שתף קטע נבחר

האיש שמאחורי נוקיה: "הצרכן הישראלי מתוחכם"

מנכ"ל חברת HMD, בעלת הזיכיון להפצת מכשירי נוקיה, מתכנן להחזיר את המותג הפיני לפסגה באמצעות חיבור עם הצרכנים ולא דרך מפרטים טכניים מפוצצים. "זה משהו שאנחנו משקיעים בו לא מעט מחקר ופיתוח". ריאיון

בחודש מאי 2016, כמעט שלוש שנים לאחר שנרכשה על ידי חברת מיקרוסופט, נמכרה שוב נוקיה  ליצרנית מובייל פינית בשם HMD ויצאה (שוב) לדרך חדשה. המטרה: לנצל את המוניטין רב השנים של המותג נוקיה בעולם המובייל ולהחזיר לתודעת הציבור את אחת מיצרניות הסלולר המוכרות והמצליחות שהיו אי פעם בעולם.

 

 

מאז מייצרת HMD סמאטרפונים מבוססי אנדרואיד אצל היצרנית הסינית Foxconn, זו שמייצרת עבור חברת אפל חלק ממכשירי האייפון. היום, שלוש שנים וחצי לאחר המהלך המפתיע למדי, ממוקמת נוקיה במקום הרביעי בטבלת היצרניות בשוק האירופאי ועם הפנים קדימה.


נשיא ומנכ"ל חברת HMD, פלוריאן סיקה, היה סגן נשיא בכיר בנוקיה עצמה וצלילי הרינגטון האלמותי של היצרנית הפינית עדיין זורמים בעורקיו, גרמני חביב שלא מצליח להסתיר את התלהבותו מכמות העיתונאים שרוצים לראיין אותו. סיקה ישב איתנו לשיחה קצרה מיד לאחר ההכרזה על דגם הנוקיה 7.1, מכשיר ביניים שהציגה החברה באירוע בלונדון.  

 

מנכ"ל HMD פלוריאן סיקה (צילום: גיא לוי)
מנכ"ל HMD פלוריאן סיקה(צילום: גיא לוי)

 

למה אתם מצפים עם מכשיר ביניים כזה בשוק המטורף של יצרניות סיניות איכותיות כמו שיאומי, מייזו ועוד?

 

"אנחנו רואים מומנטום חזק מאוד במכירות המכשירים שלנו מאז שיצאנו לדרך ובמיוחד בסגמנט המדובר שבין 100 ל-300 אירו למכשיר. הלב של העשייה שלנו הוא בתחום הזה, למרות שאנחנו מייצרים מכשירים פשוטים מאוד שעולים מתחת ל-100 אירו לצד מכשיר דגל (נוקיה 8 - ג.ל) שעולה מעל 300 אירו".

 

סיקה מודה שהשוק צפוף מאוד, "ולכן כדי להיבחר על ידי הקהל ולהיות נאהב על ידו, אנחנו חייבים להבדיל את עצמנו מהאחרים ולכן אנחנו שמים דגש חזק מאוד על שלוש קטגוריות עיקריות: עיצוב יוקרתי ואיכות החומרה; ניסיון רב בידיעה של מה חשוב לצרכן יותר מכל; חוויית אנדרואיד ייחודית (עם אנדרואיד וואן). כשאתה משלב את שלושת הדגשים הללו בשילוב המותג נוקיה עליהם - אתה מקבל את הטוב ביות".

 

נוקיה 7.1 (צילום: גיא לוי)
צוות ההנהלה של HMD ונציג גוגל(צילום: גיא לוי)

 

מה התוכניות שלך על מנת להפוך את נוקיה לגדולה כמו בעבר ומה יהיו האתגרים הקשים ביותר בדרך הזו?

 

"ההצעה שלנו ללקוח חייבת להיות ברורה ומדויקת, זה תנאי בסיסי להצלחה של מכשירים חדשים ובוודאי תנאי להצלחה של מותג, אבל ללא ספק הדרך הנכונה לעשות את זה, לפחות מבחינתנו זה קודם כל להבין את הצרכן החדש, בן הדור הצעיר ולהתחבר אליו. כמובן שהמוניטין של המותג נוקיה וההיסטוריה המפוארת במהלך השנים עוזרים לנו לעשות את זה ונוקיה זה שם שאנשים מכל חתכי הגיל מכירים ומעריכים.

 

"אנחנו רוצים לתת ללקוח בן העשרים החדש, את מה שנוקיה נתנו כל השנים בכל מה שקשור לאיכות המוצר ולמוניטין שלו. זו לא משימה קלה, זה ברור וזה גם ברור שהאתגר הגדול ביותר שעומד בפנינו ואולי בפני כל היצרניות כיום בתחום הזה הוא לא לחשוב כמו בעבר ולא לדבר אל הלקוח כמו בעבר, רק באמצעות קמפיינים סטנדרטיים בתקשורת המסורתית, אלא אנחנו חייבים להיות במוקדי השיח של הדור הצעיר עצמו, ברשתות החברתיות, באפליקציות המסרים ועוד. העובדה שנוקיה קיימת בכל כך הרבה מדינות, בעיקר בזכות העבר המפואר, עוזרת לנו כיום להגיע מדוברים לאותם מוקדי שיח".

 

מה אתה יודע על המשתמש הישראלי?

 

"אני יודע שמדובר במשתמש מאוד מתוחכם, והשוק מוצף במשתמשים של מכשירי High End כמו אייפון וגלקסי. למרות שאנחנו מבינים את השווקים השונים במדינות השונות, אנחנו מאמינים שההבדלים הם לא הצרכים השונים בעיקר, אלא הדרך שבה אתה מתחבר אל הצרכנים במדינות השונות וזה משהו שאנחנו משקיעים בו לא מעט מחקר ופיתוח".

 

נוקיה 7.1 (צילום: גיא לוי)
גם מכשיר הוצג באירוע: נוקיה 7.1(צילום: גיא לוי)

 

האם אתם שוקלים להקים מרכז פיתוח בישראל?

 

"אנחנו נמצאים בקשר עם מספר חברות ישראליות, בעיקר בתחום של בינה מלאכותית – תחום שבו אנחנו מודעים ליתרונות של הפיתוחים בישראל, אבל כמובן שלא אוכל לחשוף יותר פרטים מזה כרגע".

 

מה לגבי מוצרים אחרים מלבד סמארטפונים?

 

"אז כבר כאן באירוע הזה אנחנו חושפים שני זוגות של אוזניות אלחוטיות, שעומדות באותו קו עיצובי ותפיסתי בו אנחנו מאמינים ולפיו אנחנו גם מפתחים את המכשירים שלנו. אנחנו גאים מאוד באירופאיות שלנו ובעובדה שאנחנו יצרנית אירופית ושונים באיכויות ובקווים המנחים מהיצרניות הסיניות ואפילו האמריקניות.

 

"אנחנו משקיעים היום במוצרים שיתמכו בהפעלה קולית ויכניסו אותנו לעידן המוצרים החכמים והבית החכם וזה כיוון חשוב, אבל לא פחות חשוב זה תחום הסלולריים הפשוטים, לא הסמארטפונים, ואפילו במכשירים האלו אנחנו משקיעים בטכנולוגיות חדשניות יותר כמו למשל העוזרת הקולית של גוגל שהטמענו אותה בדגם ה-8110 שהוצג לא מזמן עם יכולות 4G ועם גוגל אסיסטנט. זה מתאים לאותה תפיסה שהזכרתי קודם, שבמסגרתה אנחנו מנסים להתחבר לקהלים השונים במדינות השונות".

 

מה לגבי מוצרים לבישים?

 

"להגיד שאנחנו לא מתעניינים בנושא הזה יעמיד אותנו בסימן שאלה כיצרנית טכנולוגיה, אבל אפשר לומר שסדרי העדיפויות שלנו הם אחרים כרגע והעדיפות שלנו היא כרגע להתקדם בגרפי המכירות בעולם כולו עם הסמארטפונים החדשים שלנו".

 

לקח לנוקיה זמן לעבור פלטפורמה לאנדרואיד, האם אתם חושבים לפתח פלטפורמה שלכם או לנסות פלטפורמות אחרות?

 

"אנחנו מרוצים מאוד משיתוף הפעולה שלנו כיום עם חברת גוגל ולטעמי זה הרבה מעבר לשיתוף פעולה אלא זו ממש תפיסה ודרך חיים שאנחנו מסכימים איתה ורוצים להמשיך לפעול לפיה. אבל אני לא צופה שבעתיד הקרוב אנחנו נרצה לפתח מכשיר ייחודי עבור גוגל כפי שעושות כיום חברות אחרות, במיוחד בגלל שהמכשירים שלנו הם כיום הדבר הכי קרוב למכשיר פיקסל כלשהו. מה גם שהם מכוונים בעיקר לשוק הגבוה ואנחנו, לפחות כרגע, מתמקדים בדרג הביניים, שם אנחנו חושבים שההשפעה שלנו היא הגבוהה ביותר".

 

הכותב היה אורח חברת נוקיה בלונדון

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיא לוי
פלוריאן סיקה
צילום: גיא לוי
מומלצים