שתף קטע נבחר

NSO מכחישה: "לא פרצנו לטלפון של בזוס"

באו"ם אומרים כי ייתכן שתוכנת הריגול פגסוס של החברה הישראלית שימשה את יורש העצר הסעודי כדי לפרוץ לסמארטפון של מייסד אמזון והאיש העשיר בעולם. חוקרים מטעם האו"ם קוראים לחקירה מיידית בארה"ב וברשויות רלוונטיות אחרות. דיווח: המעקב אחר בזוס נמשך חודשים, עשרות גיגה בייטים הועתקו

ייתכן שהסמארטפון של ג'ף בזוס , מייסד אמזון והאיש הכי עשיר בעולם, נפרץ על-ידי סעודיה באמצעות תוכנת ריגול ישראלית - כך עולה מדו"ח של האו"ם שעיקריו מתפרסמים הערב (יום ד') בכלי תקשורת בארה"ב. על פי החשד, מדובר בתוכנת פגסוס שפותחה על-ידי חברת הסייבר ההתקפי NSO. מהחברה הישראלית נמסר בתגובה: "אנחנו יכולים לומר באופן חד-משמעי שלא נעשה שימוש בטכנולוגיה שלנו במקרה הזה".

 

ג'ף בזוס ומוחמד בן סלמאן (צילום: AFP)
ג'ף בזוס ומוחמד בן סלמאן(צילום: AFP)


הלילה פרסם הגרדיאן הבריטי כי הסעודים פרצו ב-2018 לסמארטפון של בזוס באמצעות סרטון נגוע בקוד זדוני שנשלח מחשבון הוואטסאפ האישי של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. בעקבות הפרסום הודיעו הערב שני חוקרים מטעם האו"ם כי אכן ישנה "מעורבות אפשרית" של בן סלמאן בפריצה, וקראו לחקירה מיידית של ארה"ב ורשויות רלוונטיות אחרות.


עוד נמסר מטעמם של שני החוקרים, אגנס קלמר ודיוויד קיי: "מהמידע שקיבלנו עולה כי ישנה מעורבות אפשרית של יורש העצר במעקב אחרי מר בזוס, בניסיון להשפיע, אם לא להשתיק, את הדיווחים של הוושינגטון פוסט (העיתון נמצא בבעלותו של בזוס - י.מ) בנוגע לסעודיה".

 
מ-NSO נמסר הערב כי "החברה מזועזעת ונחרדת מהדיווח בנוגע לפריצה לטלפון של מר בזוס. אם הסיפור נכון, נדרשת חקירה מלאה של כל הגופים המספקים שירותים כאלה על מנת לוודא שהמערכות שלהן לא נוצלו לרעה. כפי שמסרנו כשהסיפורים האלה צצו לפני כמה חודשים, אנחנו יכולים לומר באופן חד-משמעי שלא נעשה שימוש בטכנולוגיה שלנו במקרה הזה". עוד נמסר כי החברה תשמח לשתף פעולה עם האו"ם, עם בזוס או עם כל גוף אחר על מנת להבטיח את השמירה על זכויות אדם במסגרת השימוש באמצעי מעקב.

 

יש לציין כי באוקטובר 2019 הגישה וואטסאפ תביעה נגד NSO בטענה שהשתמשה באפליקציה כדי לרגל אחרי מאות משתמשים, בהם עיתונאים פעילי זכויות אדם. ב-NSO טענו אז בתגובה כי "המטרה היחידה של מוצרי NSO היא לסייע לגופי ביון ואכיפת חוק ממשלתיים מורשים להלחם בטרור ופשעים חמורים, שלעתים מסתתרים מאחורי פלטפורמות ואפליקציות מוצפנות". כמה חודשים קודם לכן התגלתה חולשת אבטחה שאיפשרה להתקין את תוכנת הריגול פגסוס בסמארטפון של משתמשי וואטסאפ, ככל הנראה באמצעות שיחת אודיו.

 

קובץ MP4 זדוני

על-פי הדיווח בגרדיאן, בזוס ובן סלמאן ניהלו שיחה ידידותית בוואטסאפ ב-1 במאי 2018, כאשר יורש העצר הסעודי שלח למייסד אמזון את סרטון הווידיאו הנגוע - ככל הנראה קובץ MP4. כבר בשעות שלאחר מכן הועברה לצד הסעודי כמות רבה של מידע מהסמארטפון של בזוס. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", המעקב אחר מייסד אמזון נמשך עוד כמה חודשים שבמהלכם הועתקו עשרות גיגה בייטים של דאטה.

 

משרדי חברת NSO (Photo: Oral Cohen) (Photo: Oral Cohen)
משרדי חברת NSO(Photo: Oral Cohen)

 

"בזוס לא יכול היה להתגונן", אמר ל-ynet עודד ואנונו, ראש מחלקת חולשות מוצרים בחברת הגנת הסייבר צ'ק פוינט, בעקבות הדיווח. "הדבר היחיד שהוא היה יכול לעשות הוא לא לפתוח את ההודעה או את הווידיאו שקיבל". לדברי ואנונו, כל מדינה יכולה כיום להשקיע כסף ולפתח תוכנת ריגול מהסוג שבאמצעותו הותקף בזוס, אולם ניתן גם לרכוש כזאת תוכנה מאחת מחברות הסייבר ההתקפיות שפועלות בשוק.


בגרדיאן דווח כי לא ידוע איזה מידע הועתק מהמכשיר של בזוס מדובר ומה השימוש שנעשה בו. עם זאת, תשעה חודשים לאחר הפריצה פרסם הצהובון "נשיונל אינקוויירר" מידע אינטימי על בזוס ועל הרומן שניהל מחוץ לנישואין. ייתכן גם שיש קשר בין הפריצה לסמארטפון לבין רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חשוקג'י באוקטובר 2018. חשוקג'י כתב בוושינגטון פוסט שבבעלות בזוס והיה ידוע בעמדתו הביקורתית כלפי ריאד. 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים