שתף קטע נבחר

אודיסיאה בחלל. ובסלון

אביב רון על "אודיסיאה בחלל 2001" של סטנלי קובריק, שיצא ב-DVD

אחת החוויות היפות ביצירות "עתידניות" היא ההיחשפות להן כאשר ה"עתיד" הוא כבר "עבר". קוראי "1984" של אורוול זוכרים היטב את ההרגשה לפני 17 שנה. מאזיני "2112" של להקת Rush צריכים לחכות עוד 111 שנה, אבל כעת זוהי שעתם של צופי "2001 אודיסאה בחלל" של סטנלי קובריק וארתור סי. קלארק.
מה לא נאמר על היצירה המונומנטלית הזו, מאז צולמה לפני 33 שנה? בעיני רבים זהו סרט המד"ב הגדול של כל הזמנים. אחרים רואים בו יצירה שבה קטעים רבים הם סתומים רק משום שהם סתומים. רוצה לומר, גם קובריק וקלארק לא ממש ידעו מה פשר התינוק הצף בחלל ומה משמעות ההיוולדות מחדש בתוך עקומת הזמן, ואיך לעזאזל זה קשור למחשב שקם על יוצריו בסצינה המפורסמת ההיא.
תלי תילים של פרשנות נכתבו על המשמעויות (הקיימות והקיימות לכאורה) בסרט. סי. קלארק לא עמד בפיתוי והמשיך את המומנטום לספר וסרט המשך מיותרים. אבל הבשורה, נכון להיום, היא שהסרט האולטרה-מרתק הזה הגיע סוף-סוף לפורמט ה-DVD ואלינו הביתה.
נכון. "אודיסאה" פותח את רשימת ה"סרטים שחייבים לראות בקולנוע", אבל שום בית קולנוע אינו מציג אותו כבר. בפעם האחרונה שצפיתי בו על מסך גדול היה העותק כה רעוע ושרוט, עד שהחוויה גומדה למימדים מעליבים. אז עד להודעה חדשה – אנחנו רואים אותו בבית.
כמו בכל סרטיו של הגאון קובריק, גם ב"אודיסאה" משחק פס הקול תפקיד ראשי. צלילי ה"כה אמר זרטוסטרא" שקרעו את סלון ביתי (הודות לפס הקול המחודש, שתורגם ל- 5.1 ערוצים) בסצינת הפתיחה המיתולוגית השכיחו לרגע את קוטן המסך. גם מחול תחנת החלל לצלילי "הדנובה הכחולה" השאיר חוויה דומה. תרומת הסאונד המשוחזר לסצינות הפסיכאדליה שלקראת סוף הסרט חשובה במידה לא פחותה.
אבל הדבר הכי מדהים ב"אודיסאה" אינו קשור לפורמט זה או אחר. חשיבותו של קובריק כקולנוען מקבלת משנה תוקף כאשר רואים איך הוא ידע, כבר ב- 1968, ליצור את הסמלים הטכנולוגיים שיהפכו לא רק לסימן ההיכר של סרטי המד"ב שבאו אחר כך, אלא גם לחיינו אנו בתקופה אותה הוא "חזה". כל סרט "עתידני" נדון להיראות אנכרוניסטי בנקוף חמש, מקסימום עשר שנים מיום הפקתו. התבוננו בסרטי מד"ב משנות השמונים כדי להיווכח בכך (שלא לדבר על עשורים מוקדמים יותר). אבל "אודיסאה" של קובריק נראה היום עכשווי למדי. בפעם הבאה שישאלו אתכם למה קובריק היה גאון, תנסו את זה בתור תשובה.
הגירסה המופצת כעת בארץ אינה מתורגמת. קטעי התוספות לסרט אינם משמעותיים (מעט מדי קובריק, יותר מדי סי. קלארק). מי צריך לראות? כל מי שיש לו מכשיר DVD בבית.

מה נשמע?

הפעם לא נשמע משהו מיוחד, אלא נרחיב קצת את הדיבור על כותרי "הופעות" באופן כללי. רבים מבעלי מכשירי ה-DVD מוצאים את עצמם משוטטים באיזורים כמו התחנה המרכזית החדשה ומחפשים מציאות. גם הח"מ עשה כן ואכן מצא הופעה מצוינת של הסטונס המחיר שווה לכל נפש (120 שקלים). "מקורי או פיראטי?" שאלתי את המוכר. "מקורי באחריות", השיב הלה. "זה מחיר מלא, אתה לא רואה?"
המחיר היה באמת מלא וגם הסרט חוקי לחלוטין. אלא מאי – בבית, לאחר פתיחת האריזה, התגלה כי בתוך הפלסטיק שוכנים תקליטורי VCD חוקיים לחלוטין. VCD היא טכנולוגיה ישנה, שאיכותה (במקרה הטוב) שקולה לאיכות קלטת וידאו רגילה. בישראל יש יותר מדי כותרים בטכנולוגיה הזו, הנמכרים כ-DVD. רבים אפילו לא מבחינים בתרמית. שימו לב וד"ש למיק, קית', רוני והשאר.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתוך "אודיסיאה". מה הפשר?
מתוך "אודיסיאה". מה המשמעות?
מתוך "אודיסיאה". מה נשמע?
לאתר ההטבות
מומלצים