרתן הוכחת התופעה האווירודינמית שהתגלתה".

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים