שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    ספינינג הורס את הברכיים? 10 מיתוסים ואמיתות

    הספינינג לא הורס את הברכיים, כל אחד יכול להתחיל לדווש, לא חייבים להיכלא בחדר חשוך, והמוזיקה היא רק חלק מהעניין. רוני יפה עושה סדר בספורט הרכיבה לשום מקום

    הספינינג נולד בגלל הגשם. ג'וני ג'י, רוכב אופניים מקצועי, חיפש דרך להתאמן כל ימות השנה, אפילו בחורף האמריקאי המושלג, והמציא לעצמו אופני כושר שיענו על הצרכים שלו וידמו רכיבת שטח אמיתית. כך נולדו ב‭1989-‬ אופני הספינינג הראשונים, שהפכו מאז למותג רשום עם זכויות יוצרים בארץ ובעולם.

     

    מה ההבדל בין אופני הספינינג לאופני הכושר הרגילים? בעיקר הגלגל ששוקל 18 ק"ג ומחובר לפדלים, כך שכל עוד הגלגל מסתובב הרגליים מסתובבות יחד איתו. בנוסף, כף הרגל 'מחוברת' לפדל ברצועה שמאפשרת למשוך אותו.

     

    בשלב הבא התחיל ג'וני להעביר אימונים לרוכבים מקצועיים כמוהו במוסך הביתי שלו, עם 15 זוגות אופני ספינינג שהרכיב בעצמו. עם הזמן הוא הוסיף גם מוזיקה קצבית, שסיפקה למתאמנים את האנרגיה שדרושה לאימון אינטנסיבי – והשאר היסטוריה.


    על גגות תל אביב. ספינינג על מגדלי עזריאלי (צילום: ירון ניר)

     

    בעקבות ההצלחה הקים ג'וני ג'י את חברת ‭,MDA‬ שמעבירה היום קורסים וידע בתחום הרכיבה בכלל והספינינג בפרט. החברה מעסיקה כ‭100-‬ נציגים ברחבי העולם, שרק הם מורשים להסמיך מדריכים בשיטה. כל הנציגים הם עובדי

     החברה ועוברים הדרכות והשתלמויות ששומרות על האיכות והמקצועיות של השיטה. עד היום הסמיכו הנציגים יותר מ‭135-‬ אלף מדריכים בכ‭30-‬ אלף מרכזי ספינינג ברחבי העולם. במקביל ממשיכה החברה לפתח את הידע והמחקר בתחום.

     

    עד לפני שנים אחדות התייחסו לספינינג כאל שיגעון תקופתי. היום לעומת זאת כל מכון כושר שמכבד את עצמו מציע ללקוחותיו אולם ספינינג. היתרון הגדול של אימון הספינינג הוא שכל אחד יכול לקבוע לעצמו את עוצמת האימון, על פי רמת העומס וההתנגדות ששמים על הגלגל, וכך יכולים להתאמן זה לצד זה רוכב מקצועי ועקרת בית שסובלת מעודף משקל.

     

    לפני שמתחילים באימוני ספינינג חשוב מאוד לנפץ כמה מיתוסים שקשורים לנושא:

     

    ‭.1‬ ספינינג הורס את הברכיים.

    האמת: היום יודעים שפעולת הדיווש דווקא עוזרת להחלים מניתוחי ברכיים. הדיווש מחזק את השרירים, הרצועות והגידים – בתנאי שמושב האופניים מותאם אישית לרוכב מבחינת גובה ומרחק. חשוב גם לרכוב תמיד עם עומס, שכן רכיבה ללא עומס תגרום לרגליים 'לרוץ' אחרי הפדלים ותיצור לחץ יתר על המפרקים.

     

    ‭.2‬ רכיבה ממושכת בעמידה מחזקת יותר.

    האמת: ברכיבה יש שני מצבי עמידה: הראשון הוא במישור עם עומס בינוני והידיים אוחזות בחלק הרחב של הכידון, והשני הוא בטיפוס בעלייה כשהעומס גבוה מאוד והידיים אוחזות בקצה הכידון. במצבי עמידה אנחנו נעזרים במשקל הגוף כדי להתמודד עם עומסים גבוהים. אבל רכיבה בישיבה, כשאת עיקר העבודה עושים השרירים ללא עזרת משקל הגוף, מביאה לתוצאות טובות יתר. ככלל, לא כדאי לרכוב בעמידה יותר משלוש דקות ברציפות, וגם זה רק עם העומס המתאים, משום שעמידה ממושכת פוגעת במפרקים.


     

    ‭.3‬ ספינינג נועד למתקדמים בלבד.

    האמת: כל אדם בריא שיכול להתאמן יכול לעשות ספינינג. חשוב לקחת ארבעה שיעורי היכרות כדי לרכוש את הידע הבטיחותי ואת היכולת להתאמן באופן אפקטיבי, ואחריהם ניתן להצטרף לכל שיעור ספינינג רגיל.

     

    ‭.4‬ בספינינג שורפים ‭1,000‬ קלוריות בשעה.

    האמת: כמו בכל ספורט, גם בספינינג שריפת הקלוריות היא אישית ותלויה במשקל הגוף, במסת השרירים, בכושר הגופני, ביכולת האירובית ובנתונים פיזיולוגיים אחרים שמשתנים מרוכב לרוכב. משום כך בשיעור ספינינג של שעה יהיו מתאמנים שישרפו 400 קלוריות ויהיו אחרים שישרפו 900 קלוריות.

     

    ‭.5‬ בדיווש צריך לדחוף את הפדל כלפי מטה.

    האמת: להיפך. בספינינג במיוחד יש להקפיד למשוך את הפדל ולא לדחוף אותו, כדי לאזן את פעולת השרירים ולא להעמיס על הברכיים. הרגע שבו הפדל מגיע למטה צריך להיות מהיר כדי להרגיש כמה שיותר מהר את רגע המשיכה. השימוש בנעלי רכיבה שמחוברות לפדלים מאפשר משיכה יעילה במיוחד.

     

    ‭.6‬ באימון ספינינג אין צורך במד דופק.

    האמת: מד דופק חשוב מאוד באימוני ספינינג, מפני שזוהי הדרך היחידה לוודא שהמאמץ שאנחנו עושים הוא נכון, אפקטיבי ובטיחותי. התחושה ביחס לדופק מושפעת מאנדורפינים שהגוף מפריש בזמן הפעילות והיא לא אמיתית. רק מד דופק יוכל לכוון את המתאמנים למצוא את המאמץ שמתאים להם אישית.

     

    ‭.7‬ אימוני אינטרוולים הם היעילים ביותר.

    האמת: אימון אינטרוולי הוא אימון הפוגות שמשלב מאמץ גבוה אחרי התאוששות. זהו אימון כיפי מאוד, אך לא תמיד אפקטיבי. יתרה מכך אימוני אינטרוולים מרובים יגרמו לתשישות ולחוסר יכולת להשתפר. חשוב לדעת שאימוני אינטרוולים ניתן לעשות רק על בסיס סיבולת לב-ריאה חזקה. בתחילת אימוני הספינינג יש להתמיד לפחות חודשיים באימוני סיבולת לב-ריאה בדופק קבוע של ‭75%‬ מהמאמץ המקסימלי. האימונים האלה נמשכים כ‭45-‬ דקות ושומרים על מאמץ קבוע, כלומר דופק קבוע. בהמשך ניתן לגוון באמצעות אימוני אינטרוולים, אך גם אז לפחות ‭80%‬ מהאימונים צריכים להיות אימוני סיבולת ורק ‭20%‬ אימוני אינטרוולים.

     

    ‭.8‬ בשביל שיעור ספינינג מוצלח צריך בעיקר מוזיקה טובה.

    האמת: שיעור ספינינג הוא קודם כל אימון רכיבה בטיחותי, אפקטיבי ומהנה. המוזיקה אכן מוסיפה עניין וכיף לשיעור, אך היא כשלעצמה לא מספיקה ולא יכולה לחפות על שיעור לא מתוכנן ומאולתר מדריך הספינינג צריך להגיע תמיד עם אימון מתוכנן מראש ולהציב למתאמנים מטרות מחושבות בקפידה. שיעור לא מתוכנן יביא את המתאמן למאמצים לא מאוזנים ואף מסוכנים, שלא לדבר על השעמום.

     

    ‭.9‬ שיעור ספינינג מעניין יותר כשהמדריך יצירתי.

    האמת: בספינינג יש רק חמישה מצבי רכיבה ושלושה מצבי ידיים, ולכן הגיוון הוא יחסית מוגבל. אימון ספינינג טוב חייב להיות פשוט, ידידותי ומהנה, ממש כמו רכיבה על אופניים בחוץ. מצבים יצירתיים מדי יהיו מסוכנים למפרקים ולא ייתנו תוצאות כלשהן.

     

    ‭.10‬ ספינינג עושים בחדר סגור וחשוך.

    האמת: ממש לא. מה שחשוב בספינינג זה הקבוצה שמתאמנת יחד בהנחיית מדריך. כל מקום נעים ומאוורר, שיכול להכיל לפחות עשרה זוגות אופני ספינינג, יכול להתאים לאימון, וזה יכול להיות גם הגג של עזריאלי. המוזיקה נותנת את האווירה וגם היא צריכה להיות מותאמת לסיטואציה, למקום ולקהל המתאמנים.

     

    • הכותבת היא הנציגה הבלעדית של חברת ספינינג בישראל, שאחראית על הכשרת והסמכת כל מדריכי הספינינג בארץ, ומנהלת תחום הספינינג בהולמס פלייס

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: תומריקו
    לא על המוזיקה לבדה. אימון ספינינג
    צילום: תומריקו
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים