שתף קטע נבחר

לא קונות בזארה

מדוע קתרין הפבורן באה עם כפכפים? על הסימביוזה בין טקס האוסקר לעולם האופנה

טקס האוסקר, שצופים בו זיליון ומשהו אנשים בעולם כולו, נחשב לתצוגת האופנה הגדולה ביקום. מעללי הכוכבים והכוכבות על השטיח האדום, מה הם לבשו ועם מי הם באו חשובים לא פחות מהזכייה עצמה.
מאז ימיו הראשונים של האוסקר בשנת 1929 ועד היום נרקמו יחסים סימביוטיים מעניינים בין הטקס שמנפיק כוכבים, כוכבות ושוברי קופות ובין עולם הזוהר של האופנה הבינלאומית. רבות מהשחקניות שעטו על עצמן את הבגד הנכון, זה שיצר מספיק סנסציה ומשך המון תשומת לב, הצליחו לבסס גם את מעמדן ההוליוודי. אודרי הפבורן הייתה הראשונה שלבשה אופנה עילית לאוסקר והיממה את הקהל בשמלות נשפיות מפוארות של ג'יבנשי, ואילו שרון סטון הייתה ראשונה לשלב חצאית של מעצב העל ולנטינו עם חולצת גולף צמודה של "גאפ".
נתפרו הרבה פייטים ונגזרו מטרים רבים של טפטה מאז הופעתה הספורטיבית של הזוכה הראשונה באוסקר. ג'נט גיינור שזכתה בפרס השחקנית הראשית ב –1929 נראתה כאילו ירדה ממדשאות הגולף של בברלי הילס כדי לקבל את הפרס. היא לבשה חצאית לבנה באורך ברך, סריג עם שרוולים קצרים שמעליו נקשרה בחינניות מטפחת צבעונית ולהשלמת המראה נעלה נעלי גולף לבנות עם זוג גרביים קטנים וצחורים. עשור אחרי כבר דווח בעיתונות ההוליוודית שבטקס נצפו פרוות מינק, משי, סאטן ותכשיטים יקרים, ושכמליון דולר הושקעו רק במלבושים המפוארים של המשתתפים.

בעקבות המחשוף

מלבד השמלה המושלמת מאז ומתמיד חיפשו השחקניות כולן אחר המחשוף המושלם. המחשופים של המשתתפות נהפכו לכל כך שערורייתיים שבשנות ה-50 התמנתה אידית הד, מעצבת התלבושות המפורסמת ביותר בהוליווד, לפקח על נדיבות הדקולטה. היא נאלצה לא אחת מאחורי הקלעים לכסות כוכבניות שחשפו יותר מדי, ולתפור בחזית השמלות פרחי בד ענקיים או פיסות תחרה כדי להצניע את הבגד.
שחקניות מתחילות רבות באותה התקופה קישטו את האירוע, ביניהן מרלין מונרו ואליזבט טיילור, שהוזמנו להציג מועמדים ולהגיש פרסים. הן ידעו שזו ההזדמנות שלהן להיחשף ונהגו, אחרי שעברו את משמרות הצניעות של הד ולפני העליה לבמה, לדחוף ולעלות את השדיים בתוך השמלה רגע לפני ההופעה. בשנת 1958 יצאה הוראה כתובה מפורשת ממפיק האוסקר שאסרה על הופעה עם מחשוף לא צנוע. אבל דבר לא הצליח לדכא את החשק האקסביציוניסטי של השחקניות מחפשות התהילה והשערוריות, ועד היום האוסקר רווי סקס אפיל בקנה מידה מסוכן. להלן סיפורי אופנה נבחרים מדפי ההיסטוריה של האוסקר:

מרלין מונרו בוכה

ב-1949 כוכבנית צעירה בשם מרלין מונרו הוזמנה להשתתף לראשונה באירוע הנוצץ. דקות ספורות לפני העלייה לבמה היא גילתה ששמלתה נקרעה. מונרו פרצה בבכי ורצה לחדרי התופרות שתפרו ותיקנו את השמלה ממש על גופה.

גרייס קלי והפצצה

ב-1955 גרייס קלי לבשה שמלה שנחשבה אז ליקרה ביותר בהיסטוריה של האוסקר. השמלה שעוצבה על ידי אידית הד, נתפרה מאריג שחוטיו נטוו ונצבעו בפריז ועלה 4,000$. לקבלת האוסקר על "The Country Girl" קלי נשאה עמה לבמה תיק מעוטר באלפי פנינים יקרות, אותו החזיקה ביד כמו פצצה מתקתקת.

רוזלינד ראסל רוצה שינוי

ב-1957 רוזלינד ראסל הופיעה לאוסקר בפיג'מה מעוטרת באבני חן אותה לבשה בסרט "Auntie mame” כמחווה למעצב התלבושות של הסרט. "אני יודעת שזה די נועז מצידי, אני מודה. אבל כל כך מעט אפשר לעשות עם בגדי נשים לקראת הטקס, אני ניסיתי ללכת בדרך שונה לגמרי", אמרה ראסל אחרי.

ברברה סטרייסנד ופיג'מת המחבואים

ב-1969 ברברה סטרייסנד קיבלה אוסקר על הופעתה ב"Funny Girl" בחליפת מוקיון מאריג שחור מבריק ושקוף באופן שערורייתי. את הפיג'מה המצחיקה, המכונה "פיג'מת מחבואים" בגלל הפריטים השונים המסתירים את המקומות הצנועים, עיצב עבור סטרייסנד מעצב העל ארנולד סקאזי.

קתרין הפברון בקבקבים

ב-1974 קתרין הפבורן האגדית, שזכתה בארבעה פרסי אוסקר, כיבדה את הטקס בנוכחותה בפעם הראשונה כדי להעניק פרס מיוחד למפיק לורנס ויינגרטן. היא הופיעה לאירוע הנוצץ בבגדי הגננות שלה מתקופת מלחמת העולם השניה: מכנסיים שחורים, סריג גולף, קבקבי עץ ומקטורן בלוי כל כך שנאלצו לחבר אותו בעזרת סיכות ביטחון שנצבעו בשחור על-מנת שיראו ככפתורים. המפיק של האירוע רתח מזעם אבל אף אחד לא העיז להעיר דבר להפבורן.

ברברה סטרייסנד וכובע קופסה

ב-1970 ברברה סטרייסנד העניקה לג'ון ויין את האוסקר בשמלה ורודה מעוטרת בחרוזים וב"כובע קופסה" ורוד א-לה ג'קי אונסיס. התקשורת הכתירה את התלבושת כ"בגדי בר מצווה של אם חתן השמחה".

אנג'ליקה יוסטון לא לבד

ב-1975 אנג'ליקה היוסטון שליוותה לטקס את המועמד והחבר, ג'ק ניקולסון, קנתה לכבוד האירוע בבית כלבו יוקרתי שמלה מאריג דמוי קשקשי דג בצבע טורקיז. יוסטון גילתה במהלך הטקס כי היא לא הייתה היחידה שלבשה שמלה זו לטקס.

האדום של אליזבט טיילור

ב-1976 אליזבט טיילור הפנטה את הנוכחים בהופעתה הסקסית בשמלת סטרפלס אדומה שעוצבה עבורה על ידי הלסטון. בעקבות הופעתה המהממת של טיילור המעצב הנרגש הכריז שיקרא לגוון האדום הזה "אדום אליזבט טיילור".

ראקל וולש פותחת רוכסן

ב-1979 ראקל וולש לובשת לאוסקר אוברול "catsuit" צמוד מבד מכוסה פייטים כחולים שעוצב עבורה על ידי לוריס אזארו. היא מדדה את הבגד לפני הטקס רק בעמידה וכשהיא ניסתה להיכנס ללימוזינה בדרך לאירוע התברר לה שזה בלתי אפשרי לשבת עם הדבר הזה. היא נאלצה לפתוח את הרוכסן של הבגד ולשכב על המושב האחורי כל הדרך אל האוסקר.

התור של שר

ב-1986 שר מזעזעת את האוסקר בתלבושת עם כתר נוצות אינדיאניות שחורות ובגד שחור מעוטר הקריסטלים אבל כל כך חושפני שכמוהו טרם נראה על הבמה. על ההופעה הסנסציונית אחראי מעצב האופנה בוב מאקי, שהלביש את שר לשבעה טקסי אוסקר והצליח לזעזע כל פעם מחדש. שר, שרתחה על שלא קיבלה מועמדות לאוסקר על משחקה ב"Mask", החליטה להפגיז הופעה ולמשוך המון תשומת לב.

אומה תורמן בגוון לילך

ב-1995 אומה תורמן קיבלה מהמעצבת של בית האופנה האיטלקי "פראדה" רישומים שונים לשמלת ערב כדי שתורמן תבחר מהם את השמלה לאוסקר. תורמן החזירה את האיורים וסירבה להזמין שמלה. מיוצ'ה פראדה לא ויתרה וגייסה זוג מעצבי תלבושות אמריקאיים לעצב את השמלה שתורמן לא תוכל לסרב לה. כך נולדה היסטוריה אופנתית חשובה. תורמן לבשה לאוסקר שמלת ערב של "פראדה" (עוד לפני של"פראדה הייתה קולקציית של בגדי ערב) בגוון לילך שתרמה רבות לביסוס מעמדו של בית האופנה האיטלקי.

אנג'לינה ג'ולי אוהבת דם

ב-2000 אנג'לינה ג'ולי החליטה להפחיד את קהל האוסקר במראה המכשפה עם שמלת משי-סטרץ' שחורה שעוצבה עבורה על ידי דונטלה ורסאצ'ה ותסרוקת "הכלה של דרקולה" עם תוספות שיער מחרידות. יודעי דבר טענו שהיא ידעה בדיוק מה היא עושה ולאיזה תגובות היא מצפה כשהחליטה לשנות את המראה שלה בצורה קיצונית כזאת. כנראה שהיא הצליחה כי אותה זוכרים מערב זה ולא את גווינת, את דיאז ואפילו לא את קידמן.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר. נוצות ובגד שחור מעוטר קריסטלים
טיילור. שמלת סטרפלס אדומה של הלסטון
תורמן. שמלת ערב של פראדה
יוסטון. דמוי קשקשי דג
לאתר ההטבות
מומלצים