סראונד. מדריך מזורז
מהו "פרו לוג'יק", מתי צריך סאב-וופר, מדוע טכנולוגית "ניקאם" מיותרת ועוד
אם מישהו טרם הבחין בכך, אזי הח"מ מנהל מסע התעוררות פרטי בעד ההשקעה בציוד סאונד סביר כחלק מחוויית הצפייה בטלוויזיה. מתברר שרבים משקיעים במסך איכותי וגדול, אך מזניחים את האוזן. חבל, כי זהו המפתח להעצמת חוויית הצפייה בסלון שלכם, ובהשקעה חד פעמית ולא גדולה.
למי מיועד מדריכון זה?
אם יש לך מכשיר DVD, או מכשיר וידאו סטריאופוני, או חיבור טלוויזיה דיגיטלי (לוויין או מפענח דיגיטלי של חברת כבלים) - ההסברים הבאים מיועדים לך. המשותף לכל האמצעים שהוזכרו הוא שכולם מעבירים את פס הקול של התוכן הנצפה ברמת סטריאו לפחות. ומכיוון ששידור סטריאופוני יכול להכיל גם את קוד ה"פרו-לוג'יק" ("חצי סראונד") - אזי הפוטנציאל גדול יותר מ"סתם סטריאו". הוסיפו לכך את העובדה ששידור סטריאופוני הוא בהכרח גם בעל רמת סאונד טובה יותר ותגיעו למסקנה שכדאי להשקיע בהגברה נכונה של פס הקול.
מהם "פרו לוג'יק", "סראונד", AC3 וכל השאר?
מבלי לצלול לעומקי האלקטרוניקה, כדאי להבין את העובדות הבאות: כשאתה רואה שידור טלוויזיוני (בין אם הוא סרט וידאו, DVD או שידור טלוויזיה רגיל) - הוא כולל שני ערוצי מידע ראשיים: קול ותמונה. ערוץ ה"קול" יכול להגיע אליך בכמה אופנים:
מונו: כל המידע הקולי מרוכז בתוך ערוץ אחד ויחיד. באיזה שידור הוא יכול להופיע? - בכולם (שידור טלויזיוני, קלטת וידאו, DVD).
סטריאו: המידע מחולק לערוצי "שמאל" ו"ימין". באיזה שידור הוא יכול להופיע? - בכולם, אך מכשיר הוידאו חייב להיות סטריאופוני גם הוא, כמו גם השידור הטלוויזיוני.
פרו-לוג'יק: שיטה ה"מרכיבה" על שני ערוצים בלבד (הימני והשמאלי) גם מידע נוסף, הכולל ערוץ שלישי - ה"סנטר". אם פס הקול המקורי מוצפן ב"פרו לוג'יק" ויש ברשותך מגבר / רסיבר התומך בשיטה זו, תקבל מהרמקול המרכזי את מה שהבמאי רוצה שתשמע ממנו (בעיקר דיבור השחקנים) ומהרמקולים הצדדיים את השאר (אפקטים / מוזיקה). מערכות התומכות ב"פרו לוג'יק" מאפשרות גם לשלוח את המידע המיועד לרמקולים הצדדיים לעוד זוג רמקולים - ה"אחוריים". למעשה מדובר באותם צלילים הנשלחים ל"קדמיים" אך בתוספת השהייה קלה, היוצרת תחושת "סראונד". מסיבה זו הפורמט נקרא גם "חצי סראונד". באיזה שידור הוא יכול להופיע? - בכולם - כל עוד המקור הוא סטריאופוני.
דולבי דיגיטל / AC3 / DTS: מונחים אלה מייצגים את ההקלטה ב-5.1 ערוצים, שהיא "סראונד מלא". דולבי דיגיטל ו-AC3 הם היינו הך. DTS היא שיטה מקבילה, שפותחה ע"י מעבדות לוקאס. נוכחות אחד מהפורמטים האלה מציינת, כי פס הקול המקורי הוקלט בנפרד לכל רמקול בסט "הקולנוע הביתי" המלא שלכם. סט זה כולל שני רמקולים קדמיים, רמקול מרכזי (הסנטר), שניים אחוריים וסאב-וופר. האחרון הוא ה-1 במונח 5.1. זאת אומרת - בדיוק כמו "פרו לוג'יק", אבל עם שידור מופרד וייחודי לרמקולים ה"אחוריים" ולרמקול הבאס. באיזה שידור הוא יכול להופיע? - כרגע רק ב-DVD, אך עקרונית יכול להיות משודר גם על-ידי ממיר דיגיטלי.
אז מה לעשות? במה לבחור?
המסקנה הכי מעניינת של הח"מ היא שההבדל בין "פרו לוג'יק" לשיטות המתקדמות יותר (5.1) הוא קטן מהמשוער. כנראה שרוב יוצרי הסרטים אינם מעוניינים לעשות שימוש מטורף בכל רמקול בנפרד ומבינים כי הדבר החשוב הוא "תמונת הסטריאו" הבסיסית. רוצה לומר - צפייה בסרט אקראי בערוץ הסרטים (שהסטריאו שלו כולל "פרו לוג'יק") נשמעה מצויין; צפייה בסרט DVD שפס הקול שלו הוא ב-DTS יצרה חוייה נעימה יותר, אך רק מעט יותר מזו הקודמת.
אבל שלא יובן לא נכון: מי שקובע עד כמה תנוצל מערכת ה-5.1 שלכם הוא זה שעשה את המיקס לסרט שאתם רואים. אם הוא השקיע (כמו בהוצאת ה-DVD של וודסטוק) - אז השימוש בטכנולוגיה הביא לתוצאה טובה ועשירה יותר מזו שהיתה מתקבלת ב"פרו לוג'יק" בלבד. עדיין מסובך? תחשבו כך:
אם יש לכם מגבר / רסיבר סטריאופוני בלבד, אתם בתחתית הסולם. נסו לעבור למכשיר AV (אודיו / וידאו) התומך בדולבי דיגיטל / DTS ורכשו לפחות רמקול לערוץ ה"סנטר" (רצוי גם אחוריים וסאב).
אם יש לכם מגבר / רסיבר התומך ב"פרו לוג'יק", דאגו שיהיה לכם לפחות רמקול "סנטר". כדאי גם להשקיע בצמד אחוריים ובסאב.
אם יש לכם מגבר / רסיבר התומך באחת משיטות ה-5.1, ציידו אותו בששת הרמקולים הדרושים.
הערה על סאב-וופר: אם הרמקולים הקדמיים שלכם הם גדולים (דהיינו - לא אלה הממוזערים המחייבים תוספת סאב-וופר), אתם יכולים להיות פטורים מרכישת סאב נפרד. מומלץ לרכוש אך לא הכרחי.
רגע אחד, מה עם "ניקאם סטריאו"?
שיטה זו מביאה בחשבון שאתם רוצים לשמוע את הצליל דרך הטלוויזיה ולא באמצעות רסיבר ורמקולים. כמובן שאינכם רוצים לעשות כך ולכן "ניקאם" היא טכנולוגיה מיותרת ומתנוונת. יותר ממומלץ לשמוע מעתה את כל שידורי הטלוויזיה באמצעות המערכת, כיוון שאם ברשותכם מגבר / רסיבר שהוא AV, הוא הופך ללב מערכת הקולנוע הביתי שלכם: כל מקורות השידור מתחברים אליו גם בקול וגם בתמונה, והוא מנתב אותם לפי בחירתכם אל המסך והרמקולים. שימו לב שרובם המכריע של מכשירי ה-AV מאפשר חיבור גם לוידאו, כך שאתם יכולים להקליט בקלות מה-DVD (אך מידע הקול "יירד" לרמת סטריאו ו"פרו-לוג'יק") או ממפענח הלוויין / כבלים. הקלטת DVD, אגב, היא כמעט בלתי אפשרית, כתוצאה מהמגבלה הטכנית ה"מודבקת" לתקליטור.
