תנאי תברואה גרועים בבתי ספר
ב-34 מתוך 140 בתי-ספר שבדק משרד הבריאות נמצאו תנאי תברואה גרועים, ועוד כ-70 הוגדרו במצב בינוני. בין הממצאים: ביוב זורם בגלוי, גגות אסבסט מסוכנים וחומרי חיטוי המאוחסנים במקומות גלויים
אני בטוח שפקידי משרד האוצר ומשרד החינוך לא היו מוכנים ללמוד בתנאים שבהם לומדים ילדיהם", כך אומר ד"ר יצחק קדמן, מנכ"ל המועצה לשלום הילד, בתגובה על ממצאי בדיקת התנאים הפיזיים והתברואתיים ב-140 בתי-ספר ברחבי הארץ, שערך משרד הבריאות ומובאים בכתבה זו. "צריך לעשות מרד הורים", אומר קדמן.
34 (כרבע) מבין 140 בתי-הספר, רובם יסודיים, נמצאו במצב גרוע. נמצאו בהם ליקויים חמורים עד חמורים מאוד: ביוב זורם, ובחלק מהמקרים אף לא קיים, גגות אסבסט (מסוכן לבריאות), חומרי ניקוי וחיטוי המאוחסנים במקומות פתוחים עם גישה לילדים, שירותים בתת-רמה היגיינית, חצרות מלוכלכות, דלתות וחלונות שבורים, תאורה לקויה.
רק שבעה בתי-ספר הוגדרו במצב טוב מאוד עד מצוין, 26 הוגדרו במצב טוב, והשאר בינוניים. גם בקטגוריית הבינוניים היו ליקויים רבים. ב-120 מבתי-הספר לא היו בשירותים נייר טואלט, מגבות נייר או סבון נוזלי. בחלק מהמוסדות נהוג "הסדר": הילד חייב לגשת למזכירות ולהצטייד בנייר טואלט לפני שהוא מבקר בשירותים. הרוב המכריע של הכיתות אינן ממוזגות, בכיתות רבות המזגנים לא פועלים. ליקוי טיפוסי נוסף: מחסור חריף בברזי שתייה ובמתקני מים קרים.
את הבדיקה יזם זאב פיש, המפקח הארצי על בריאות הסביבה במשרד הבריאות, וגם פיקח עליה. ערכו אותה שבעה מפקחי המחלקה שהוא עומד בראשה, בחודשים אוקטובר-נובמבר. "שבעת המופלאים של משרד הבריאות לא יכולים לעשות סדר ביותר מ-10 אלפים מוסדות לימוד", אומר פיש. "אם ההורים לא יתעוררו ולא יפעילו את הרשויות המקומיות, המצב ימשיך להיות עגום".
לא מדובר במצב חדש. בשנה שעברה נבדקו במחוז תל-אביב 235 מוסדות חינוך. רק שניים קיבלו ציון טוב מאוד, 33 קיבלו ציון טוב, ולעומתם 96 הוגדרו כגרועים ו-104 כבינוניים. ב-113 מתוך 235 בתי-הספר נבדקו גם תנאי המטבח והטיפול במזון. רק בעשרה המצב הוגדר טוב. באף אחד הוא לא הוגדר טוב מאוד, ואילו מצב גרוע נמצא ב-31 בתי-ספר. בתי-ספר מתנערים מאחריות לרמת האוכל המוגש לילדים במסגרתם, למשל במסגרת כיתות מועדונית, וכך עושות גם הרשויות המקומיות ואף משרד החינוך.
"לממצאים שהתקבלו יש משמעות חמורה", אומרת ד"ר מיכל חמו, מנכ"ל מרכז שליד בית-החולים שניידר, העוסק ברפואה מונעת לילדים. חמו, רופאה
ואשת חינוך במקצועה, אומרת כי מזון לקוי או תנאי היגיינה לקויים עלולים לגרום למחלות מידבקות כמו הפטיטיס איי (צהבת) ומחלות מעיים זיהומיות. בנוסף, העובדה שבבתי-ספר רבים יש שירותים לא נקיים עלולה לדחוף ילדים רבים לטפח את שיטת "ההתאפקות" מעשיית צרכים, שעלולה לגרום נזק לבריאות. "גם העדר ברזים ומתקני מים במדינה חמה כמו שלנו פוגע בחינוך לשתייה נכונה ורבה, והוא קריטי לבריאות הילדים", אומרת חמו.
