שתף קטע נבחר

מחקר: רופאים שמשחקים במחשב טועים פחות בניתוחים

על פי ממצאי המחקר, מנתחים ששיחקו לפחות 3 שעות בשבוע, עשו 37% פחות טעויות בכירורגיה לפרוסקופית והיו מהירים ב-27% מאשר רופאים שלא שיחקו במחשב

בשורה לסטודנטים לרפואה שנוטלים פסק זמן מהלימודים האינטנסיביים באמצעות משחק מחשב: ממחקר חדש עולה כי מנתחים הנוהגים לשחק במשחקי וידאו זוכים לביצועים ניתוחיים משובחים בהרבה מעמיתיהם הרציניים שאינם מבלים את שעות הפנאי שלהם מול מסך המחשב. המחקר נערך במרכז הרפואי האמריקני "בית ישראל" בשיתוף אוניברסיטת אייווה, והשתתפו בו 33 רופאים.

 

מנתוני המחקר עולה, כי רופאים ששיחקו במחשב לפחות 3 שעות שבועיות עשו 37% טעויות פחות מעמיתיהם הלא-משחקים בניתוחים שמבוצעים בכירורגיה לפרוסקופית. לפרוסקופיה היא טכניקה כירורגית שבה משתמשים במצלמה זעירה שמוכנסת לתוך הגוף ובג'ויסטיק, ובאמצעותה מבצעים ניתוחים כמעט בכל איבר בגוף, שבעבר חייבו את פתיחת הגוף. באמצעות הטכניקה החדישה ניתן להסתפק בחור קטן שדרכו מכניסים את המצלמה ואת הציוד הרפואי, ובאמצעותם מבצעים את הפעולות הכירורגיות הנדרשות, כמו צריבה, חיתוך ותיקון פגמים.

 

נתון נוסף שעלה במחקר הוא זריזות הידיים של המנתחים: ה"לפרוסקופים" ששיחקו במחשב היו מהירים יותר ב-27% מאותם רופאים שלא שיחקו. ד"ר ג'יימס רוזר, מ"בית ישראל", שערך את המחקר, הסביר כי "במשחק מחשב ובכירורגיה לפרוסקופית אנחנו משתמשים באותה קואורדינציית יד-עין. המיומנות שנדרשת בסוג כזה של ניתוח דומה לכשרון שצריך לקשירת שרוכי נעליים עם מקלות אכילה סיניים באורך של מטר". "המחקר הזה מסמן את תחילת כניסתו של דור האיקס לרפואה", אמר אחד החוקרים.

 

ד"ר קורט סקווייר מאוניברסיטת וויסקונסין, המתמחה בחקר השפעות משחקי מחשב על למידה, אמר כי " משחקי וידאו מפתחים תחושה אינטואיטבית של שליטה במוטוריקה עדינה". סקווייר הוסיף כי משחקי וידאו עשויים להוות חלק אינטגרלי מהכנת צוותים רפואיים לניתוח. במרכז הרפואי "בית ישראל", מכל מקום, כבר החלו לבחון את האפשרות לתת למנתחים לשחק קצת במשחקי מחשב, כ"חימום" לפני שהם נכנסים לחדר הניתוח.

 

רופא ישראלי: אני לא מופתע מתוצאות המחקר

 

ד"ר דוד ליפשיץ, מנהל היחידה לאורולוגיה זעיר-פולשנית במרכז הרפואי "רבין" בפתח תקווה, לא ממש הופתע לשמע תוצאות המחקר: "אני אישית לא משחק במשחקי וידאו, אבל נתוני המחקר ממש לא מפתיעים. מה שאנחנו יודעים זה שבכל הניתוחים הלפרוסקופים אתה עובד מול טלוויזיה שזה מישור דו מימדי ואתה מפעיל מיכשור בידיים שהניתוב שלו נעשה באמצעות הטלוויזיה, ולכן קואורדינציית יד-עין היא קריטית. זה בדיוק מה שקורה במשחקי וידאו. אתה יושב מול מסך טלוויזיה ומפעיל משהו באופן וירטואלי. דה פקטו זה לא משנה. כבר נעשו כמה מחקרים כאלו בעבר, שסטודנטים צעירים יותר, שמעולם לא עסקו ברפואה ואתה בודק את היכולות שלהם על סימולטורים – טובים יותר מרופאים מבוגרים יותר.

 

"לכל התחום של הלפרוסקופיה היום מפתחים היום סימולטורים. כלומר, תופרים את המודל שמדמה את הניתוח על סימולטור. היום אתה מפעיל אנשים על הסימולטורים, והוכיחו שהשימוש בסימולטורים בוודאי שמשפר את היכולות הניתוחיות. וגם הראו שאנשים שיש להם נטייה, זה בעיקר הדור הצעיר יותר, שגדלו על משחקי מחשב ורגילים לסוג הזה של תפעול – יכולת הקליטה וההתאמה שלהם היא טובה יותר. יש להם יתרון על אחרים. אותו דבר רואים בקורסי טיס. טייס קרב היום נדרש להרבה פחות הפעלה ידנית, הכל היום עובד על מסך של מחשב, עם תצוגה עילית של נתונים. אם פעם הפרופיל היום של הטייס היה המושבניק הטרקטוריסט שיודע לפרק מכונות, היום מדברים על אותו גיק מחשבים".

פורסם לראשונה 07.04.04, 11:23

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משחק מחשב. המנתחים ששיחקו טעו פחות
משחק מחשב. המנתחים ששיחקו טעו פחות
מומלצים