זה באמת חשוב כל כך?
כן, בהחלט. המעבר משידור מונופוני לסטריאופוני (וכמובן במעלה הרמות - "פרו לוג'יק" ואחריו 5.1) מהווה קפיצת דרך דרמטית באיכות הקול. היכולת להציג תמונת סטריאו, הכוללת ערוץ מרכזי, צדיים ואחוריים עושה פלאים לכל שידור. לא רק ל-DVD. מתברר שרובם המכריע של שידורי ערוץ סרטי הכבלים, ערוץ 2 וערוצים רבים נוספים (ובראשם ערוצי הלוויין) משדרים בסטריאו - ולפיכך כוללים את כל הגודי'ז האלה.
הדבר נכון גם לגבי קלטות וידאו מושכרות. בעבר הלא רחוק, כאשר המפיצים בישראל הוסיפו את התרגום, הם השתמשו לשם כך באחד מערוצי הסטריאו המקוריים של הסרט (כדי להימנע מהעברת הסרט ל"דור שלישי" תוך פגיעה באיכות). כך "נדרס" הסטריאו בכל הסרטים שכללו תירגום לעברית. כיום, כאשר המפיצים עירניים יותר לציוד השמע בבתים רבים, הם משמרים את פס-הקול הסטריאופוני ולפיכך גם את מידע הסראונד של הפרו-לוג'יק. ככל שהסרט חדש יותר, כך סביר יותר שתקבלו אותו באיכות כזו.
ומה צופן העתיד?
כבר היום יש שיטות שכוללות 6.1 ערוצים, שלא לדבר על הכוונה להוציא תקליטורי מוזיקה שמופרדים ליותר משני ערוצי הסטריאו המסורתיים. הציוד להשמעת תקליטורים כאלה (סופר-אודיו-סי-די) כבר קיים, אבל רוב היוצרים עדיין חושבים בסטריאו. וחוץ מזה, אנחנו פה בעניין קולנוע ביתי ולא אודיו לשמו.
כאמור, המסקנה העיקרית של הח"מ היא שהקפיצה המשמעותית ביותר בחווייה היא השתחררות מכבלי המונו. התוספות המשוכללות והיקרות מיועדות לפריקים עשירים, שרוצים שחדר ההקרנה שלהם ישחזר במדוייק את הסאונד של איזה "סוני ת'יאטר" בשדירה השישית בניו יורק. אם יש לכם כסף מיותר, השקיעו אותו בשיפור המסך (מישהו דיבר על מסך פלאזמה רחב שאלכסונו הוא 42 אינץ'?). חוויית הצליל באה על סיפוק נאה בסיוע הציוד שהוזכר כאן.
ולנעזרים ברשת
מכיוון שכל אתר מסחרי אינו בא בחשבון, נשארו רק המגזינים המקוונים והפורומים המקצועיים. כולם באנגלית. מעל כולם בולט אתר ה"משתמשים" "אודיו רוויו". מתחת למעטפת לא מטרידה של אתר מסחרי מתנהל הדיון הגלובאלי הגדול ביותר במוצרי אודיו / וידאו. לכל דגם (!) מוקדש ערך, הכולל דיונים מקצועיים, וחשוב יותר - רשמי משתמשים. השימוש באתר פותר כמעט כל בעייה עם הציוד שלכם, אך הוא בגדר חובה לפני רכישה.
אין עדיין אתר בלתי תלוי המופיע בעברית. בהיעדרו, מתפקד פורום "אודיו וקולנוע ביתי" בתפוז כמקום מפלטם של האודיופילים הישראלים. זוהי זירת התכתבות שצמחה לכדי קבוצה המקיימת סמינרים מקצועיים, אך היא מקבלת באדיבות גם משתמשים חדשים, שרק "רוצים לשאול שאלה".