"הבעיה הגדולה היא בבתי-הספר הישנים", אומר זאב פיש, "לגבי החדשים תקף נוהל הנחיות מפורט לתכנון מוסדות חינוך בתחומי בריאות הסביבה, שהוכן בשיתוף משרדי הבריאות והחינוך ב-1997. אבל רוב בתי-הספר הם ישנים. המצב חמור כי בניגוד למסעדה שבה מתגלים מחדלים בריאותיים, בתי-ספר אי-אפשר לסגור ולשלוח את הילדים לרחוב, והמנהלים יודעים זאת. הרשויות המקומיות חייבות להפעיל שיניים, וגם ההורים צריכים לעשות משהו".
יצחק קדמן שולח אצבע מאשימה גם למערכת החינוך וגם להורים: "מערכת החינוך מתפקדת כבר שישה חודשים ללא שר חינוך, מה שמראה עד כמה היא מזלזלת בחינוך, למרות המלים היפות שכולם מפריחים. גם ההורים אינם מגלים אכפתיות מספיקה למה שקורה בבית-הספר".
להלן הממצאים שהועברו אלינו ממשרד הבריאות. בהעדר אפשרות לפרט את הממצאים בכל בתי-הספר שנבדקו, בחרנו להביא רק את המצטיינים והגרועים. אגב, ניסינו להצטרף לסיור המפקחים בנתניה, כדי לעמוד מקרוב אחרי הליקויים בבתי-הספר, אבל אחרי שני מקרים שבהם דחו אותנו, בבית-הספר שורשים, שנמצא גרוע, ובבית-הספר הממלכתי-דתי ישורון, שמצבו הוגדר בינוני, השארנו את המשימה לאנשי משרד הבריאות. אולי אם בתי-הספר היו פתוחים יותר לביקורת חיצונית, היה מצבם אחר.
* * *
המצטיינים
* "בית יעקב", בצלאל יפה 8, תל-אביב. בית-ספר חרדי לבנות. נקי, מסודר, כל הכיתות ממוזגות, החצר נקייה, מתקני השתייה נקיים, איסוף האשפה במתקנים והתשתית תקינים.
* חטיבת הביניים "אורט בנין", קרית החינוך ברחוב בורלא, עכו.
* בית-ספר יסודי "הר נוף" במצפה פבר, מורדות טבריה. זכה לציון לשבח מיוחד גם בגלל הסביבה המטופחת וגם בגלל הרמה התברואתית הגבוהה.
* בית-ספר יסודי "יחדיו" ברובע נוה זאב, באר-שבע. מצבו הכללי הוגדר טוב מאוד, אם כי היו חסרים ברזי שתייה ופריטי ציוד היגייני.
* בית-ספר יסודי "אור לציון", הגר"א 4, נתניה. נקי ומתוחזק היטב. כמות מספקת של ברזים וקולרים. בין הבודדים שנמצאו בו גם נייר טואלט, ואפילו סבון נוזלי ומגבות נייר.
* "עמל" ביישוב הבדווי לקיה בנגב. חדש, מטופח ומתוחזק יפה.
* בתי-הספר הקיבוציים בקיבוץ בית קמה ובקיבוץ חצרים.
הטובים
* ישיבה ובית-ספר יסודי לבנים "קרית חינוך לבנים", אשדוד.
* בית-ספר יסודי "יסודי התורה", שדרות.
* "אמת ושלום", קרית-גת. הועבר לבניין חדש עם כל התנאים הנאותים.
* מקיף "ד'", אשקלון. תוקנו ליקויים שהתגלו בבדיקות קודמות.
* ישיבה ובית-ספר לבנים, אשקלון. בוצעו שיפוצים כלליים ותוקנו ליקויים. המטבח הורחב והותאם לתנאי תברואה נאותים.
* מקיף "ד'", אשקלון. תוקנו כל ליקויי העבר.
* "בית מלכה", בית-ספר יסודי לבנות, אשדוד.
* תיכון חדש, בית-ספר מקיף, קרית-גת.
* חטיבת הביניים של בית-הספר הדתי בשיטת פלק בקרית-עקרון.
* בית-ספר לחינוך מיוחד "ונצואלה", רחוב רפידים 27 תל-אביב.
