שתף קטע נבחר

יש לי סמארטפון של וואווי. אני צריך לדאוג?

האם וואווי התכוננה מראש לצו של טראמפ שהוביל לביטול הרישיון שלה לשירותי גוגל, עם איזו מערכת הפעלה יגיעו הסמארטפונים העתידיים של היצרנית הסינית ומה צפוי לקרות עכשיו לשוק התקשורת? שאלות ותשובות

גוגל ביטלה את הרישיון לשירותים שלה, יצרניות השבבים עוצרות את קו האספקה: יצרנית הסמארטפונים וואווי נקלעה לתסבוכת בעקבות הצו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ שמטיל מגבלות על שיתוף טכנולוגיה עמה. האם מדובר במכה אנושה ליצרנית מספר 2 בעולם ואיך זה ישפיע על הסמארטפונים שכבר קיימים בשוק? אנחנו כאן כדי לעשות סדר בדברים.

 

סמארטפון של וואווי (צילום: shutterstock)
סמארטפון של וואווי(צילום: shutterstock)

 

האם המכשירים הבאים של וואווי לא יכללו עוד את מערכת ההפעלה אנדרואיד?

הדבר נתון להחלטתה של וואווי. הצו הנשיאותי שעליו חתם טראמפ אינו נוגע לתוכנות ולרכבי תוכנה ב"קוד פתוח", שפתוחים לשימוש הכלל. כיוון שאנדרואיד נחשבת "קוד פתוח" – וואווי תוכל, עקרונית, להמשיך ולאמץ אותה כמערכת ההפעלה במכשיריה גם בעתיד.

 

אם כך, אז מה הבעיה?

לצד מערכת ההפעלה הפתוחה, גוגל גם מספקת ליצרניות סמארטפונים וטאבלטים שלל אפליקציות חשובות שהיא מפתחת, שאינן "קוד פתוח" – כמו חיפוש, ג'ימייל, מפות, דפדפן כרום, תמונות ועוד – תחת רישיון מיוחד. גם אפליקציית הגישה לחנות האפליקציות גוגל פליי היא יישום קנייני לכל דבר.

 

המשמעות היא, שתוכן הסמארטפון שתוכל וואווי למכור במערב (ובישראל) יהיה דומה לזה שמקבל כיום הלקוח הסיני: נטול אפליקציות גוגל מכל סוג, כולל גוגל פליי. את מקומן ממלאות אפליקציות סיניות טובות למדי, כמעט בכל תחום, וחנות אפליקציות עשירה. אבל קשה להאמין שהלקוחות המערביים יסכימו להסתפק בהם.

 

שאלה שנשארה פתוחה היא מה יהיה מעמדם של העדכונים התכופים שנוהגת גוגל לספק אחת לתקופה לאנדרואיד, כולל עדכוני אבטחה קריטיים. האם הם "קוד פתוח", שישוחרר ללקוחות גם אחרי הצו, או יישום קנייני של גוגל. בכל מקרה, וואווי התחייבה לדאוג לעניין, ולהמשיך לספק עדכונים למכשיריה.

 

יש לי סמארטפון של וואווי שקניתי לא מכבר, והתכוונתי לקנות אחד גם לילד מחר. אני צריך לחשוש ממשהו?

בטווח הקצר ממש לא. שירותי גוגל המותקנים כבר על מכשירי וואווי שנרכשו עד כה או שיירכשו בתקופה הקרובה - כולל אפליקציית ווייז וחנות האפליקציות גוגל פליי - ימשיכו לפעול כרגיל. כאמור, לטווח הארוך קיימת אי בהירות לגבי העדכונים - אם אלה יגיעו מגוגל או דרך וואווי.

 

עם זאת, אם החרם האמריקאי לא יוסר בהקדם וואווי תיאלץ למכור בישראל (ובמערב בכלל) סמארטפונים נטולי אפליקציות גוגל, סביר שנתח השוק שלה בארץ (כ-6% כיום) יקטן באחת. זאת, למרות שעקרונית, בהדרכה קצרה, כל אחד יכול להוריד עצמאית את גוגל פליי לסמארטפון בלי בעיה.

 

משרדי וואווי וגוגל (צילום: shutterstock)
משרדי וואווי וגוגל(צילום: shutterstock)

 

האם וואווי לא נערכה מראש לתרחיש כזה?

היא דווקא השתדלה. בשנים האחרונות היא משלבת במכשיריה ערכות שבבים תוצרת בית (HiSilicon) וממעטת להסתמך על מעבדי הסנפדראגון האמריקאים, ובמקביל פיתחה מערכת הפעלה משלה, שטרם נחשפה במלואה. דווקא בתחום המחשבים ורשתות התקשורת היא תלויה יותר בציוד המערבי, וספק אם הצליחה כבר לפתח לו תחליפים ראויים.

 

מדוע ארה"ב פועלת נגד וואווי?

האמריקאים טוענים כבר שנים שוואווי מסייעת במאמצי הריגול של בייג'ינג ומאשימים אותה בהפרת הסנקציות על איראן. לפי הממשל, צירופה של וואווי לרשימה השחורה של ישויות שצריך רישיון כדי למכור להן טכנולוגיה נובע מכך שהחברה מהווה סיכון פוטנציאלי לביטחון הלאומי ועלולה לפגוע באינטרסים הבינלאומיים של וושינגטון.

 

בחודשים האחרונים טראמפ מנהל מאבק עיקש בניסיון למנוע מהחברה הסינית לפרוש רשתות של הדור החמישי ברחבי העולם. מומחים מעריכים כי הרקע לקמפיין נגד וואווי אינו ביטחוני בלבד וכי ארה"ב חוששת מעליונות סינית בתחום הטכנולוגיה ונאבקת גם על מעמד ויוקרה.

 

מה יכולות להיות תוצאות החרם הזה - ברמה העולמית ובישראל?

עליית מחירים בכל תחומי התקשורת. וואווי היתה שחקן עולמי מרכזי וזול יחסית בתחום הרשתות, והוצאתה מהמשחק עשויה להביא לעליית מחירים של מתחרותיה – נוקיה, אריקסון, ואחרות. בתחום המכשירים הסלולריים היא נחשבת צרכן גדול של שבבים מתוצרת ארה"ב. ירידה דרמטית ברכישותיה תפגע אוטומטית בהכנסות חברות ענק כמו קוואלקום, אינטל, אורקל, מארוול ועוד.

 

ועוד לא דיברנו על תגובה סינית, שתביא בבת-אחת להעלאת מחיריהם של מוצרי הטכנולוגיה בעולם.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים