שתף קטע נבחר

מטוס ססנה לבנוני הופל מעל מכמורת

מטוס ססנה חדר בצהריים לשמי ישראל. מטוסי קרב ליוו אותו לאורך החוף במשך 23 דקות - ומעל מכמורת הוא הופל. הטייס הוא אזרח ממוצא ארמני, חניך טיס, שהמריא מביירות ללא אישור. מפקד חיל האויר: "כאשר הוא התקרב לאזורים צפופי אוכלוסיה - החלטנו שהסיכון גדול מדי". חלקים מהמטוס נפלו על בתים במכמורת, וגופת הטייס נפלה לתוך חדרה של סגנית מנהל בית ספר (ראה גם ידיעות מקושרות)

מטוס אזרחי לבנוני מסוג ססנה חדר בצהריים (ה') לשמי ישראל. מסוקי אפאצ'י פגעו בו והפילו אותו באיזור מכמורת. במטוס טס אזרח ממוצא ארמני, שהיה חניך טיס, והמריא ללא אישור משדה התעופה בביירות. עדיין לא ידוע מה הסיבה לכך שחדר לשמי ישראל.

"החלטנו שהסיכון גדול מדי"

מפקד חיל האויר, האלוף דן חלוץ, סיפר כי מערכות נ"מ עקבו אחרי המטוס עוד לפני שחצה את הגבול, וחיל האויר ניסה ליצור עמו קשר בערוצי תקשורת בינלאומיים. הוא חצה את הגבול בשעה 11:20, ומרגע זה ליוו אותו שני מטוסי קרב במשך 23 דקות, עד שהופל. לדברי האלוף חלוץ, המטוסים אותתו לטייס, אולם הוא לא הגיב. "במהלך הטיסה ניסינו על-פי סימנים מוסכמים להפנות את תשומת לבו לכך שהוא במקום שאינו צריך להיות. הניסיונות כללו ירי אזהרה שבוצע דרומית לחדרה. משהוא חלף את קו חדרה והתקרב לאזורים צפופי אוכלוסיה החלטנו להפיל אותו. החלטנו שהסיכון שאנחנו יכולים לקחת אם נאפשר לו להמשיך בטיסתו- הסיכון יהיה גדול מדי".
האלוף חלוץ הוסיף כי "התקופה בה אנו מצויים היא מאוד רגישה. רק לפני ימים ספורים נשמעו קולות מתלהמים שמבטיחים לנו חדירה, ואחד האופנים הבלתי נעימים הוא חדירה אווירית. נהלי צה"ל קובעים כי מטוס זר שמסרב להיענות לכל הסטנדרטים הבינלאומיים להזדהות ולא עונה בקשר, לא יוכל להמשיך בשמי מדינת ישראל. וכך היה גם הפעם".
"לא ידענו באותו רגע שזה מטוס חבלני או לא חבלני, זה גם לא דבר שאנחנו יכולים לברר. ידענו דבר אחד. ברגע שהמטוס המריא קיבלנו אינדיקציה מערוצים פורמליים, בינלאומיים, שהטיסה הזו היא בלתי חוקית. המראה ללא אישור היא סיבה מספקת לקחת את כל אמצעי הזהירות".

שר התחבורה הלבנוני: מדובר בחניך טייס שטעה בדרכו

כלי התקשורת הלבנונים מסרו כי את המטוס הטיס אזרח ממוצא ארמני, בן 21, בשם איסטפאן ניקוליאן. שר התחבורה הלבנוני, נג'יב מיקאטי אמר במסיבת עיתונאים שכינס, כי להערכתו הטייס הלבנוני איבד את דרכו וזו הסיבה שהוא טס לכיוון ישראל. מיקאטי אומר כי המטוס, המיועד לאימון חניכי טייס, המריא משדה תעופה בביירות ללא אישור המאמן המוסמך וללא תיאום עם מגדל הפיקוח. השר הלבנוני הוסיף כי הטייס, איסטפן ניקוליאן, החל להתאמן ב-1999, אולם הפסיק ונסע לקפריסין שם חי שנתיים. הוא שב ללבנון לפני שבועיים כדי להצטרף שוב לבית הספר לטיס. על פי השר, הטייס התאמן שלוש פעמים בשבועיים האחרונים.
גורם בכיר ברשות התעופה הלבנונית מדווח כי טייס המטוס המריא ללא אישור משדה תעופה בביירות. "הטייס לא שעה לבקשות החוזרות והנשנות גם מצד מגדל הפיקוח בשדה התעופה, ואף ניתק קשר רדיו", נמסר בסוכנות הידיעות הצרפתית.
ארגון החיזבאללה טען כי שני מטוסים ישראלים "חטפו" את המטוס מהתחום האוירי של לבנון. דובר צה"ל מסר כי "אין כל שחר לטענות אלה".

גופת הטייס נפלה לתוך חדרה של סגנית מנהל בי"ס

דין מצקר, תושב מכמורת, היה על החוף והיה עד להפלתו של מטוס הססנה. "ראיתי שני מטוסי אף-16 שטסים אחרי המטוס, אליהם הצטרפו שני מסוקי אפאצ'י". לדבריו, "המטוס הקל טס בגובה נמוך מעל החוף ואז אחד האפאצ'ים התחיל לירות לעברו ואחרי היריות הוא שלח טיל שפגע במטוס". מצקר סיפר כי המטוס התפרק לחתיכות וחלקים שלו התפזרו על רצועת החוף. "אני עצמי נבהלתי ונכנסתי לשולחן בחוף. המתנתי עד שהחלקים יפסיקו ליפול", סיפר מצקר.
גופת הטייס נפלה על כפר הנוער "מבואות ים" שבמכמורת. המנהל, יצחק גלבר, סיפר ל-ynet: "ראיתי את המטוס נופל ליד בית הספר. גופת הטייס נפלה דרך הגג לתוך חדרה של סגנית המנהל ניצה קרמר, בזמן שהיא היתה בחדר. היא היתה בהלם אבל לא נפגעה. זה היה נס גדול. בתוך בית הספר היו 600 תלמידים, אחד הגלגלים פגע בכיתה".
רני עידן, עד ראייה לנפילת המטוס הלבנוני, מספר כי בזמן הנפילה החלו בחוף מכמורת אירועי יום הסטודנט של המכללה הימית לישראל. עידן, מנהל המכללה אומר ל-ynet: "הבטחנו לסטודנטים מסיבה פיצוץ - והם קיבלו".
זנב המטוס נפל בחצר של בית במושב מכמורת. מספר חלקים נוספים נפלו בחנייה בחוף הים. חלק מהחלקים נחתו בבתים במושב. איש לא נפגע.

בהלה בנהריה

באזור נהריה היתה בהלה גדולה, בעת שמטוסי קרב מסוג אף 16 טסו מעל העיר בגובה נמוך במהלך המרדף אחר המטוס. ככל הנראה הטייסים ניסו לגרום לטייס הלבנוני לנחות באיזור חיפה, אך הוא לא עשה זאת.
ענבר, תושבת נהריה, סיפרה ל-ynet כי ראתה את מטוס האף-16 רודף אחר מטוס הססנה שהופל. לדבריה היא עבדה במשרדה בעיר כאשר שמעה רעש של מטוסים. "הבטתי מבעד החלון כשראיתי מטוס לבן שלא נראה צבאי טס בגובה נמוך מאוד", סיפרה ענבר והוסיפה, "לפתע ראיתי מאחוריו מטוס אף 16 של צה"ל, אף הוא בגובה נמוך מאוד, עד שאפשר היה לראות את הקסדה של הטייס". לדבריה מטוס האף 16 פנה לכיוון מטוס הססנה ואז שניהם נעלמו מטווח הראייה שלה.
מושיק גבעתי, מנהל אתר ראש הניקרה, סיפר כי המטוסים לא חצו את הגבול ללבנון אלא "ביצעו פרסה" מעל ראש הנקרה. לדבריו, אחד המטוסים ירד לגובה נמוך, בעוד "השני טס מעליהם בגובה בינוני".

הלילה: יריות לעבר כוח צה"ל בגבול לבנון

בתוך כך, מספר יריות נורו אתמול בשעות הלילה לעבר כוח צה"ל באזור שער פטמה בראש הניקרה. מתחקיר שנעשה התברר כי מקור הירי הוא הכפר קילה שבשטח לבנון. לא היו נפגעים ולא נגרם נזק.

את הידיעה כתבו: עמיקם חורש, שרון רופא, יהונתן ליס, רענן בן צור ועלי ואקד.
הידיעה הראשונה על חדירת המטוס התקבלה באימייל האדום.

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום עמיקם חורש
הגג שעליו נפלה הגופה
צילום עמיקם חורש
צילום עמיקם חורש
שרידי המטוס
צילום עמיקם חורש
מומלצים