שתף קטע נבחר

"חביבי, אחמד טיבי" - הלהיט ב"טיש" של אריה דרעי

בשבועות האחרונים החל דרעי בחזרתו האיטית לחיים הציבוריים במדינת ישראל ובינתיים נראה כי האסיר מספר 1111387 מכין לעתיד את אופציית האדמו"ר החסידי. כתב ynet נכח ב"טיש" החסידי שקיים דרעי במוצאי ליל הסדר, שם הוא שר, חילק כוסות יין וסיפר סיפורי חסידות לצלילי הכליזמרים

בש"ס כבר מריחים באוויר את ניחוח המקטרת של אריה דרעי ואט אט עושה אסיר מספר 1111387 את הפסיעות הראשונות שלו בחזרה אל קידמת הבמה הציבורית.
העובדה כי בשבוע הקרוב, עם חידוש משפטו הציבורי, ייצא דרעי מכלא מעשיהו כדי להעיד, תקופת השיקום המתקרבת ובעיקר שתי החופשות האחרונות שלו, שהפכו למפגני כוח מרשימים, מעוררים גל של תהיות באשר לדרכו הצפויה של דרעי.
האם דרעי יחזור לש"ס? הדיבורים על פיוס בין דרעי לבין יו"ר ש"ס הנוכחי, אלי ישי, הם אולי רכילות טובה, אבל כמעט ואין להם רלוונטיות לעניין. אלי ישי יכול להמשיך ולהצהיר בכנות כי "ברגע שדרעי יצא - אפנה לו את מקומי". אבל על חזרתו של דרעי אל לשכת יו"ר ש"ס העומדת שוממה מאז פרישתו, יחליט הרב עובדיה יוסף.
דרעי יכבד את החלטתו של הרב. הוא לעולם לא יצא נגד הרב עובדיה יוסף, הוא מחשיב מאד את גדלותו התורנית ובאמת מעריץ אותו. גם הסוגיה האם דרעי בכלל מעוניין לחזור לתפקיד פוליטי עדיין לא פוצחה ונראה כי יותר קוסם לו הרעיון להגשים את חלום נעוריו ולהפוך לדמות תורנית.

האופציות: מקובל, אדמו"ר או גדול בתורה

לשם כך יצטרך דרעי לבחור באחד משלושת המודלים של ההנהגה הרוחנית המתקיימים ביהדות האורתודוקסית. הוא יתקשה לבחור במודל הראשון, הקלאסי, של המנהיג שעוצמתו נובעת מגדלותו בתורה, בין אם הוא "עוקר הרים" (שכוחו בפלפול) ובין אם הוא "סיני" (שכוחו בבקיאות). הסוג האחרון הוא זה עליו נמנה הרב עובדיה יוסף אשר מנהיגותו שואבת את כוחה מגדלותו העצומה בתורה. כדי להתחיל להתקרב לרמתו התורנית הנדירה של הרב עובדיה יוסף, יהודי כמו דרעי, למרות חריפות שכלו, יצטרך לשבת בבית המדרש 70 שנה. סביר להניח שאין לדרעי את הזמן הזה, יש לו כמה חשבונות יותר דחופים לסגור.
המודל השני הוא של הרב המקובל, הבקי ברזי תורת הסוד. דרעי לא יבחר בו ולא יהיה מקובל. הדבר האחרון שהוא חושק בו הוא להפוך לדמות נלעגת. גם כשהעניק ברכות לאנשים הרי היה זה פחות מתוקף צדיקותו ויותר מתוקף תפקידו כסנדק בבריתות, נוהג מקובל, או מתוקף מעמדו כ"בעל ייסורים".
מודל ההנהגה השלישי, האפשרי עבור דרעי, הוא זה שהעמידה תנועת החסידות. התנועה שהסעירה את העולם היהודי לפני למעלה מ-200 שנה יצרה דפוס מנהיגות חדש של אדמו"ר - צדיק, שהכריזמה והמנהיגות הן תכונותיו החיוניות ביותר.
(מובן שיש בין גדולי ישראל כאלה השואבים את כוחם מיותר ממודל הנהגה אחד, ומובן שחלק מן האדמו"רים החסידיים, הם גם בקיאים בקבלה וגם תלמידי חכמים. כך למשל הרב מרדכי אליהו הנחשב בנוסף להיותו פוסק הבקיא בהלכות, גם לאחד מגדולי המקובלים בדורנו. וכך האדמו"ר האחרון מלובביץ והאדמו"ר הקודם של חסידות גור, "הפני מנחם", שנחשבו בנוסף לאדמו"רותם גם לתלמידי חכמים עצומים).

חסידות ספרדית?

מכל מה שמתחולל סביב דרעי בתקופה האחרונה ומדרך התנהלות הדברים בשתי יציאותיו האחרונות מהכלא, נראה כי דרעי אולי לא יהיה אדמו"ר ספרדי של ממש, אבל סביבו הולכת ונבנית חסידות ומנהיגותו הרוחנית בהחלט נבנית על בסיס דומה לזה של אדמו"רי החסידות בראשית ימיה.
ציבור ענק רואה ברב האסיר אריה דרעי "צדיק אמיתי שנפל בשבי". בתי כנסיות ותלמודי תורה עם שמות כמו "זכות אריה" ו"חסד אריה" כבר קיימים, נשים מדליקות מדי ערב שבת נרות להצלחתו, נערות מקשקשות על מחברותיהן שוב ושוב את צמד המילים "הוא זכאי" וילדות מבקשות מהוריהן לשנות את שמן לדסי - כשם בתו של דרעי. בחג הסוכות האחרון נתלתה תמונתו של דרעי באלפי סוכות ברחבי הארץ במקום מכובד בין "הבן איש חי" לרב כדורי, קצת מתחת לרב עובדיה.
ההיסטוריון שמעון דובנוב (1860 - 1941) ראה את החסידות כתנועה בעלת מסר חברתי פוליטי והסביר את היווצרותה בסוף המאה ה-18 בצורך במתן מענה לצרכים הרוחניים והנפשיים של המוני העם. דובנוב גרס שהחסידות העניקה שמחה להמון והיוותה תשובה לחיים דתיים שעיקרם עומס הלכות ולמדנות יבשה. גם האספקט הזה של החסידות יכול להתאים לדרעי, שבמקביל להתקרבות המתמשכת שלו להגותו של רבי נחמן מברסלב, הירבה לדבר בשיחות פרטיות על כך ש"גם בציבור שלנו חסר משהו רוחני".

ה"טיש" של דרעי

לא ברור האם דרעי באמת עתיד לייצר ואריאציה של חסידות ספרדית. אבל השבוע, במוצאי החג הראשון של פסח, כבר זכו אורחי בית המלון הר כנען בצפת לצפות במעין "טיש" חסידי שקיים שם דרעי. משפחת דרעי המורחבת שהתה במלון, עם מספר ידידים קרובים (השר אלי סוויסה, הרב דוד יוסף ואיש העסקים דודי אפל).
לאחר צאת החג הפתיעו והגיעו למקום כ-200 אנשים ולצלילי להקת "כליזמר" מאולתרת שניגנה את "מצוה גדולה להיות בשמחה תמיד", חגגו עם האסיר בחופשה. דרעי חילק כוסיות יין, שר, רקד, דרש דבר תורה ("על הקשר בין חג הפסח, סיום מסכת וכלא מעשיהו") וסיפר סיפורים על המגיד ממיזריטש, תלמידו של הבעל שם טוב - מייסד החסידות.
יחד עם דרעי כיכב בארוע הרב יצחק דוד גרוסמן ממגדל העמק שכטוב ליבו ביין הפך את דרעי לכהן וברך את "אריה מכלוף בן אסתר הכהן". הערב נסגר בלהיט "חביבי" אותו זימר הרב גרוסמן עם דרעי. מילות הפיוט הספרדי הידוע שונו ל"חביבי, אחמד טיבי - נשוב לציון עיר קודשינו ונשלוט בה ביד רמה".

יציאת השבת

סוג של פרשנות למשיכתו של דרעי להגותו של רבי נחמן מברסלב ולביקוריו התכופים בקברו של רבי נחמן באומן:
"הוא מחפש רב שלא יוכל להגיד לו מה לעשות".

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום ערוץ 1
דרעי חוגג. ארכיון
צילום ערוץ 1
מומלצים