שתף קטע נבחר

רוב חברי הכנסת עדיין לא עונים למיילים

ניסינו לפנות לחברי הכנסת במייל עם שאלה פשוטה. הרוב התעלמו, רק 36 ענו על המייל, ושאר תיבות המייל החזירו הודעות שגיאה אוטומטיות והאשימו אותנו בשליחת ספאם

למרות חשבון ההוצאות הנפוח לו זוכים חברי הכנסת, המכונה "קשר עם הבוחר" שרובו מבוזבז על רכישת ציוד מחשבים, למרות העלייה בשיעור החדירה של החיבור לאינטרנט בבתי אב בישראל ולמרות היותם נבחרי ציבור שאמורים להיות זמינים לפניות מסוג אלו - רק 36 מתוך 119 חברי הכנסת (לא כולל ראש הממשלה) עונים למיילים ומשיבים לשאלותיו של אזרח אלמוני, כך עולה מבדיקת ynet. זאת בהשוואה ל-46 חברי כנסת שהשיבו על המייל בפעם הקודמת בה בוצעה הבדיקה, ב-2005. במקום התקדמות כמצופה, קיבלנו הידרדרות.

 

אומנם, אין בחוק סעיף המחייב את חברי הכנסת להשיב לכל פנייה ופנייה, אך בתור נציגי העם, מדובר בחלק בלתי-נפרד מתפקידם, והם בהחלט מצופים לספק אוזן קשבת ולסייע לציבור אותו הם מייצגים. כולם מעסיקים עוזרים, שמטרתם בין היתר היא לטפל בפניות מסוג זה. השאלה ששלחנו אף נתנה לאלמוניים שבין חברי הכנסת הזדמנות להוכיח את

העשייה שלהם, אך למרות זאת, רובם המכריע בחר להתעלם ממנה. 

 

במסגרת הבדיקה, שלחנו 120 מיילים לכל חברי הכנסת, במועדים שונים (על מנת למנוע את האפשרות של סימון כתובת הדואר שלנו כשל ספאמר), והקצינו להם חודש שלם (30 יום לכל הפחות, חלקם זכו לאף כמה ימים יותר) למשלוח התשובה, די והותר. נוסח המייל שנשלח דרש מהחברי הכנסת והשרים תשובה קצרה בת שורות ספורות בלבד.

 

נוסח המייל שנשלח: "חבר הכנסת X שלום. שמי פלג אברמוביץ (שם בדוי - א.ש.), ורציתי לשאול היכן ניתן למצוא מידע על פעילותך הפרלמנטרית בכנסת האחרונה. אודה לך מאוד אם אוכל לקבל את הרשימה באימייל, או את הקישור לרשימה, בהקדם האפשרי. פלג אברמוביץ, פתח תקווה". 

 

חלק מהם קיבלו נוסח אחר, שמבקש את רשימת השאילתות והצעות החוק שהגישו במושב האחרון (רלוונטי רק לחלק מחברי הכנסת). על מנת לצמצם עד כמה שניתן את התירוצים לפיהם המייל לא הגיע, שלחנו למשתהים מייל תזכורת נוסף כעבור שלושה שבועות, וניתנה להם הזדמנות שנייה.

 

העוזרים עונים

כל חברי הכנסת שענו למייל, ללא יוצא דופן, השיבו דרך עוזריהם ולא ענו ישירות - פעולה לגיטימית, בהתחשב בעובדה שמדובר בשאלה פשוטה למדי ובכמות המיילים והספאם שהם קרוב לוודאי מקבלים (כתובות הדואר האלקטרוני של חברי הכנסת, השרים וראש הממשלה מפורסמות באופן גלוי באתר הכנסת).

 

בכמה מקרים קיבלנו הודעות שגיאה על תקלה בשרת הדואר. מהתיבה של אברהם הירשזון, למשל,  נמסר כי אין תיבה כזו בכלל. מהתיבה של ציפי לבני התקבלה הודעת שגיאה לפיה ההודעה שלנו סומנה כספאם (למרות שלא היו בה לינקים, וירוסים או קבצים מצורפים) בנסיון ראשון, ואפס תגובה בנסיון שני. הודעה אחרת, על תקלה בשרת הדואר, התקבלה מהתיבה של שלום שמחון.

