שתף קטע נבחר

הסלולרי העברי הראשון

מכשיר ה-M5 הישראלי יושק מחר באורנג' אחרי שנתיים וחצי של פיתוח כחול לבן בידי אמבלייז מובייל. מעבר לתכונותיו הטכניות, שאמורות לכבוש את בני הנוער בצילום, וידיאו, מוסיקה ומשחקים - הוא מבוסס על התאמה אישית לכל אחד. קבלו אותו

השבוע תיכנס ישראל לראשונה למועדון מצומצם למדי של מדינות כמו פינלנד, יפאן, שבדיה וקוריאה, המפתחות בעצמן טלפונים סלולריים. בימים הקרובים יצא בחברת אורנג', הטלפון הישראלי הראשון, M5 של חברת אמבלייז מובייל (לשעבר אלפאסל) מבית אמבלייז.

 

פרוייקט הפיתוח של המכשיר, שהוא בעל תכונות ייחודיות, עשה את צעדיו הראשונים ביולי 2001, ארך שנתיים וחצי, וסבל מעיכובים רבים. במקור, המכשיר הראשון אמור היה לצאת באוגוסט אשתקד. עכשיו הוא יוצא סוף סוף לדרך - תחילה בישראל, ובהמשך אצל ספקיות גדולות במערב.

 

לידה קשה

 

אמבלייז מובייל - אחת מארבע החטיבות של חברת אמבלייז, העסיקה בתקופה הזו יותר מ-100 חברות ישראליות בפיתוח אלמנטים שונים של הטלפון הישראלי, והשותפות נמשכת בפיתוח הדגמים הבאים. היא עצמה מעסיקה כיום כ-100 עובדים. מי שצעדה עמה לאורך כל הדרך היא חברת פרטנר-אורנג', שהאמינה בפרוייקט מתחילתו והתחייבה מראש לרכוש כמות גדולה של מכשירים.

 

תהליך הלידה לא היה פשוט. חשיפת המכשיר במערב לא היתה מוצלחת: אב הטיפוס, שהוצג בדיוק לפני שנה, בקונגרס 3GSM בקאן, סבל ממחלות ילדות: אורך חיי הסוללה, למשל. הטלפון המשוכלל - מכשיר מולטימדיה לכל דבר, המצוייד בצג צבעוני גדול, במצלמת וידאו, בנגן MP3 וביישומים כבדים - צורך המון אנרגיה.

 

ניהול צריכת אנרגיה נכון הציב בפני המהנדסים אתגר טכנולוגי לא פשוט. בעיה אחרת היתה אישור הסוג שנדרש מכל מכשיר חדש, ומאשר את התאמתו הטכנית למערכות הרדיו המורכבות של ספקיות הסלולר בעולם. אף שהמכשיר קיבל אישור סוג כזה מ-51 מדינות בעולם, היה צורך להמתין עד לאישורה של אורנג' הישראלית, שנחשבת למחמירה במיוחד בקנה מידה עולמי.

 

הטלפון הוא כחול לבן כמעט בכל מערכותיו: החל ברמת המעבד של אמבלייז, המטפל בווידיאו ובמוסיקה, וכלה בגיבוש מערכת ההפעלה וביישומים המובנים במכשיר. הייצור עצמו הופקד בידי חברת פלקסטרוניקס מאוסטריה, שמייצרת גם את מכשירי סימנס, סוני-אריקסון ופאלם.

 

המכשיר הראשון של החברה, ה-M5, מכוון לקהל היעד החשוב ביותר לחברות הסלולר - בני הנוער, שאחראים להכנסות הגדולות ביותר של הספקיות. למרות התכונות הייחודיות שלו, הוא ישווק במחיר בינוני להפתיע, מתוך מטרה למשוך כמה שיותר צעירים. את הכסף הגדול הם כבר יוציאו, הרי, על מגוון השירותים וההורדות שיציע המכשיר.

 

אחרי ה-M5 יגיע בקרוב השני בסידרה של אמבלייז מובייל, דגם C5 הקטן, המוגדר כמכשיר עסקי. הוא יהיה זעיר, יכלול יכולות הרחבה מתקדמות ועיצוב רטרו מיוחד.

 

מולטימדיה כבדה

 

החלוץ הראשון יפעל תחת רשת ה-GPRS של אורנג'. הוא כולל מסך TFT גדול ואיכותי (65,000 צבעים), ומופעל בעזרת סמלים צבעוניים קטנים, בדומה למחשב כף יד. השבב הייעודי של אמבלייז שולב במכשיר כדי להתמודד עם מטלות המולטימדיה שיספק.

 

הוא יתמוך במולטימדיה כבדה - נגן MP3 מלא, שיאפשר הורדת שירים למכשיר תוך כדי האזנה או בסינכרון מהמחשב האישי; שירותי הודעות MMS, כולל שירות Smil, המאפשר לשלוח מספר תמונות בהודעה אחת (למשל מצגת, הכוללת רצף של שקפים); ומצלמה דיגיטלית מובנית, ברזולוציית 0.3 מגה פיקסל, המצלמת גם וידאו.

 

נגן המדיה הפנימי יוריד וידאו בפורמט MPEG4 בקצב של 15 פריימים לשניה, וינגן קבצי וידאו בקצב של 30 פריימים לשניה. זוהי תכונה חסרת תקדים בינתיים בעולם ה-PRSG.

 

ה-M5 כולל זיכרון פנימי של 16 מגהבייט (המכשירים העתידיים יכללו גם חריצי הרחבה לכרטיסי זיכרון  מסוג MMC). המימשק שלו פותח על בסיס גרעין מערכת הפעלה של מייקרוסופט לתיפעול מכשירים אלקטרוניים - חלונות CE.net (להבדיל מהסמארטפון המוכרת). חלונות CE.net מתייחדת בכך שהיא מאפשרת חופש בפיתוח מימשקים ותפריטים כמעט ללא הגבלה, על פי ראות עיני המפתחים.

 

מכשירים הפועלים תחת רשתות GPRS מקוטלגים על פי רמות שונות, בהתאם להתאמתם לניצול ערוצי תעבורת הנתונים בהורדה ובשליחה. M5, נכון לעכשיו, הוא המכשיר היחיד בישראל המוגדר כ-Class 10, כלומר תומך במקסימום האפשרי - ארבעה ערוצי הורדה ושני ערוצי שיגור מידע.

 

תפרו תוכן

 

בשל המגבלות הטבעיות של מכשירי הטלפון הנוכחיים, אחת הבעיות הגדולות שעימן מתמודדות ספקיות הסלולר היא התאמת תכנים למשתמשים. במקרה הזה, שיתוף הפעולה עם אמבלייז מובייל איפשר לאורנג' להתערב לא רק במערכת היישומים של המכשיר, אלא גם בהנדסת האנוש: שני כפתורים מרכזיים הממוקמים מעל צג הטלפון מפנים את המשתמש בלחיצה ישירה ליעדו.

 

הכפתור הימני פותח את יישום המצלמה, והשמאלי מזניק את המשתמש היישר אל פורטל התוכן של אורנג', ממנו ניתן להוריד משחקים, צלצולים, טפטים וסרטוני וידאו מהירים. אגב, לאחר שהסרטונים הורדו למכשיר ניתן לצפות בהם בתצוגה מקדימה ולהחליט אם לשלם ולשמור אותם, לבטל את העיסקה, או לשלוח לחבר כהודעת MMS.

 

להיות שונה

 

התכונות הטכנולוגיות שבמכשיר חשובות, אבל מתגמדות לעומת מה שנחשב אולי יותר בעיני ספקיות הסלולר: העיצוב המותאם אישית. ניתן לשנות לחלוטין את המראה החיצוני של ה-M5, החל ממארז הפלסטיק הקשיח החיצוני וכלה במימשק, בשירותי התוכן וביישומים המובנים.

 

כך, לדוגמה, אם חברה כמו אורנג' רוצה לתפור טלפון סלולרי מיוחד עבור מעריצות בריטני ספירס, הצבעים השולטים במסך יהיו האהובים על בריטני, בתפריטים ישולבו טפטים ותמונות שלה, ונגן המוסיקה יוטען מראש בדוגמיות מלהיטיה. שירים נוספים, אפשר יהיה לרכוש או להוריד בנפרד.

 

תסריט קרוב אפשר לדמיין עבור קהל יעד של אוהדי בית"ר או מכבי ת"א: הכל יותאם לנושא - היישומים, סמלי הקבוצות, סרטוני הווידאו של השערים הגדולים, הרינגטון עם המנון הקבוצה, הטפטים עם תמונות השחקנים. את עולם התוכן הפנימי תגבה מערכת מיוחדת במטה ספקית הסלולר - אורנג' במקרה שלנו - שמאפשרת לשלוט מרחוק ולעדכן את הטלפונים בתכנים חדשים בכל רגע.

 

הרעיון אינו חדש והוא אומץ על ידי חברות נוספות בעולם. יצרנית הסלולר הקוריאנית קיוריטל, למשל, עובדת בשיתוף פעולה עם חברת Wildseed, שפיתחה מארזים בשם Smartski, המשנים לחלוטין את צורת הטלפון והמימשקים שלו בהתאם לקהלי היעד. או הספקית היפאנית NTT DoCoMo, שהיתה הראשונה להבין כי יש לתפור את הטלפון בהתאם למשתמש, ומעורבת באופן אגרסיבי בתכנון מארזי

ומימשקי הטלפונים שלה, שמתבצע על ידי חברות ענק כמו פוג'י, נק ואחרות.

 

ספורט, מוזיקה ומשחקים - אלה יהיו שלוש הקטגוריות שאליהן יכוונו אמבלייז מובייל וספקיות הסלולר בעת השקת המכשירים. לכל קטגוריה יותאם מכשיר משלה, עם תכנים ייעודיים המותאמים לה. מראה הטלפון ותכניו יותאמו להנחיות ספקיות הסלולר. הפילוסופיה הבסיסית מזכירה את תעשיית הביגוד: אין מידה אחת לכולם - כיוון שהטלפון הוא מכשיר אישי, לכל משתמש צריך להתאים חליפה שונה.

 

מכונת כסף

 

כיוון שמדובר על עולם שלם של תוכן, הן המכשירים של אמבלייז מובייל והן השרתים במטות החברות הסלולריות תומכים באופן מלא בפרוטוקול בשם DRM (ניהול זכויות דיגיטלי), שיתן בידי הספקיות  שליטה מלאה על התכנים וימנע את הפצתם לאחר שהורדו למכשירים. ה-M5 הוא אחד המכשירים הראשונים בעולם שיעברו טבילת אש בתחום זכויות היוצרים המסובך.

 

בידור נייד הוא תעשייה שמגלגלת כיום יותר משלושה מיליארד דולר בשנה, וההערכה היא כי ב-2008 יגדל הסכום ל-30 מיליארד. באורנג' מקווים, כמובן, כי ה-M5 והבאים אחריו יניבו רווחים על פי המתכונת המוכרת בעולם קונסולות המשחק (פלייסטיישן 2 ודומיו): מחיר הקונסולה זול יחסית, ואפילו מסובסד, אבל כותרי המשחק, שבלעדיהם היא אוסף של ברזלים ותו לא - עולים ביוקר.

 

ומה מכינה אמבלייז מובייל לעתיד הקרוב? סביר, שהחברה תעשה שימוש בטכנולוגיות שמפתחת קבוצת אמבלייז. אחת מהחברות, אורקה, נחשבת למובילה עולמית בתחום הטלוויזיה האינטראקטיבית. אחד מיישומיה ישולב בטלפונים, ויאפשר הזמנת תכניות טלוויזיה דרך הטלפון, צפיה במדריכי טלוויזיה, או הורדת טריילירים. יישומים שעשויים להיות אטרקטיביים כבר היום עבור מדינות כמו נורבגיה וקוריאה, שמפעילות כבר כמה מהטכנולוגיות של אורקה.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
M5 של אמבלייז מובייל. תוצרת הארץ
M5 של אמבלייז מובייל. תוצרת הארץ
עיצוב מותאם אישית
עיצוב מותאם אישית
מחיר בינוני ואטרקטיבי
מחיר בינוני ואטרקטיבי
מומלצים