*חטיבת הביניים "שחר" בקיבוץ עין-החורש.
* "אלון", רובע י"ד, באר-שבע.
* נוה מנחם, שכונת נוה מנחם, באר-שבע.
* יסודי ב' וג', דאליית אל-כרמל.
* בתי-הספר היסודיים "יזרעאליה", "פיכמן" ו"עליה" בחיפה.
*"רבין", קרית-ים.
* "אורנים" ו"הדסים", יקנעם.
* בית-הספר היסודי והמקיף (חטיבת ביניים ותיכון) בשיבלי, בית-הספר אום אל- גנאם באום אל-גאנם.
* "סנטה רוזה", בית-ספר ערבי פרטי, חיפה.
* בתי-הספר "המשפחה הקדושה" ו"תאופיק זיאד" בנצרת, בית-הספר "הנזירות הפרנציסקניות" בכפר-כנא וחטיבת הביניים בכפר טורען.
* בית-ספר "הגליל" לחינוך מיוחד בנהריה. בכל זאת, מתקן השתייה בחצר מנותק, וחומרי חיטוי וניקוי מצויים בהישג יד הילדים.
* בית-ספר יסודי דתי, כרמיאל. באולם הספורט יש דלת וחלונות שבורים.
הגרועים
* בית אהרון, רחוב השל"ה 5 בני-ברק. שירותים ברמה גרועה במיוחד. המקרר בחדר המורים לא נקי. אין סידור לשתיית מים צוננים ומתקן השתייה בחצר לא פעיל.
* "בלז", בני-ברק. המצב גרוע עד כדי כך שהוגשה בקשה לבטל את רשיון המוסד, אחרי ביקורת חוזרת במקום. במטבח מכינים אוכל בצורה העלולה לסכן את התלמידים. אחסון המזון לקוי. שירותים מטונפים. מקררים אישיים של תלמידי הפנימיה מלוכלכים מבפנים ומבחוץ.
* בית-ספר לחינוך מיוחד "ניצן", שלמה בן יוסף 11 בני-ברק. למרות שמדובר בביקורת חוזרת, מצב התברואה ירוד. בולט המטבח, שעל-פי הממצאים אסור לבשל בו. האוכל, שהוכן בצורה בלתי היגיינית בציוד מלוכלך, גם הוגש בטמפרטורה לקויה. השירותים גרועים. המצב התברואתי של בית-הספר הוגדר "מסכן את בריאות התלמידים".
* בית-ספר יסודי "גבעתי", בר אילן 73 בת-ים. ביקורת חוזרת נערכה בעקבות תלונה על מצב תברואתי ירוד בשירותים ובחצר ועל מפגעים. התבררה כמוצדקת. בחצר יש עגלה ניידת המשמשת כמתקן אשפה ומהווה מפגע. אין סידור למים צוננים. הניקיון לקוי. בחדר האחות, שצריך להוות דוגמה, אין סידור למים חמים זורמים. החלון גבוה, וכדי לפתוח יש לטפס על המיטה. החדר לא מאוורר ושורר בו ריח קשה. יש אבק על הציוד והמתקנים. השירותים במצב גרוע.
* בית-ספר יסודי "יצחק שדה", בת-ים. לא פורטו הממצאים.
* חטיבת הביניים "אלון", קרית שמונה 13 חולון. נמצאו מפגעים שהוגדרו כעלולים לסכן את בריאות התלמידים, ולבית-הספר ניתנה ארכה של חודש לתקן. במזנון במקום מגישים בורקס מוכנים, ממתקים וכריכים עם תוספות רגישות כמו גבינה, ביצה, פסטרמה, אותם מכינים בבית בעל המזנון והם מוחזקים בויטרינה ללא קירור. "למסעדה אסור לייצר בבית", אומר זאב פיש, "כך נולדות הרעלות מזון". בעל המזנון הגיש לעיריית חולון תוכנית ובקשה לרשיון. השירותים במצב גרוע. חומרי חיטוי, ביניהם אפילו חומצה, מוחזקים בחוץ. חוטי ברזל גלויים ומסמרים בשירותים.
* בית-ספר יסודי "שורשים", רחוב דב גרונר, נתניה. מכולת אשפה ענקית מלאה ומדיפה ריח רע, הצמודה לגדר החיצונית של בית-הספר, מקבלת את פני התלמידים המגיעים ללימודים. בבית-הספר עצמו מצב הניקיון ירוד. במסדרונות יש גופי תאורה רבים ללא מכסים. במסדרון הקומה השנייה נמצאה מנורת פלואורסנט תלויה על בלימה. תחזוקת חדרי השירותים לקויה, אחת האסלות סתומה. ריח רע נודף במקום. סימני רטיבות גם במסדרונות.
* בית-ספר יסודי יצחק שדה, בת ים. לא פורטו הממצאים.
* בית-ספר יסודי "עוזיאל", רחוב אייזיק רמבה, נתניה. חסרים ברזים רבים, אין מתקני מים צוננים, מצב השירותים גרוע, התחזוקה ירודה.
* בית-ספר יסודי "בית יעקב", רחוב הפורצים 26, נתניה. נוסף למצב תחזוקה ירוד, חסרים כיורים, אסלות וברזי מים לשתייה.
* בית-ספר יסודי "שחל", שכונת ותיקים, נתניה. חצר לא נקייה. מחסור גדול במתקני שתייה, אסלות וכיורים, ומצב תחזוקה גרוע בשירותים.
* בית-ספר יסודי "נוה הדר" בחבצלת השרון. אין צל בחצר, צבע הקירות מתקלף. אין מתקני מים קרים, חסרים כיורים ואסלות בשירותים ומצב התחזוקה גרוע.
* בית-ספר יסודי "כפר הרא"ה", בכפר הרא"ה. חסר צל בחצר, ואין מתקני מים. מצב השירותים גרוע, ואין מספיק כיורים ואסלות.
* "ויצ"ו", רחוב נחלת יהודה ראשון-לציון. משמש גם כפנימיה. עיקר הליקויים במטבח, שהוא ברמה ירודה. אין מספיק ברזי שתייה בחצר, ויש גגות אסבסט.
* בית-ספר יסודי "שובו", שיכון המזרח ראשון-לציון. מצב סניטרי ירוד בשירותים, המנהל זומן לשיחה אצל מפקח הבריאות המחוזי בדרישה לתקן את הליקויים בהקדם.
* בית-ספר יסודי "שובו", טירת שלום, נס-ציונה. אין אפילו ביוב מרכזי, אלא בורות ספיגה. הסביבה מזוהמת מאוד. המצב הכללי ירוד במיוחד. חדרי השירותים מזוהמים. מפקחי משרד הבריאות אמורים לבקר במקום בקרוב כדי לבדוק מה ניתן לעשות בו.
* "נתיבות יורם", שכונה ב", באר-שבע. גם העובדה שמדובר בבית-ספר ישן שעומד לפני מעבר עדיין איננה מצדיקה ליקויים חמורים כל-כך. בימים גשומים המים והבוץ מהחצר עלולים לחדור לכיתות, שנמצאות במבנים מיושנים הזקוקים לשיפוץ. הותקנו בהן מזגנים, אך חלקם אינם פועלים בגלל אי-התאמת מערכת החשמל. החלונות לא שקופים בחלקם, הכיתות חשוכות. חלק מהשירותים זקוקים לשיפוץ, הצבע מתקלף וחסרים סוגרים, מה שמונע פרטיות מינימלית. אין נייר וסבון. תחזוקת הניקיון שטחית מאוד.
* בית-ספר יסודי "אשכול", רחוב מגידו, באר שבע. הבעיה העיקרית היא בשירותים. חלק מצינורות הביוב חלודים, הרצפה רטובה, חסרים מושבים לאסלות, יש אריחים שבורים. המים גולשים מהכיורים, חסרים מתקנים לסבון נוזלי ונייר לניגוב ידיים.
* "שובו", מושב משען, המועצה האזורית חוף אשקלון. מצב תברואתי ופיזי ירוד מאוד בכיתות. רצפה פגומה, קירות מזוהמים, צפיפות, מנורות לא תקניות, חלונות שבורים, דלתות בלתי תקניות. השירותים בלתי מאווררים. בעת הביקור הבטיח מנהל המוסד שיפוצים כלליים בקרוב. אם לא יבוצעו, ימליץ משרד הבריאות על סגירת המוסד.
* בית-ספר "ממלכתי חדש" בטירת הכרמל. בשטח בית-הספר בונים, והתלמידים לומדים בתנאים בלתי אפשריים. בצפיפות, בחדרים לא מתאימים, ואף במעברים. אין אזור מוצל בחצר. ליד אולם הספורט יש מתקן מים שאיננו מחובר לביוב מסודר, והמים זורמים לשביל ויוצרים מפגע תברואתי ובטיחותי.
* בית-ספר יגאל אלון, טירת הכרמל. בשירותים ריח שתן וחסרים מושבים. בחצר הגדולה גרוטאות שהושלכו כנראה על-ידי השכנים ואזורים מגודרים נטולי גישה, שהצטבר בהם לכלוך רב המהווה מפגע תברואתי.
* "דגניה", טירת הכרמל. שירותים במצב גרוע, כולל צנרת ביוב חלודה ומתפוררת ומשקופים חלודים. השוקת שבברזיה מזוהמת, ולא מוצבת במקום מוצל, כדרוש. למתקן המים הצוננים אין מערכת ניקוז תקינה והמים זורמים ויוצרים מפגע תברואתי.
* "שילה", רחוב נתיב מאיר, קרית ים. הרצפה באולם הספורט מפי.וי.סי גרוע. ללא אוורור. השירותים במצב ירוד, כולל קורי עכביש על התקרה, רצפה ישנה ושחורה בשירותי הבנים.
* שבעה בתי-ספר של יישובי הבדווים בנגב: יסודי א' ו-ב' בלקיה (השני חדש, אבל התחזוקה בו גרועה, ובשניהם לכלוך רב והשחתה); בתי-הספר באבו-עראר ואבן-סיבא; בית-הספר היסודי הבדווי א' במועצה המקומית שגב שלום (10 מ- 24 כיתות הלימוד בקרוואנים, שאין אליהם אפילו גישה נוחה. בחורף הילדים מבוססים בבוץ. אחת מכיתות הלימוד שוכנת במרתף. מחסור משמעותי בתאי שירותים, והקיימים ברמה ירודה. בחצר יש נזילות מהברזיות ומבנה נטוש שעלול להיות מפגע תברואתי); יסודי ב' (אין גישה נוחה לשתי כיתות המצויות בקרוואנים, דווקא של ילדי החינוך המיוחד. חלונות שבורים, לא נפתחים או לא נסגרים. במגרש הספורט הריצוף לא ישר וחסרים אריחים. השירותים במצב גרוע); התיכון בלקיה (12 מ-37 הכיתות נמצאות בקרוואנים, חלקם בלתי נגישים. מספר תאי השירותים איננו מספק, וחלק אף נעולים כדי שלא יצטרכו לנקותם. חלק מהילדים עושים צרכיהם בחצר).
* בית-ספר לבנות "מאור חיים", רחוב צה"ל, צפת. ממוקם בארבע הקומות התחתונות של בית מגורים רב-קומתי. אין חצר, צורת הכיתות לא תקינה ולא נוחה, צפיפות רבה בכיתות והמקום משווע למבנה המתאים לצרכיו.
* בית-ספר יסודי רמת רזים, צפת. יש בעיה כרונית במערכת הביוב שגורמת לריחות חריגים אפילו במסדרון. החצר לא בטיחותית ומלוכלכת מאוד. הגדר פרוצה, בעלי חיים נכנסים פנימה ומלכלכים. יש רק מתקן אחד תקין למי שתייה.
* "נועם", רחוב ילדי מעלות, צפת. בית-ספר חדש, מורכב ממספר קרוואנים שאינם מתאימים למוסד חינוכי. החצר לא בטיחותית. אין מתקני שתייה.
* "חמד", מושב מירון. רמת הניקיון בשירותים ירודה. כיורים לא מחוברים למערכת הביוב, מי שפכים זורמים לתוך הרצפה. הפנלים והדלתות אינם תקינים. הצבע מתקלף. מתקן השתייה הקר היחיד בבית-הספר לא בשימוש.
* חטיבת הביניים "אבו חלדון" בנצרת. בחלק מכיתות הלימוד יש רטיבות בקירות, אין מתקנים היגייניים בשירותים ואין מספיק מתקנים למי שתייה צוננים.
* חטיבת הביניים "אורט" בעכו, בניין חורש. גג חדר היועצת עשוי מלוחות אסבסט. החצר האחורית איננה מכוסה באספלט, ופסולת מוצקה מפוזרת בשטחה. דרוש שיפוץ בשירותים ויש רק מתקן שתייה אחד בכניסה.
* בית-הספר התיכון המקיף הערבי בעכו. השירותים במצב ירוד, כיורים שבורים, ברזים בלתי תקינים, אין מוצרי היגיינה. דלתות שבורות, בית-הספר זועק לשיפוץ חזותי.
* בית-ספר יסודי א' בדיר חנא. תקרת אסבסט בחלק מהמבנים, קירות במצב פיזי גרוע. מפעם לפעם יש במקום גלישות ביוב. הברזייה לא תקנית, בשירותים אין מתקנים היגייניים.
תגובות:
רבקה שרגא, דוברת משרד החינוך:
"המשרד שב ומרענן באופן קבוע את הנהלים בנושא התברואה במוסדות החינוך. אנחנו מקווים שבמאמץ משותף שלנו, של משרד הבריאות ושל השלטון המקומי המודעות לחשיבות הנושא תלך ותגבר והמצב ישתפר".
יפעת בן חי שגב, דוברת עיריית חולון:
"העיריה פעלה מיד עם קבלת דו"ח משרד הבריאות בסוף נובמבר. רוב הליקויים כבר תוקנו. הוסרו חוטי הברזל, הועברו חומרי הניקיון לאחסון בחדר סגור, תוקנו מושבי האסלות. יתרת הליקויים תתוקן בימים הקרובים".
אמנון יוסף, דובר עיריית באר שבע:
"אנחנו מודעים למצבו הפיזי הקשה של בית-הספר "נתיבות יורם", שהוא בית-ספר ישן. בימים אלה נבנה בית-הספר החדש ואנחנו מקווים שהתלמידים יעברו אליו במהרה".
רמי גוברניק, דובר עיריית נתניה:
"אנחנו נמצאים בתוכנית רה-ארגון גדולה, ומשרד החינוך מזרים כסף רב לנושא. נבחרו 12 בתי-ספר מן הישנים בעיר, בה קיימים גם מבנים בני 50 שנה. בכל בית-ספר מושקעים כ-3 מיליון שקלים.
מדובר בפרויקט שבא אחרי שנים של הזנחה. תוך 3 שנים נשלים את שיפור בתי-הספר. הליקויים בבית-ספר אשכול כבר תוקנו".
אברהם טננבוים, מזכיר העיר ודובר עיריית בני-ברק:
"בתי-הספר בית אהרון ובלז אינם מוסדות עירוניים ולא עומדים בפיקוח עירוני. אשר לשאר בתי-הספר בעיר, לאחרונה השקענו יותר מ-2 מיליון שקלים בשיפוצים, כולל ב"ניצן". עם הנהלת בית-ספר ניצן סוכם על תיקון הליקויים בשיתוף העיריה".
***
מה לעשות: אל תחכו לאסיפת ההורים
* אל תגיעו לבית-ספר רק באסיפת הורים, אז מצחצחים אותו לכבודכם. גשו ביום לימודים רגיל, עשו סיור בחצר, בחדרי השירותים ובכיתות. הציצו גם לתקרה.
* אסור שתהיה באזור בית-הספר צמחייה רעילה הגורמת לתופעות אלרגיות. לדוגמה: עצי אלה, ברוש, זית, תמר ואחרים. הרשימה המלאה מצויה במשרד הבריאות. אם יש, דרשו לעקור.
* חשוב ש-15% ממגרש המשחקים יהיה מוצל, שיהיו מי שתייה וגם מתקני מים קרים בחצר, ולפחות מתקן אחד בכל קומה.
*אם תבחינו בליקויים, גשו למנהל. אל תתקיפו, היו אדיבים אך החלטיים. אם הפנייה למנהל איננה עוזרת, פנו למחלקת החינוך של הרשות המקומית, ובמקביל למחלקה לבריאות הסביבה של לשכת משרד הבריאות ביישוב או ביישוב המופקד עליו. בתי-ספר שלגביהם מגיעות תלונות עולים על הכוונת, והסיכוי שתיערך ביקורת בהם גדל. בחלק מהמקרים גם מתוקנים הליקויים.
פורסם ב"ידיעות אחרונות"