שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    למה כל-כך כדאי לקחת תוסף ויטמין D?
    עד היום ידענו שמקורו בקרני השמש ושהוא חשוב בעיקר לחיזוק העצמות, אבל לאחרונה הפך ויטמין D לכוכב לוהט של ממש, ומחקרים רבים הוכיחו שהוא מונע ומסייע לריפוי של סוגי סרטן שונים, סוכרת נעורים, טרשת נפוצה ושלל מחלות נוספות. למרות שישראל שטופת אור, רבים מאיתנו סובלים ממחסור בוויטמין זה, והאגודה למלחמה בסרטן ממליצה לצרוך אותו בעיקר דרך תזונה מתאימה
    עד לא מזמן חשבו שהוא חשוב בעיקר לבניית הסידן בעצמות, אבל מחקרים חדשים מגלים שוויטמין ‭,D‬ שמקורו בעיקר מקרני השמש, גם עוזר למנוע מחלות רבות, מסרטן ועד סוכרת נעורים ומחלות שמערבות את המערכת החיסונית. ולא פחות חשוב, מתברר שרוב בני האדם בעולם המערבי, כולל הישראלים, סובלים מחוסר בוויטמין החיוני הזה. למעשה, בעולם כבר התחילו לדבר על מחסור בוויטמין D במונחים של מגפה.

     

    לפי מחקרים שנערכו בשנים האחרונות בבתי החולים רמב"ם ואיכילוב, שליש מתושבי ישראל שטופת השמש סובלים ממחסור בוויטמין ‭.D‬ במחקר ברמב"ם, שכלל את תלמידות בית הספר לאחיות וסטודנטיות במכללות להוראת חינוך נמצא אצל ‭80%‬ מהנבדקות היהודיות הדתיות ו־‭30%‬ מהחילוניות מחסור בוויטמין ‭.D‬ בדיקה נוספת שנערכה ברמב"ם מצאה ש־‭30%‬ מתוך ‭2,000‬ אנשים שפנו למרפאה סובלים ממחסור בוויטמין, כמו גם מחצית מהנשים שאושפזו במחלקה האורתופדית עקב שבר בצוואר הירך. במחקר באיכילוב, שכלל 341 נשים תושבות גוש דן, נמצא מחסור בוויטמין בקרב ‭30%‬ מהנבדקות, כשהמחסור גבוה פי 2 אצל חרדיות בהשווואה לחילוניות.

     

    מתברר שהמחסור קיים בעיקר בקרב אוכלוסיות עירוניות, אצל אנשים שעובדים במקומות סגורים, דתיים שנוהגים להתלבש בצניעות וקשישים שיכולת הספיגה של הוויטמין בגופם פוחתת. גם אנשים שסובלים מהשמנת יתר מצויים בסיכון למחסור בוויטמין, ששוקע בשומן העודף בגוף ולא מתפזר למערכת הדם.


    כדי לקבל את מנת הויטמין מהשמש מספיקה חשיפה קלה בלבד (סי די בנק)

     

    כאמור, ברחבי העולם התמונה דומה. מחקר אמריקאי שהתפרסם כבר לפני שנתיים הכתיר את המחסור בוויטמין D כמגפה שמתפשטת ברחבי ארה"ב ומלווה בהשלכות חמורות, לרבות עלייה בסיכון למחלות מגוונות. מחקרים מצביעים על מחסור בוויטמין בקרב האוכלוסייה בארה"ב, קנדה, צרפת, דנמרק וגם בארצות שטופות שמש כמו אוסטרליה, לבנון וירדן.

     

    לוחם עיקש בגידולים

    במשך שנים נמנעו הרופאים מלהמליץ על צריכה של ויטמין ‭,D‬ שמושג בעיקר בחשיפה לשמש, בגלל החשש מעלייה בסיכון לסרטן העור. אבל מחקרים שהתפרסמו בחודשים האחרונים קובעים שוויטמין ‭,D‬ הוויטמין שבא מהשמש, עוזר

     למנוע סוגים רבים של סרטן. כך למשל במחקר שנערך במכון הלאומי לסרטן בארה"ב נמצא שמינון גבוה של ויטמין D במחזור הדם מפחית את הסיכון לסרטן מסוג לימפומה נון הודג'קין. מחקר אמריקאי אחר מצא קשר בין מחסור בוויטמין D להתפתחות סרטן האשכים, ששכיחותו גדלה בשנים האחרונות בעולם המערבי. ועוד: חוקרים יפנים מצאו שעלייה בריכוז ויטמין D בדם מפחיתה את הסיכון לסרטן במעי הגס והחלחולת. לדבריהם, רמה נמוכה של הוויטמין הזה בדם העלתה את הסיכון לגידול סרטני בחלחולת פי ‭4.6‬ בגברים ופי ‭2.7‬ בנשים.

     

    בשורה נוספת הגיעה מנורבגיה, שם מצאו חוקרים שעלייה בחשיפה לוויטמין D מפחיתה את הסיכון לסרטן הערמונית. החוקרים מצאו קשר בין התחלואה בסרטן הזה לבין רמת החשיפה לשמש, כאמור המקור העיקרי לוויטמין ‭.D‬

     

    ויטמין D מועיל גם לסרטנים הנשיים: מחקר שנערך באוניברסיטת קרייטון בארה"ב מצא שמתן סידן וויטמין D בתוספי תזונה מסייע למניעת סרטן בנשים אחרי גיל המעבר, ואילו מחקר שנערך בבית הספר לבריאות הציבור במינסוטה קבע שצריכת ויטמין D מפחיתה את הסיכון לסרטן השד. למעשה, כבר בחודש מרץ 2002 התפרסם בכתב העת ‭'Cancer'‬ מאמר שלפיו היעדר חשיפה לקרני השמש מעלה את הסיכון לתמותה מסרטן השד ומסרטן המעי הגס – כנראה בגלל מחסור בוויטמין ‭.D ‬


    דרך מצוינת לקבל ויטמין D מהתזונה (צילום: ויז'ואל/פוטוס) 

     

    בחודש מאי האחרון קבע מחקר נרחב, שפורסם בכתב העת האירופי לסרטן, שוויטמין D שנספג מהשמש בחשיפה מבוקרת מגן על הגוף מפני גידולים סרטניים בקיבה, במעי הגס, בכבד, בשלפוחית השתן, בלבלב, בריאות, בכליות, בשד ובערמונית. המחקר אסף מידע רפואי מ־13 מדינות ברחבי העולם (לא כולל ישראל) וסיכם נתונים של יותר מ־4 מיליון חולי סרטן.

     

    מעדויות חדשות שמצטברות בספרות הרפואית עולה שוויטמין D נלחם בגידולים סרטניים בכמה אפיקים: ראשית הוא מונע התפתחות בלתי מבוקרת של תאים סרטניים בגוף, ובמקביל מונע יצירת כלי דם שמזינים את הגידול הסרטני, תורם להרס תאים חריגים שמתפתחים בגוף ועלולים להפוך בהמשך לסרטניים ומעודד התפתחות תקינה של תאים בתה־ ליך הטבעי של התמיינות.

     

    אבל ויטמין D לא רק עוזר במניעת סרטן, אלא גם תורם לעיכוב בהתפתחות גידולים סרטניים או מניעת חזרה של גידולים. מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד בארה"ב מצא שחולים בסרטן הכליה שצורכים כמויות גדולות של ויטמין D בתוסף תזונה חיים חמש שנים בממוצע יותר מחולים שצרכו כמויות קטנות של הוויטמין. מחקרים גילו שוויטמין D מסייע גם בהארכת חיים של חולים בסרטן המעי הגס, השד, הערמונית, הריאות ולימפומה מסוג הודג'קין.

     

    חוקרים אמריקאים תיארו בחודש ספטמבר כיצד מנגנון הפעולה של ויטמין D מאפשר למנוע חזרה של סרטן הערמונית. לטענתם, מולקולות של הוויטמין, שנעות במערכת הדם, מזהות ומחסלות תאים סרטניים שמתפתחים בערמונית אצל חולים שהחלימו, בסיוע מולקולות של סידן והורמונים שונים, ובראשם ההורמון הגברי טסטוסטרון.

     

    מונע סוכרת וגם טרשת

    ויטמין D עשוי גם למנוע סוכרת נעורים. מחקר שפירסמו בחודש יולי האחרון חוקרים מאוניברסיטת קיימברידג' מצא קשר בין מחסור בוויטמין D בדם לבין התפתחות של סוכרת נעורים בילדים. הכוונה לסוכרת תלוית אינסולין, שגורמת

     לירידה משמעותית עד הפסקה ביכולת הגוף לייצר את ההורמון אינסולין. החוקרים מצאו אצל החולים פגם בגן שאחראי לספיגת ויטמין ‭,D‬ שמעלה את הסיכון להתפתחות המחלה. מחקר חדש אחר, שהתבצע באוסטרליה, מצא שילדים שלוקים בסוכרת נעורים סובלים מרמות נמוכות מדי של ויטמין D במערכת הדם.

     

    ויטמין D מונע גם טרשת נפוצה. מחקרים בארה"ב מצאו שמגורים באזורים שטופי שמש ועבודה במת־ חמים פתוחים מפחיתים ב־‭50%‬ את הסיכון לתמותה מטרשת נפוצה. יתר על כן, מחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטת הרווארד מצא שלוויטמין D יש השפעה מגינה מפני התפרצות המחלה. החוקרים המליצו על מתן תוסף של הוויטמין למתבגרים ולבוגרים צעירים במטרה לבלום את העלייה בשכיחות המחלה בעולם המערבי.

     

    לפני חודש העריך חוקר נורבגי שמחסור בוויטמין D גם תורם להתפתחות מחלת הנשיקה כתוצאה מהידבקות בנגיף 'אפסטיין בר' ‭– (EBV)‬ וירוס ממשפחת ההרפס שגורם להתפרצות המחלה הזיהומית המפושטת. לדברי החוקר, מחסור בוויטמין D הופך את המערכת החיסונית לפגיעה יותר להידבקות בנגיף.

     

    יעילות ויטמין D נגד מחלות המערכת החיסונית נמצאה גם בארץ. "מצאנו שלוויטמין D יכולת לעכב התפתחות תהליכים דלקתיים במנגנונים שונים בגוף‭,"‬ מסביר ד"ר הווארד עמיטל, מנהל מחלקה פנימית ד' במרכז הרפואי מאיר. "בין מחלות המערכת החיסונית שוויטמין D עשוי למנוע: דלקת מפרקים שגרונית (ראומטיד ארטריטיס‭,(‬ זאבת ומחלות מעי דלקתיות, כמו מחלת קרוהן. העבודות הקליניות לגבי היתרון של מתן תוספת ויטמין D למניעת המחלות האלה אמנם עדיין מצויות בחיתוליהן, אבל הנושא חם מאוד במחקרים."‬

     

    רמה גבוהה להשגה

    בעשור האחרון נמצא במחקרים שוויטמין D מסייע לבניית הסידן בעצמות הגוף ומונע דלדול עצם, בעיקר סביב גיל המעבר. כשרמות הוויטמין בדם תקינות מסוגל הגוף לספוג עד ‭30%‬ מכמות הסידן שבמזון, ואילו במצבי חוסר בוויטמין D ניתן לספוג רק ‭15% -10%‬ מכמות הסידן במזון. עם זאת, כאמור, נזהרו הרופאים מלשבח את הוויטמין, משום שחששו שעידוד לצריכתו יגרור חשיפה לא מבוקרת לשמש ועלייה בסיכון לסרטן העור. ארגוני בריאות אפילו הזהירו מפני עודף בוויטמין ‭,D‬ שמתבטא באבנים בכליות, ודיברו על סכנה של הרעלה.

     

    "היום ידוע שהסיכון להרעלת ויטמין D לא קיים גם כשנוטלים תוסף ויטמין D במינונים שגבוהים בהרבה מהקצובה היומית המומלצת‭,"‬ אומרת פרופ' צופיה

     איש־שלום, מנהלת היחידה למטבוליזם העצם והסידן במרכז הרפואי רמב"ם. במחקר שבדק מתן מינון מוגבר של ויטמין ‭– D‬ פי 3 מההמלצות שנהוגות היום – לנשים עם שברים בצוואר הירך נמצא שגם אז עדיין לא הגיעו הנשים לרמה מתאימה של הוויטמין בדם. "ההמלצות לצריכת ויטמין D היום לא מתאימות לאוכלוסייה שלא נח־ שפת לשמש‭,"‬ אומרת פרופ' איש־שלום. "היום ברור שיש צורך בכמות גדולה יותר של הוויטמין כדי לשמור על תקינות המערכות בגוף‭."‬

     

    המלצות המכון הלאומי לרפואה ‭(IOM)‬ באקדמיה הלאומית למדעים בארה"ב מדברות על צריכה יומית של 200 יחידות בינלאומיות ‭(IU)‬ של ויטמין D עד גיל ‭400 ,50‬ יחידות מגיל 51 עד גיל ‭,70‬ ו־ 600 יחידות מגיל 71 ומעלה. ההמלצות נקבעו לפני כעשר שנים, והיום טוענים מומחים רבים שהן לא מתאימות, בעיקר כשמדובר באנשים שמבלים את רוב שעות היום שלהם במתחמים נטולי אור שמש, כמו גם אנשים שצבע עורם כהה יותר, כפי שקבע לאחרונה מחקר שנערך באוניברסיטת הרווארד.

     

    השיטות להשגת ויטמין D עדיין מצומצמות ביותר. מעבר לשמש ניתן להשיג ויטמין D בתזונה או באמצעות תוספים. בארץ משווקים תכשירים שמכילים ויטמין D ותכשירים נוספים שכוללים גם ויטמין A ומומלצים בעיקר לתינוקות. היום ממליצים על תוסף יומי של ‭1,000‬ יחידות ויטמין ‭.D3‬  לפי החוקרים מאוניברסיטת הרווארד, ניתן גם ליטול תוסף של הוויטמין במינונים גבוהים יותר, אך מומלץ להתייעץ עם הרופא בצריכת כמות גבוהה מ־‭2,000‬ יחידות ביום דרך תוספי תזונה.

     

    "בעבר, כשהתחיל הפחד מהשמש, היה חשוב לעודד מתן תוסף ויטמין D באופן שגרתי לאנשים שלא נחשפים לשמש, כדי למנוע מחסור בו, אבל זה לא נעשה. זהו ויטמין נגיש, אך ללא יחסי ציבור לכן יש רק מעט אנשים שדואגים להעלות את המודעות לנושא‭,"‬ אומרת פרופ' איש־שלום. לדבריה, גם המודעות של הרופאים לחשיבות של ויטמין D לא גבוהה מספיק. "לדוגמה, אוסטאומלציה, מחלה שנובעת מחוסר בוויטמין D וגורמת לפגיעה בקליטת הסידן לשלד, לחולשת שרירים קשה ולשברים ושכיחה במיוחד בקשישים, מטופלת לעיתים באמצעות תרופות שנועדו לטיפול באוסטאופורוזיס במקום בוויטמין ‭,"D‬ היא מספרת.

     

    על מתן תוספת של הוויטמין ממליצה גם מריאנה אורבך מנהלת היחידה לתזונה ודיאטה במחוז דן של שירותי בריאות כללית. "לאוכלוסיות בסיכון, כמו ילדים וקשישים ואנשים עם קודי לבוש מסורתיים, רצוי לתת תוספים מועשרים בוויטמין ‭,"D‬ היא אומרת. "לכלל האוכלוסייה מומלץ להיחשף לשמש בצורה מבוקרת ולאכול מזונות עשירים בוויטמין. לאור המחקרים יש גם מקום לבחון כמדיניות אם להעשיר מזונות בוויטמין D ברמה הלאומית‭." ‬

     

    הפרדוקס הישראלי, מדינה שטופת שמש שחלק ניכר מתושביה סובלים ממחסור בוויטמין שמקורו בשמש, מדאיג את האגודה למלחמה בסרטן. חוששים שם, ובצדק, מחשיפה מוגברת לשמש ועלייה בתחלואה בסרטן העור על רקע הפרסומים על יתרונותיו של ויטמין ‭.D‬ לפי נתוני משרד הבריאות, כבר השנה נרשמה בארץ עלייה של ‭20%‬ בשכיחות סרטן העור. עמדת האגודה היא שההמלצה להימנע מהשמש עדיין הכרחית לשמירה על הבריאות. "כדי לקבל את כמות הוויטמין המספקת די בחשיפה של כמה דקות ביום לאור השמש, ואין צורך להיחשף לה בשעות המסוכנות‭,"‬ טוענת פרופ' אמיליה חודק, יועצת האגודה ומנהלת מחלקת עור במרכז הרפואי בילינסון. "בארץ שלנו הרי אי אפשר להימנע לגמרי מחשיפה לשמש, גם אם רוצים. אמנם קרם ההגנה מונע לחלוטין את המגע עם קרני השמש, שמעודדות ספיגה של ויטמין ‭,D‬ אבל אף אחד מאיתנו לא מורח את כל הגוף‭."‬ באגודה ממליצים לאנשים עם מחסור בוויטמין D להשתמש בתזונה עשירה בוויטמין הזה או בתוספים.  

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    הספק הטוב ביותר לויטמין D. אור השמש
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים