לפני 5 שנים, ב־2016, הכריז משרד התחבורה האמריקאי (DOT) על תחרות בין ערים בגודל בינוני בארה"ב לקבלת מימון בסך 50 מיליון דולר (10 מיליון מתוכם תרם מייסד מיקרוסופט המנוח פול אלן) עבור הטמעת טכנולוגיות "עיר חכמה". הדגש היה על רעיונות למערכות תחבורה המחוברות לענן, ובכלל על טכנולוגיה חדשנית לשיפור הניידות ברחבי העיר. במימשל קיוו שהצלחת הפרויקט תספק תמריץ לערים אחרות. מתוך 78 ערים שנגשו לתחרות ניצחה העיר קולומבוס שבאוהיו.
כתבות נוספות למנויי +ynet:
לא רוצים לפספס אף כתבה? הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בהצעה המפורטת שהגישה אז העירייה היא הציגה תוכנית שקראה לה "מהפכנית": הסעות ציבוריות במכוניות ללא נהג; פתרון בעיית המחסור במקומות חניה באמצעות חיישנים ואפליקציות; תשלום עבור תחבורה ציבורית באמצעות הסמארטפון; והצבת "קיוסקים" עם WiFi ברחבי העיר, לסיוע בתכנון נסיעות. העירייה התחייבה גם להתמקד בהנגשת שירותים לשכונות חלשות מבחינה סוציו־אקונומית.
3 צפייה בגלריה
מימון של 50 מיליון דולר. קולומבוס, אוהיו
מימון של 50 מיליון דולר. קולומבוס, אוהיו
מימון של 50 מיליון דולר. קולומבוס, אוהיו
(צילום: shutterstock)
אבל מתברר, כי הטכנולוגיה, לעתים, מבטיחה ומסנוורת יותר משהיא מקיימת, וכי ההתנהגות האנושית לא תמיד תואמת את הציפיות שמעוררת הקידמה. לחלק נכבד מן הפרויקטים נדרש תכנון כה ממושך, עד שהם החלו לקרום עור וגידים רק במהלך 2019. הם פעלו זמן קצר — ואז, לרוע המזל, הגיעה הקורונה ולמעשה חיסלה אותם. התוכנית הסתיימה רשמית באמצע יוני, והחודש פרסמה הנהלת פרויקט "קולומבוס החכמה" דו"ח מסכם. המהפכה המובטחת — כך עולה ממנו — לא ממש הגיעה לעיר.
מנהלת התוכנית, ג'ורדן דייוויס, אמרה החודש ל־Wired, כי הבחירה בקולומבוס הובילה למבול של הצעות מחברות סטארט־אפ, שרובן התבררו כקשות לביצוע ולניהול. לפי אתר הטכנולוגיה טקראנץ', היו שם, בין השאר, אפליקציה בשם Pivot, שסייעה לתכנן נסיעות ברחבי אוהיו בכל כלי־רכב אפשרי; שירות הסעות ברכב אוטונומי, שהפעילה חברת הסטארטאפ הצרפתית Easy Mile, וכלל ארבע תחנות; "מערכת הפעלה" כוללת, תוצרת Pillar, שניקזה אליה את כל נתוני התנועה שנאספו בעיר; ואפליקציית חניה של ParkMobile, שמשתמשיה יכלו גם למצוא דרכה חניה וגם להזמין אותה ולשלם עליה.
עוד הופעלו בעיר קיוסקים דיגיטליים עם תצוגות מדיה של Orange Barrel Media; ופרויקט "כלי רכב מקושרים", שיודעים "לשוחח" זה עם זה ועם 85 צמתים מועדים לפורענות ברחבי העיר, בשותפות עם סימנס. הנהגים המחוברים קיבלו אזהרות לקראת רמזור אדום, לפני בית ספר, לקראת התנגשות בצומת, ועוד.
חברה משיקגו בשם Kaizen Health תרמה לקולומבוס מערכת לניהול הסעות עבור נשים בהריון וחולים העוברים טיפולים רפואיים, ואפליקציית הניווט Wayfinder פיתחה כלי ניווט ידידותי במיוחד, שמסייע לאנשים עם מוגבלות קוגניטיבית למצוא את דרכם בעיר.
3 צפייה בגלריה
''להשתמש בטכנולוגיה כדי לשפר איכות חיים''. מנהלת פרויקט "קולומבוס החכמה", ג'ורדן דייוויס
''להשתמש בטכנולוגיה כדי לשפר איכות חיים''. מנהלת פרויקט "קולומבוס החכמה", ג'ורדן דייוויס
''להשתמש בטכנולוגיה כדי לשפר איכות חיים''. מנהלת פרויקט "קולומבוס החכמה", ג'ורדן דייוויס
(צילום: רויטרס)
בפועל, את אפליקציית Pivot הורידו רק 1,100 אנשים. השאטלים של EasyMile החלו לפעול רק בפברואר 2020 בשכונת לינדן שבעיר, במהירות ממוצעת של 6 קמ"ש. הם פעלו כשבועיים, עד שתאונת דרכים עצרה את השירות. לאחר שפרצה מגפת הקורונה הוא כבר לא התחדש; 6 עמדות ה"קיוסק" שהוצבו ברחבי העיר שימשו תושבים לתכנון 8 נסיעות בלבד בין יולי 2020 למרץ 2021; ולמערכת ההסעות לטיפולים רפואיים, שפעלה מיוני 2019 עד ינואר השנה, נרשמו רק 143 איש. באפליקציית הניווט המיוחדת השתמשו רק 31 בעלי מוגבלות (אם כי רובם דיווחו על שביעות רצון ממנה).
מצד שני, לפי הדוח היו גם נקודות אור בשירותים החדשים. עם פרוץ הקורונה, השאטלים האוטונומיים שימשו למבצע משלוחי מזון לנזקקים: 3,598 חבילות מזון הועברו בהן עד יוני האחרון, עם כמעט 130 אלף ארוחות. מעט הנשים בהריון שכן נעזרו באפליקציית ההסעות ביקרו יותר מאחרות אצל רופאים ובתי מרקחת. הוקמו גם יותר עמדות טעינה לרכבים חשמליים משתוכננו מראש, במקומות עבודה ובאתרים ציבוריים.
בקולומבוס מתעקשים שלא לראות בפרויקט כישלון, אלא אוסף אומלל של נסיבות. המימון הציבורי אומנם נגמר, אבל העירייה מתכוונת להמשיך לתפעל חלקים מהמיזם במימון עצמי, כ"מעבדה" לשילוב טכנולוגיה בטיפול בבעיות חברתיות. 5 מתוך 8 הפרויקטים יימשכו, כולל "מערכת ההפעלה" לשיתוף נתונים, הקיוסקים החכמים ואפליקציות החניה ותכנון הנסיעות.
"זו לא אמורה להיות תחרות למי יש יותר חיישנים", אמרה המנהלת דיוויס, "המוקד יהיה איך אנחנו משתמשים בטכנולוגיה כדי לשפר את איכות החיים, לפתור בעיות קהילתיות ולהשיג שגשוג באזור".
3 צפייה בגלריה
''מעבדה חיה''. נשיא ומנכ"ל טויוטה, אקיו טויודה, מציג את Woven City
''מעבדה חיה''. נשיא ומנכ"ל טויוטה, אקיו טויודה, מציג את Woven City
''מעבדה חיה''. נשיא ומנכ"ל טויוטה, אקיו טויודה, מציג את Woven City
(צילום: EPA)
לא רק בקולומבוס נתקלות תוכניות "העיר החכמה" בקשיים, אם כי קשה עדיין להסיק מכך מסקנות: פרויקט "עיר העתיד" שתכננה גוגל לבנות ליד טורונטו בוטל בשנה שעברה, הן בגלל מגפת הקורונה והן בשל מאבק פוליטי מתמשך עם קבוצות מקומיות.
במקביל, פרויקטים אחרים דווקא עושים את צעדיהם הראשונים: ענקית הרכב היפאנית טויוטה החלה השנה לבנות "עיר עתיד" נסיונית על שטח של 175 דונם בבסיס הר פוג'י ביפן. העיר, שתיקרא Woven City ("העיר הארוגה"), מתוכננת לשמש כ"מעבדה חיה" לטכנולוגיות עתידניות בתחומים כמו מכוניות אוטונומיות, רובוטיקה, בתים חכמים ובינה מלאכותית. גם חברת Sidewalk Labs הודיעה בימים אלה, כי היא מייעצת ליזמי נדל"ן בכמה ערים בארה"ב בנושא "תוכניות חדשנות" לערים חכמות. "ועליבבא" הסינית מובילה פרויקטים נסיוניים של "תחבורה חכמה" בסין, במלזיה ובמקאו.