שתף קטע נבחר

רכב מהעבודה ? נא לא להתלהב

לרכב הצמוד מהעבודה יש מחיר נוסף. לא תמיד זה משתלם

רכב מהעבודה? נא לא להתלהב. עד לפני שנים לא רבות, קבלת רכב שאינו רכב מסחרי ממקום העבודה הצביעה על כך שהנוהג הוא לפחות סמנכ"ל חברה. בשנים האחרונות, עם פריחת ההיי-טק שהקרינה גם לחברות אחרות, התברר שאמנם הדרך ל"מזרח תיכון חדש" עוד ארוכה, אבל סיסמה אחרת של שמעון פרס התבררה כאקטואלית - "מכונית לכל פועל" או אם תרצו, "לנטיס לכל דטה-בייס אדמינסטרטור".
כשאתם עומדים בפקק בבוקר, או רוכבים בין המכוניות כמוני, נסו לשים לב לכמות המכוניות הנושאות לוגו "היי-טקי" כזה או אחר. מהתבוננות קצרה בשיירות החולפות, קשה להאמין שתגלו סימן למשבר כלשהו. אם להתייחס למה שרואים על הכביש, אפשר לחשוב שהנאסד"ק עדיין נושם אויר פסגות ברמה של 5,000 נקודות ולא מדשדש סביב ה-2,000…
הוסיפו לכך את מאות המכוניות של חברות שלא נושאות לוגו ואין לי שום ספק שהתזמונים בגלגל"צ ("יהושפט תיזמן שעתיים וחצי בין מחלף הסירה לכפר שמריהו") היו מצטמצמים לכדי חצי. אגב, גם התרסקות שוק הרכב הדו-גלגלי מיוחסת לא מעט למהפכת הרכב הצמוד של השנים האחרונות.

המילכוד

החלק הנכבד של השוק הדו-גלגלי הוא של צעירים בשנות העשרים לחייהם שדו-גלגלי הוא הבחירה השפויה בשבילם. כשמפתים את אותם צעירים בקריעת ניילונים של רכב חדש, הם לא חושבים יותר מדי ומעטים הם אלה שיחזיקו עוד רכב בנוסף לרכב הצמוד מהעבודה.
אבל – כמו שלמדתי בשיעור הראשון בכלכלה באוניברסיטה – אין ארוחות חינם. אם אתם לא עובדים בחברה גדולה עם כללים ברורים שלא ניתנים למיקוח – אתם משלמים עבור הרכב הרבה יותר ממה שאתם חושבים.
רוב החברות עובדות עם ליסינג ואת תשלום הליסינג החודשי (אם לא יותר מכך) הן מורידות משכר הברוטו של העובד. החברות המעסיקות אפילו מרוויחות לעיתים מהעסקה כי כאשר הברוטו של העובד יורד, נניח מ-12,000 ש"ח ל-9,000 ש"ח עקב תשלום ליסינג בסך 3,000 ש"ח, יורד גם הבסיס לחישוב שעות נוספות, חופשה, גמל ופיצויים, כך שלעובד זה בסך הכל עולה יותר מאותם 3,000 שקלים שהחברה המעסיקה משלמת לחברת הליסינג.
נכון, לא תמיד העסקה מצוינת ככזו בפני העובד, אך תמיד כדאי לנסות לשאול מה ניתן לקבל אם מוותרים על הרכב הצמוד. גם חברות שאינן עובדות עם ליסינג, אלא קונות מכוניות, אימצו את התמחור הזה.

