לחזק את הרשתות הכשרות
לחדור לשוק זר זה אף פעם לא קל, אבל קבלת הפנים שמכינה ישראל לחברות זרות היא ייחודית. כאן צריכות הרשתות הבינ"ל להתמודד עם בעיה אחת קטנה נוספת: הכשרות
רשתות בינלאומיות המעוניינות לחדור לשוק הישראלי נאלצות להתמודד עם בעיות שלא הכירו בשווקים אחרים בעולם. למכור מוצרים בשוק זר זה אף פעם לא קל, אבל בישראל מסתבר זה קשה עוד הרבה יותר. לעתים, חברות ענק נאלצות אף לשנות את הקונספט הבינלאומי שלהן אם הן מעוניינות לרשום הצלחה כלשהי בארץ הקודש.
בעיית הכשרות היא הפופולרית והייחודית ביותר בהן נתקלות החברות. בשבוע שעבר עלה הנושא שוב לכותרות בעקבות חשיפת המחלוקת בין אגודת קו-אופ, זכיינית איקאה בישראל, לבין מנהלי הרשת העולמית. איקאה היא אמנם לא רשת מזון, והכנסותיה הן מרהיטים, אולם בעיית הכשרות הגיעה גם לאיקאה, הפעם בדלת האחורית.
בקו-אופ דורשים, שהמסעדה ובית הקפה הפועלים בסניף יהיו כשרים. כפי שפורסם לראשונה בידיעות אחרונות, באגודת קו-אופ חוששים, כי הפעלת מסעדה לא כשרה בסניפי איקאה עלולה לגרום לציבור החרדי להימנע מביקורים גם בסניפי רשת השיווק קו-אופ הריבוע הכחול. באופן לא מפתיע, יו"ר איקאה העולמית, הנס סקלין, מתנגד. באיקאה העולמית חוששים מנגד, כי הפיכת המסעדה לכשרה תמנע את הפעלת הרשת בשבתות בעתיד. איקאה טוענת, כי המסעדה ובית הקפה הם חלק מחוויית הקנייה, ולכן ברשת לא ירצו שהסניף יפעל ללא מסעדה, עם קבלת האישור להפעילו בשבת.
רשתות המזון הזרות הן הראשונות להתמודד עם נושא הכשרות. מקדונלד'ס, שהגיעה לישראל לפני כ-8 שנים, פנתה בתחילת דרכה בעיקר לקהל החילוני. עם זאת, כעבור זמן החליטה הרשת על פתיחתם של סניפים כשרים. כיום מתוך 84 סניפי מקדונלד'ס בישראל, 7 סניפים הם כשרים. אולם, הדברים מסובכים מעט יותר. הרשת מתקשה לפתוח באותה עיר סניפים כשרים ושאינם כשרים בגלל התנגדות הרבנות הראשית. אולם למקדונלד'ס אין קונפליקט בנושא - הרשת תעדיף כמעט תמיד לפתוח סניף לא כשר על חשבון סניף כשר.
מתי קלופר, מנהל השיווק של מקדונלד'ס בישראל, אומר כי המדיניות של הרשת בישראל מותאמת למרבית הצרכנים. לדבריו, כל מצרכי המזון ברשת הם כשרים, אולם ההבדל בין הסניפים הכשרים לאלה שאינם כשרים היא הפתיחה בשבתות ומכירה של מוצרי בשר לצד מוצרי חלב.
יש לנו כיום 7 סניפים כשרים ואנו מעוניינים לפתוח סניפים נוספים, אך הרבנות הראשית מקשה עלינו ואינה מאפשרת לפתוח סניף כשר בעיר בה מצויים סניפים שאינם כשרים. דווקא המועצות המקומיות לא מתנגדות לכך, אומר קלופר. מקדונלד'ס נוהגת לסמן את הסניפים הכשרים על-ידי שלטים עליהם מתנוססת הכתובת מקדונלד'ס כשר.
לדברי קלופר, הרבנות טוענת שהסימון המוצנע עלול לבלבל. אנחנו, בכל אופן, לא קיבלנו אף תלונה על לקוח מבולבל, אומר קלופר. עם זאת, למרות קיומם של סניפים כשרים, מקדונלד'ס מכוונת את המאמץ הפרסומי והשיווקי לקהל החילוני. במקדונלד'ס מדווחים, כי ברוב הסניפים יום השבת הוא היום החזק ביותר מבחינת היקף המכירות והפדיון היומי.
גם חברת אומני-מותגי-מזון, זכיינית רשת דומינו'ס-פיצה בישראל, שחוגגת בימים אלה עשור לכניסתה לארץ, נאלצה להתמודד עם קשיי הכשרות בארץ. לפני כחצי שנה החליטה דומינו'ס להקים רשת כשרה נפרדת. הרשת הכשרה מונה כיום כ-6 סניפים, מתוך 31 סניפי רשת דומינו'ס.
לדברי אודי שמאי, מנכ"ל אומני-מותגי-מזון אומר, ברשת הכשרה הושקעו כ-1.5 מיליון דולר. למעלה מ-50% מהציבור בארץ שומר על כשרות. הבנו שזה קהל ענק שיש לטפל בו ואסור להתעלם ממנו, אומר שמאי. בכוונת הרשת להמשיך ולגדול לכ-34 סניפים.
מה חושבים בדומינו'ס-פיצה העולמית על הרשת הכשרה? שמאי: הרשת העולמית רואה בישראל כמקרה מבחן. לדומינו'ס אין אף חנות כשרה בעולם, למעט בישראל. אם זה יעבוד טוב כאן, הרשת העולמית עשויה לפתוח סניפים כשרים במקומות בהם יש ריכוז של אוכלוסיה יהודית דתית גדולה". באשר להשקעה הפרסומית, אומר שמאי, שעם הקמת הרשת הכשרה, בכוונת דומינו'ס לפנות לכלל האוכלוסיה.