שתף קטע נבחר

חקירת התהפכות הנגמ"ש: חשד לטעות אנוש

ועדת חקירה בראשות תא"ל גרשון יצחק תבדוק האם חמשת חיילי התותחנים נהרגו בגלל בלימה, נסיעה מהירה או טעות אנוש. רק יום אחד קודם הודיע צה"ל: בשנת 2000 חלה ירידה בכמות התאונות

בלימה, נסיעה מהירה או היגוי לא נכון: אלה הם הגורמים האפשריים העיקריים, על פי ממצאי החקירה עד כה, לתאונה המחרידה, בה נהרגו אתמול (יום ד') חמשת חיילי צה"ל בהתהפכות הנגמ"ש באזור ההתנחלות פני חבר.

חמשת ההרוגים הם: סמל יעקב (יקי) ברדוגו, בן 19 מחדרה. הוא הובא למנוחות בשעה 14:00 אחר הצהריים בחלקה הצבאית בבית העלמין בחדרה.

רב"ט בורוש אליסף, בן 18 מרעננה, נטמן בשעה 16:00 בבית העלמין הצבאי ברעננה.

סמל עידו קרני, בן 20 מקיבוץ עמיר בצפון, יובא למנוחות בשעה 16:30 בקיבוצו.

סמ"ר אידן ברודי, בן 20 מראשון לציון, הובא למנוחות בשעה 15:00 בבית העלמין הצבאי בראשון לציון.

סמל עידו קליין, בן 19 מיהוד, שהיה נהג הנגמ"ש, הובא למנוחות בשעה 14:30 בבית העלמין הצבאי ביהוד.

מפקד הנגמ"ש, סמ"ר אביעד קוליץ, נפצע באורח קשה מאוד והוא מאושפז בהדסה עין כרם (מימין: כתבות על ההרוגים, הפצוע ונסיבות התאונה הקשה).

 

"הנגמ"ש מתהפך בכל פניה חדה"

 

ועדת חקירה מיוחדת בראשותו של תא"ל גרשון יצחק, תבחן בעקבות התאונה את הפעלת הנגמ"שים בשטחים, את ההכשרה של הנהגים והמפקדים, את הנחיצות המבצעית מול הסיכונים הבטיחותיים ותרד לכל פסיק הקשור בתדריכים תרגולות ומודעות לבטיחות הנסיעה.

ראש מחלקת הבטיחות בצה"ל, אל"מ דורון שלו, שירת בתפקידו הקודם כמפקד גדוד התותחנים שחייליו נפגעו בתאונה. היום קיבל שלו טלפונים מקצינים רבים ששאלו מדוע הוא אינו אוסר נסיעה בנגמ"שים בשטחים, במשימות שאינן מצריכות זאת. "נגמ"ש הוא כלי משוריין וכבד, שוקל 12 טון, והחל במהירות מסויימת הוא מתהפך בכל פניה טיפה חדה, בכל שיפוע שאינו מתון במיוחד", אומר קצין שבילה שעות בנסיעה בכלי המשוריין.

הימצאותם הקצרה השבוע של החיילים בגזרה, המבטיחה היכרות שיטחית במיוחד עם הכבישים הצרים והמפותלים באיזור, היא מתכון טוב נוסף לתרחיש רע.

תרגולת ההתהפכות, אותה לא הספיקו החיילים לבצע, והושלכו מן הנגמ"ש אל מותם, דורשת מידה של ביטחון עצמי והיכרות עם הנגמ"ש. מציאת החיילים במקום סמוך לנגמ"ש ולא בקטעים שונים של ההתהפכות, מצביעה על כך שניסו להיכנס לתוך הכלי ולהאחז בו, ולא לזנק מתוכו החוצה.

הנגמ"ש, מסוג M-113, משמש בצה"ל במגוון רחב מאוד של משימות. זה שהתהפך היום היה ערום ממיגון חיצוני ומכביד ("ויזאתות"), מצריחים, מאנטנות גבוהות במיוחד או מהגבהות יעודיות שונות, שמרימות את מרכז הכובד ופוגעות עוד יותר ביציבות ובאחיזת הכביש המוגבלת ממילא של הכלי הגמלוני והאיטי. אלה האחרים יתהפכו עוד יותר בקלות.

לשם השגת כישורי נהיגה מבצעיים בנגמ"ש, כלי ששוקל כזכור 12 טונות, דרוש רשיון נהיגה אזרחי, וקורס נהיגת נגמ"ש בן 4 או 5 ימים בלבד. באימון לקראת לחימה (אל"ל) נוספים עוד 5 ימים כאלה.

"לא רק התותחנים, גם יחידות החי"ר ויחידות אחרות, אינן מצליחות להביא את הנהגים שלהן לרמת נהיגה מבצעית טובה בנגמ"ש. שלא לדבר על יחידות המילואים", אומר קצין בכיר. "בסופו של דבר", אומר הקצין הבכיר, "התשובה שלי לאותם קצינים שרוצים להפסיק את הנסיעה בנגמ"שים היא כמות התאונות הנמוכה. בכל אירועי גאות ושפל זכור לי עוד מקרה אחד בלבד בו התהפך נגמ"ש לתעלה על יד מחסום כיסופים, והוא נסע במהירות קרובה ל-0".

 

צה"ל הציג: ירידה בתאונות

 

שלשום (יום ג') בכנס סגל הפיקוד הכללי של צה"ל בפלמחים, הוצגה הסטטיסטיקה של התאונות בצה"ל בשנת 2000. על פי הנתונים שהוצגו בשנת 2000 ירד מספר התאונות ב-20 אחוזים לעומת שנת 99. ירידה דומה נרשמה גם בכמות הנפגעים. כמות ההרוגים דוקא עלתה מ-12 חיילים שנהרגו ב-99. "למזלנו הרע, לסטטיסטיקות אין כמעט משמעות בקביעת כמות ההרוגים", אומר הגורם הצבאי. "טעות אחת קטנה עלתה לנו היום בחמישה הרוגים מיותרים ובפצוע אנוש".

פורסם לראשונה

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סמל עידו קליין
סמל עידו קליין
צילום דובר צה ל
סמל אידן ברודי
סמל אידן ברודי
צילום דובר צה ל
סמל יעקב (יקי) ברדוגו
סמל יעקב (יקי) ברדוגו
צילום דובר צה ל
סמל עידו קרני
סמל עידו קרני
צילום ערוץ 1
רב"ט אליסף בורוש
רב"ט אליסף בורוש
צילום דובר צה ל
מומלצים