התמחור

אתחיל בתמחור הבסיסי המקובל בעסקאות ליסינג (ציינתי בכוונה עסקאות ליסינג כאלה בהן כל ההוצאות כולל דלק הן על החברה. קיימות בשוק גם עסקאות בהן הדלק ממומן ע"י העובד אך אז זה לא ממש "רכב מהעבודה" והמחיר הוא בדרך כלל בסביבות 600 ש"ח פחות מהמצוין כאן):
פיאט פונטו – 2400 ש"ח לחודש
יונדאי אקסנט/דייהו לנוס - 2700 ש"ח לחודש
מזדה לנטיס/פורד פוקוס - 3000 ש"ח לחודש
אלה המחירים עם פלוס מינוס 200 ש"ח לכל כיוון וכוללים מע"מ. כל המכוניות הן אוטומטיות (באמת חבר'ה! היד התעייפה מהעכבר ואין לכם כוח להחליף הילוכים!?).
למה שיורד מהברוטו יש גם להוסיף שווי רכב וירטואלי שנוסף לשכר הברוטו ומגדיל את תשלום המס שלנו (אך בסך הכל תשלום המס יורד כי השכר ברוטו קטן גם בגובה התשלום החודשי לליסינג).
האם זה משתלם? התשובה למי שלא רוצה להיכנס לחישובים מסובכים היא שכדאי אך ורק אם אתם נוסעים ממש הרבה. כמה הרבה? המספר שעליו מסכימים רוב אלה שהעליתי בפניהם את הסוגיה הוא בסביבות 25,000 ק"מ בשנה.
בתוך החישובים אין שיקולים לא-כלכליים כמו שקט נפשי לגבי טיפולים (ובחלק מהחברות גם אין תשלום השתתפות עצמית במקרה של תאונה) כשיש רכב מהעבודה ומצד שני ההתחייבות להמשיך לעבוד באותה חברה לשלוש שנים (ותשלום קנס של מספר חודשי ליסינג במידה ומפרים את ההתחייבות).
אגב, לפני זמן מה ראיתי רכב עם לוגו של "רדגארד" שכידוע נסגרה. כששאלתי ידידה שלי שעובדת בקבוצת רד על פשר הדבר היא אמרה שכנראה זה עובד שחייבים לו כסף – אז פה יש שיקול למי שעובד בחברה שהוא חושש לעתידה ורוצה להחזיק בציוד שלנושים יהיה קשה להגיע אליו.

לא כמו כולם

ומה עם הצעות למי שלא מוכן לרעות בעדר הלנטיסים, אתם שואלים? ובכן, בהנחה שאינכם יכולים לקבל מכונית ספורטיבית (וגם אם כן – בהנחה שמחיר של 4,500 ש"ח לסובארו אימפרזה טורבו מהדגם הקודם, קצת מרתיע אתכם), אפשר גם אחרת.
אם החברה שאתם עובדים בה היא בעלת רוח צעירה ואוזן קשבת (או שגם בעידן הפיטורים ההמוניים אתם עובדים ללא תחליף) יש לי שתי הצעות:
בא לכם אופנוע או קטנוע? – שכנעו את המנהלים שזה כדאי גם להם – דו גלגלי זול בהרבה בקניה, ניתן לקזז את המע"מ (כך שהמחיר זול עוד יותר), ההוצאות מוכרות במלואן למס הכנסה וכמו כן לעובד לא נזקף שווי בשכר.
כמו כן תשכנעו את הבוס שכך תבלו פחות בפקקים ותגיעו מוקדם יותר וערניים יותר לעבודה (אלא אם כן אתם נוהגים בדרך לעבודה לשייף את הברכיים בסיבובים ואז כדאי לצייד אתכם גם בלפ-טופ, כדי לא להפסיד שעות עבודה בעת הבילוי במחלקה האורטופדית).
לגבי האחזקה השוטפת – קטנועים זולים מאוד באחזקה ואופנועים יקרים מאוד באחזקה.
אם אתם אנשי שטח – כדאי לנסות לבקש טנדר 4X4, כמו לדוגמא מגנום.
החברה יכולה לקזז עליו את המע"מ, הוא לא מנקר עיניים כמו פאג'רו והשווי הנזקף לעובד הוא נמוך יחסית.