 

התשובה המעניינת ביותר היא ככל הנראה של שר הרווחה יצחק (בוז'י) הרצוג, שעוזרו הבטיח להשיב אך ביקש כתובת דואר אמיתית (לא אימייל, אלא כתובת פיזית - למשלוח באמצעות "דואר ישראל") אליה ניתן לשלוח את התשובה - כנראה כאמצעי לבדיקת רצינות הפונה וסינון. כך עשתה גם העוזרת של ח"כ משה כחלון, שביקשה את מספר הטלפון של פלג, הגולשת הפיקטיבית.

 

מסקרנת לא פחות היא התיבה של חבר הכנסת אברהם מיכאלי מש"ס, שהחזירה לנו את התשובה Over Quota. מי שמכיר את האופן בו תיבות דואר אלקטרוני עובדות, יודע שהודעה כזו מתקבלת לרוב כששולחים מייל גדול שסותם את התיבה. אבל גודל המייל ששלחנו הוא 3 קילובייט בלבד. תיבה כמעט מלאה נסתמת רק מהודעות קטנות של שרת הדואר, המודיעות למשתמש כי התיבה שלו מלאה ויש לרוקן אותה. אפשר שהתיבה של מיכאלי לא נבדקה זמן רב (או אולי לא נבדקה מעולם), ועל כן נסתמה ודחתה את המייל שלנו.

 

המצטיינים

חברי כנסת שדאגו לשלוח (תוך זמן קצר) רשימות מפורטות וענייניות של נושאים שקידמו, שאילתות והצעות חוקי שהגישו: חיים אורון, נדיה חילו, בני אלון (זאת למרות תקלת מחשוב כלשהי, שלדברי העוזרת עידית התרחשה ביום בו התקבל המייל שלנו), משה גפני ומיכאל מלכיאור. כולם השיבו ברצינות לשאלה. חלק מחברי הכנסת ועוזריהם הסתפקו בלהפנות אותנו לאתר תעמולה רשמי או לאתר המפלגה. המשקיעים פחות השיבו והפנו אותנו לאתר הכנסת, מבוך סבוך שלא פשוט בכלל למצוא בו את התשובה לשאלה, במקום לתת קישור ישיר.

 

המהיר ביותר, הראשון לנצל את מהירות הדואר האלקטרוני ולהשיב על פנייתנו, תוך שעות ספורות מרגע שנשלחה, היה ח"כ יוסי ביילין, באמצעות העוזר. התשובה שניתנה הייתה קצרה אמנם, אך עניינית וקולעת.

 


אלה שענו (מימין למעלה): כבל, פינס, וילנאי, פרץ, נתניהו, תירוש, ביילין, איתן, סער, כחלון, כהן, טרטמן, ריבלין, יחימוביץ', אברהם, הרצוג (ראו גם הרשימה המלאה מעלה)

  

סינון הספאם נוקשה מדי

למסקנות מהכתבה הזו נלווית הסתייגות: הסבר אפשרי אחד להיענות הנמוכה של חברי הכנסת היא סינון נוקשה למדי של דואר זבל בתיבות המייל של חברי הכנסת. למרות שהמייל שנשלחנו לא ראוי להגדרה הזו, ולא כולל מאפיינים קלאסיים של דואר זבל, חלק מהתיבות דיווחו לנו על השהיית המייל שנשלח בשרתי הדואר הממשלתיים. אפשר שההודעות שלנו נשלחו אך לא הגיעו לרבים מחברי הכנסת ונתקעו במסנני דואר הזבל מבלי להחזיר שגיאות.

 

ראוי לציין, כי לא חייבים לסנן מיילים באופן נוקשה כל-כך כדי לחסוך ספאם מחברי הכנסת. אפשר להקים בקלות יחסית ובעלות נמוכה, מערכת לשליחת טופס מקוון עם CAPTCHA (שיטה בה מעתיקים אותיות ומספרים בתמונה, על מנת לוודא שהשולח אדם אמיתי ולא רובוט דואר זבל) בדף של כל חבר כנסת, שהיא שיטת אימות מקובלת ונפוצה.

 

נכון, כתובת הדואר האלקטרונית הישירה של חבר הכנסת נראית טוב יותר ונותנת תחושה לפיה דלתו של חבר הכנסת, פתוחה בפני הגולש (מה שבפועל ממילא לא קורה - העוזרים הם אלו שעונים), אבל בפועל, זה פשוט לא עובד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רפי בן חקון
לא עונים למייל. מליאת הכנסת
צילום: רפי בן חקון
צילום: גיל יוחנן
איפה התיבה? הירשזון
צילום: גיל יוחנן
צילום: גיל יוחנן
ראשון המגיבים. ביילין
צילום: גיל יוחנן
מומלצים