בקרוב: נתיב אגרה לתל-אביב
ועדת הכלכלה של הכנסת דנה בהצעת חוק נתיבים מהירים, במסגרתה יוקם נתיב אגרה ממחלף שפירים לאיילון צפון. יו"ר ועדת הכלכלה: נמנע גביית סכומי כסף מופקעים, כפי שקורה בכביש 6
האם החל מינואר 2007 יופעל בישראל נתיב אגרה מיוחד על נתיבי איילון, ממחלף שפירים צפונה? האם אכן תתחיל לפעול בישראל באותו תאריך גם מערכת הסעת המונים, שתציע אלטרנטיבה של ממש לנסיעה ברכב? האם מרכז העיר תל אביב יאלץ לספוג כמות קטנה יותר של מכוניות מדי יום, והעירייה תוכל להעלות בהתאם את מחירי החניה ברחובות? אם זה תלוי באמנון כהן, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, זה בדיוק מה שצפוי לנו כבר בעוד שנה וחצי.
כך לפחות שואפת הצעת חוק "נתיבי אגרה", שהגיעה היום (ד') לדיון בוועדת הכלכלה, לקראת אישור לקריאה שניה ושלישית. מדובר בהצעת חוק המסמיכה את שר התחבורה לקבוע נתיב חדש או קיים כ"נתיב מהיר", בו תינתן עדיפות לתחבורה ציבורית ורכב פרטי שישלם עבור השימוש.
- "עוד כביש אגרה? לדעתי מיותר לגמרי"
כביש ראשון שייהנה מנתיב אגרה הינו זה המוביל לתל-אביב מכיוון מחלף שפירים דרך איילון דרום. על-פי התוכנית, בה דנו חברי הוועדה, יוקם נתיב חדש לאורך קטע זה ואילו הנתיב השמאלי יופקע לצורך הפיכתו לנתיב לתחבורה ציבורית. אותו נתיב ישמש גם כנתיב אגרה, כאשר כלי רכב עם ארבעה נוסעים ומעלה יהיו פטורים מתשלום. על-פי ההצעה, ישתנה מחיר הנסיעה בנתיב בהתאם לשעה ולעומס בכביש. כמו כן, כשרמת התנועה בדרך האגרה תעלה על קיבולת הנתיב, תופסק הזרמת תנועה לתוכו למעט תחבורה ציבורית. זאת, במטרה להעניק קדימות למוניות ואוטובוסים באותה דרך.
לא כמו כביש 6
בוועדת הכלכלה מודעים לבעייתיות שבשיטה בה בחרה מפעילת כביש 6, כביש האגרה הראשון של ישראל, בגביית תשלום בגין הנסיעה. לכן מדגישים חברי הוועדה כי התשלום בנתיב החדש ייעשה באמצעות מנוי או תשלום בכניסה לנתיב בלבד, זאת במטרה למנוע צורך במערכת גביה ומצבים בהם חשבון נשלח ללקוח אך אינו מגיע לייעדו.
אבל ח"כ אבשלום וילן, סבור שהשיטה הזו עשויה לגרום לנתיב להפוך לחסר תועלת. לדבריו, שיטה זו עלולה לגרום לפקקי תנועה בהמתנה לתשלום בקופת הכניסה, ולבטל את חסכון הזמן שיעניק הנתיב. גם נציג המשטרה בדיון הביע סייגים מהתכנית לנתיב האגרה, בטענה כי למשטרת התנועה יהיה קשה לאכוף שם את חוקי התנועה עקב הפרדתו מיתר הנתיבים והעובדה כי לא מתוכננים לו שוליים.
לחנות בחניון ולנסוע באוטובוס
עוד במסגרת החוק, נקבע כי מפעיל הנתיב יקים חניון ל-2,000 מכוניות, ורשת אוטובוסים שתוביל את נוסעיהן לתוך תל-אביב ללא תשלום. רשת זו תחויב לכלול שני קווי אוטובוס בתדירות של כל חמש דקות או כשהאוטובוס מלא, המוקדם מביניהם. נקודות פיזור יהיו באזור הבורסה ברמת גן ובאזור הקריה בתל-אביב. אפשרות נוספת לנוסעים שבוחרים בחניון תהיה נסיעה ברכבת.
לדברי יו"ר הוועדה, ח"כ אמנון כהן, תאפשר תכנית נתיב האגרה לא רק לצמצם את לחצי התנועה הגדולים באזור, אלא גם להעלות את מחירי החניה בתל-אביב. זאת, מתוך ידיעה שלציבור מוצעת אלטרנטיבה נוחה וזולה, לטענתו.