התגובה

בעקבות הסערה שעוררה הכתבה, החלטתי שמן הראוי להגיב לכל הטוענים. לעיונכם:
אני שמח שהכתבה הצליחה לעורר הדים כיוון שהיא שחטה פרה קדושה, בדיוק כמו הפרה הקדושה שהיתה פעם ש"סובארו 1300 זה אוטו טוב".
בכל התגובות לא היתה תגובה אחת עניינית שהוכיחה שלאדם ממוצע שעושה 15,000 ק"מ בשנה עדיף, מבחינה כלכלית טהורה, רכב מהעבודה מאשר עוד 3,000 ש"ח בשכר ברוטו.
קודם כל לכל אלה שטענו שהכתבה נובעת מקינאה , עלי לתקן אותכם בכמה פרטים :
1. אני דווקא כן מתפרנס מהיי-טק וכך גם רוב בני משפחתי הקרובים - לא מיעוץ מס ולא מכתיבה ב-ynet. אז בוודאי שאני רוצה שהענף יחזור לרמתו מלפני שנה. וגם אם לא הייתי מתפרנס מהיי-טק, אני לא חושב שיש ענף אחד במשק שלא נפגע ממשבר, כך שאני לא חושב שיש איזשהו בר-דעת במדינה שיש בו שמחה לאיד מהמשבר בענף.
יתר על כן, כחובב רכב, חלומי הרטוב היה אלפי צעירים שיממשו אופציות במיליונים וימלאו את הכבישים במכוניות ספורט נוצצות. אבל, לצערי ולצער רבים, הרבה אופציות הן "מחוץ לכסף" וכידוע לכם, את מספר ה"פורשה" המיובאות לארץ בכל שנה עדיין ניתן לספור על אצבעות הידיים.
2. גם אני יכול לקבל "רכב חברה" אבל החלטתי שזה לא כדאי לי.
3. כן, בנוסף לאופנוע יש לי מכונית (ואם מעניינים אותכם נתונים כלכליים אז היא נוסעת כ-5,000 ק"מ בשנה וערכה רק עולה מדי שנה).
ועכשיו אתייחס לעוד תגובות שניתנו פה:
1. הרבה כותבים כתבו שלהם היתה אפשרות לקבל רכב ללא יכולת התמקחות לגבי השכר. קריאה חוזרת של מה שכתבתי וטיפה הבנת הנקרא היתה מראה שסייגתי חברות בעלות מדיניות נוקשה של "רכב רק עם שווי בשכר או כלום".
2. הבאתי בכוונה דוגמא של רק 3 מכוניות, כפי שהיו בהצעה שאני קיבלתי. אני עובד כרגע בחברה גדולה שיש בה כעובדי אאוטסורסינג נציגים לחברות הי-טק רבות וגם הם קיבלו הצעות דומות.
3. שוב עניין של הבנת הנקרא - בשום מקום לא פסקתי חד משמעית "לא כדאי". קראתי רק לבצע שיקול, כל אחד לפי כמות ואופי השימוש שלו ברכב. כך לדוגמא, עובד איתי (באיזור ת"א) אדם המגיע כל יום מאיזור הבקעה. ברור שעליו חברת הליסינג מפסידה ואין שום צל של ספק בעובדת כדאיות רכב החברה בשבילו. עובדים איתי רבים וטובים שהמרחק שלהם לעבודה אינו עולה על 3-4 ק"מ ואף כאלה שמגיעים ברגל בעת שרכב החברה עומד בבית. ברור שעליהם חברת הליסינג מרוויחה.
בגדול, בשקלול סה"כ פרופיל המשתמשים, חברת הליסינג מרויחה - אז לא יתכן ש"כולם דופקים את המערכת".
4. גם את קיומם של השיקולים הלא כלכליים ציינתי. חבר טוב שלי לעבודה מחזיק רכב חברה ובכל זאת מגיע כל יום לעבודה בקטנוע. הוא מודע לכל השיקולים ומוכן לשלם אלפי שקלים כל שנה בשל החבטות שרכבו סופג מידי פעם ברחוב התל-אביבי בו הוא גר.
כתבתי כוונה לאלה שלא מודעים לכל הצדדים.
5. וכמובן שאענה לגבי (שהוא לא מזדהה בניגוד אלי) :
א. רוצה לשחק בלמי יש יותר ארוך? בסדר! תואר ראשון+תואר שני+קורסים במחשבים ויש לי יותר שנות לימוד מה-6 שלך.
ב. יופי לך עם הפוקוס שאני לא הייתי לוקח גם בחינם . תסכימו איתי ש-460 ש"ח שווי בשכר הם המווון כסף עבור רכב שיעמוד ליד הבית ורק ידרוש ממני להתניעו פעם בשבוע. יש לי גם אחריות חברתית . אני גר בת"א ולא חושב ששכניי צריכים להפסיד מקום חניה יקר ליד הבית בשביל פוקוס עם לוגו.
ג. לגבי רכב דו גלגלי - אני מתכוון בהמשך להציג פה מחקר שיפתיע אותכם לגבי הבטיחות של קטנועי 50 סמ"ק. מה שבטוח הוא שבשנות הרכיבה הארוכות שלי לא נפצעתי ולו פעם אחת, לא נרשמה לחובתי עבירת תנועה אחת וזיהמתי את האויר הרבה פחות מהפוקוס שלך בעומדה בפקקים.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לרכב מהעבודה יש מחיר מהצד...
חשבתם פעם אולי על דו-גלגלי?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים