שתף קטע נבחר

הישראלי שאחראי על החומרה במיקרוסופט: "יש לי את התפקיד הכי מדהים בעולם"

ירון גליצקי, אחד הישראלים הבכירים בחברה, קובע אילו מוצרים יגיעו לחנויות וכמה הם יעלו לכם. בריאיון ל-ynet הוא מבטיח שמיקרוסופט תעקוף את גוגל ותקים את "נטפליקס של הגיימינג", אבל לא מוכן לומר מילה על האפשרות שתחזור לעולם הסמארטפונים: "לא מגיבים על שמועות". ויש גם סיפור מחמם לב על אקס-בוקס וילדים בעלי מוגבלויות בירושלים

על השולחן של ירון גליצקי, מנהל בקבוצת מוצרי החומרה של מיקרוסופט  העולמית, מסודרים בשורה חמישה אבות-טיפוסים של עכברי מחשב אלחוטיים מעוצבים. אחד מהם יהיה המוצר הבא בליין העכברים של החברה. גליצקי יהיה זה שיבחר את המוצר, אחרי שיתשאל את המפתחים ויוודא שלא נשכח שום היבט רלוונטי. בחודשים האחרונים הוא גם אחראי לקו מחשבי הסרפייס (Surface), גאוות היחידה של מיקרוסופט. חוץ מזה הוא האדם שפיתח וטיפח את כל קונסולות האקס-בוקס, יחד עם בקרי השליטה ושאר האביזרים.

 

"יש לי את התפקיד הכי מדהים בעולם", הוא אומר, "אם תלך לחנות ותסתכל על מוצרי האקס-בוקס שם, ברובם אני הובלתי את תהליך הפיתוח. זה חלק מהכיף: אתה מפתח משהו ואז אתה מגיע לחנות ויכול לגעת במוצרים שפיתחת".

 

ירון גליצקי (יח
גליצקי עם בקר השליטה המונגש

 

גליצקי, בן 50, הוא מהישראלים הבכירים במיקרוסופט. הוא הגיע לחברה בסך הכל לפני עשר שנים. לפני כן היה מנהל קבוצת פיתוח השבבים ביבמ ישראל, שבין השאר לקחה חלק מרכזי בפיתוח מחשב העל של החברה. התפקיד הראשון שלו במיקרוסופט היה להטמיע את הטכנולוגיה של הסטארט-אפ הישראלי פריימסנס בחיישן הווידיאו קינקט, שמאפשר להשתמש בקונסולת האקס-בוקס באמצעות תנועות ידיים וגוף. לאחר מכן ניהל את קו האביזרים של אקס-בוקס ובהמשך עמד בראש צוות מוצר האקס-בוקס עצמו.

 

בתפקידו הנוכחי גליצקי אחראי לכל קו מוצרי החומרה של מיקרוסופט, כולל מחשבי הסרפייס והאביזרים לאקס-בוקס ולמחשבי פי-סי: עכברים, מקלדות, מצלמות ואוזניות. אבל אם שואלים אותו, המוצר שהכי קרוב לליבו הוא אביזר יוצא דופן לאקס-בוקס: Adaptive controller – בקר שליטה מונגש לבעלי מוגבלויות, שנחשף לראשונה ב-ynet לפני שנה. מה שהתחיל כמעט במקרה כיוזמה פנימית במיקרוסופט הפך בשנים האחרונות לחלק חשוב בגישת הנגישות וההכללה (Inclusiveness) של מיקרוסופט, וגליצקי הוא הרוח החיה שמאחוריו: "זה לא תפקיד פורמלי, אבל יש הרבה התלהבות מאחוריו. זה בעיקר לדחוף הנגשה כעניין תרבותי, מודעות ומתודולוגיה בכל מוצר שמפתחים".

 

חלק מהמוצרים שיצאו תחת ידיו של ירון גליצקי ()

 

למה מיקרוסופט, חברת תוכנה ושירותי ענן ששווה טריליון דולר בכלל טורחת להתעסק בפיצ'פקס, אביזרים למחשבים?

"זו שאלה טובה שעולה מדי פעם. אין ספק שההכנסות מתוכנה ומענן הרבה יותר משמעותיות. אבל אם היינו לוקחים את פעילות החומרה של מיקרוסופט ומוציאים אותה החוצה כחברה עצמאית, היא היתה אחת מחברות החומרה הגדולות בעולם.

 

"למה אנחנו עושים חומרה? זה אחד השינויים שאני רואה בשנים האחרונות: אנחנו לא בונים חומרה או תוכנה, אנחנו בונים חוויה. מה שחשוב זו חוויית המשתמש. בעולם הגיימינג יש מלחמה של קונסולות אקס-בוקס מול פלייסטיישן, אבל בסוף את הגיימר מעניין המשחק. אז אנחנו בונים חוויה בשילוב של חומרה ותוכנה. וחוץ מזה, זה ביזנס מאוד משמעותי".

 

פעילות החומרה של מיקרוסופט מתבצעת תחת אחריותו של סגן הנשיא לחוויות ומוצרים, ראג'ש ג'ה. אבל מי שמוכר יותר למשתמשים הנלהבים הוא פאנוס פאנאי, מנהל המוצרים הראשי של מיקרוסופט, שתואר פעם כסטיב ג'ובס של מיקרוסופט. בתוך תחומי הפעילות האלה נמצא גליצקי. "זה כולל גם היבטי יעילות וגם היבטי סגנון ולייפסטייל, והנגיעה שלי מאוד רחבה: אילו מוצרים יפותחו, מה מפת הדרכים שלהם. אני מעורב גם במחירים ובשווקים".

 

ירון גליצקי (צילום: יח
גליצקי. "יש לי את התפקיד הכי מדהים בעולם"(צילום: יח"צ)

 

כשגליצקי מדבר על המוצרים שהוא מפתח, עיניו מוארות כאילו כולם היו ילדיו. חיבה מיוחדת שמורה למשפחת מחשבי הסרפייס, שנמכרת בכ-6 מיליארד דולר בשנה. אפשר להסביר את זה בקלות כשמסתכלים על שורת המוצרים הדקים והמעוצבים: סרפייס פרו, סרפייס פרו 6, סרפייס בוק 2 וסרפייס גו שממוקמים בצמרת השוק העליון עם תגי מחיר שחוצים בקלות את רף ה-10,000 שקל וצפונה. השוק הזה היה שייך בבירור לאפל, ועכשיו גם למיקרוסופט.

"אלה מוצרים מאוד מצליחים ומרבעון לרבעון המכירות עולות ונתח השוק גדל", אומר גליצקי, "יש פה פוקוס מאוד גדול על חוויית המשתמש, כשאתה מסתכל על הצרכנים אתה רואה שהם מחפשים משהו שנראה יפה וקל וזה בדיוק העניין - הקפדה על איך הוא נראה ומרגיש וגם על פרודקטיביות גבוהה". 

 

את מי אתם רואים מולכם בשוק? את המקבוק והאייפד או את מחשבי דל ו-HP?

"את כולם. מיקרוסופט מרוויחה מזה שיימכרו כמה שיותר מכונות ווינדווס. אבל HP ודל לא פונות לשוק הגבוה. הם עושים פשרות שאנחנו לא רוצים והם גם מפספסים את התכונות החדשות של מערכת ההפעלה, שנמצאות בסרפייס. ויש לנו גם תחרות מול אפל ומול גוגל עם כרומבוק".

 

לאן הולך השוק הזה בחמש השנים הקרובות?

"אם בעבר חשבו שהשוק של הפי-סי הולך למות, אני לא חושב שזה קורה. אני רואה שהשוק גדל. מה שתורם לו הוא העניין של שיתופיות, שהפך להיות מאוד משמעותי, וגם עניין הניידות שאנחנו משקיעים בו. לא המצאנו את זה כמובן, אבל היתה לנו למשל הכרזה על סוללה ארוכת חיים מאוד. אני רואה גם שילוב בינה מלאכותית ביותר ויותר מוצרים. הדבר הנוסף הוא הנגישות של המוצרים ויותר מזה – הכללה. כשאני מפתח מוצר, הדרישות של הלקוחות היום שונות, ואני עלול להיות מוטה, למשל כי אני לא מילניאל או בעל מוגבלות. זו מהפכה שקרתה בשנים האחרונות בהשפעה של סאטיה" (נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט - ט.ש).

 

 

עם כל החשיבות של המחשבים והמקלדות, הכיף האמיתי בעבודה של גליצקי הוא קונסולות האקס-בוקס למיניהן ושלל המוצרים והמשחקים המקיפים אותן. קונסולת האקס-בוקס וואן X מככבת במצעדי המכירות ותרמה משמעותית להכנסות החברה ואוטוטו מצטרפת אליה אקס-בוקס וואן אס המסקרנת. גם שירות המנויים אקס-בוקס לייב מחזק את המיצוב של מיקרוסופט בתחרות. גליצקי אומר שעולם הגיימינג נמצא בדרך להקיף שני מיליארד אנשים בעולם, רבים מהם צעירים שמשחקים במובייל ומחפשים תכנים חדשים, כולל חינוך ושיקום.

 

"חשוב להבין שגיימינג הופך לדבר משמעותי. אנחנו אמרנו שאנחנו רוצים שהלקוח ישחק באיזה משחק שהוא רוצה, על איזה מכשיר שהוא רוצה, באיזה מקום שהוא רוצה", הוא אומר, "המשחק יפעל גם באקס-בוקס וגם בפי-סי ואפשר להתחיל לשחק באחד ולהמשיך בשני. אגב, בפלייסטיישן לא רצו לאפשר את זה ופורטנייט לחצו עליהם וממש הכריחו אותם להתחבר גם לפי-סי כדי שאנשים יוכלו לשחק ביניהם".

לדבריו גליצקי, שלב ההתפתחות הבא הוא הכניסה לענן, כשכל המשחקים יופעלו על שרת מרוחק. "אנחנו נהיה הנטפליקס של הגיימינג", אומר גליצקי, אם כי הוא מודה שעדיין נותרה בעיה לפתור – השיהוי שנגרם מחיבורי רשת איטיים ועומס על שרתי הרשת, אשר עלול לפגום בהנאה מהמשחק.

 

 

איך מתמודדת מיקרוסופט מול גוגל שהכריזה על פלטפורמת סטאדיה , שמאפשרת לשחק בכל מכשיר ומאיימת על עולם הקונסולות?

"זו תחרות חדשה ובריאה. לנו יש יתרונות לא קטנים בעולם התוכן, יש לנו אולפנים, יש שירות ענן כמו לגוגל והמון ניסיון בעולם הגיימינג. גוגל מאתגרים אותנו וזה טוב לתעשייה, אבל צריך לזכור שבשביל חוויית משתמש מלאה אתה רוצה בקר שליטה ביד".

 

יש תחומים שגליצקי נמנע מלדבר עליהם בהרחבה, בעיקר כאלה שלגביהם טרם התפרסמה הכרזה רשמית של מיקרוסופט. האם תהיה לחברה תשובה לעולם ה-VR הרוגש, עם כניסתה של פייסבוק עם אוקולוס וחברות אחרות? האם משקפי ה-AR הולולנס של מיקרוסופט יגוייסו לעולם הגיימינג? האם האוזניות האלחוטיות הזעירות שמיקרוסופט מתכוונת להוציא כדי להתחרות באיירפודס של אפל מאותתות על כוונה לחזור ולהיכנס לעולם שירותי המוזיקה? שלא לדבר על האפשרות הקלושה, אך נרמזת, שמיקרוסופט תחזור לעולם הסמארטפונים עם מערכת הפעלה חדשה ואולי גם מכשירי טלפון. "אנחנו לא מגיבים על שמועות", אומר גליצקי בחיוך נבוך.  

 

ירון גליצקי, מיקרוסופט (צילום: YNET)
גליצקי: "תראה את העכבר שאני משתמש בו" (צילום: ynet)

 

בוא נדבר קצת על משהו שפעם היה רק באפל והיום נוכח גם אצלכם: שאר רוח. אתה מרגיש שזה קיים? כמה אתה משפיע על שאר הרוח במוצרים שלכם?

"אני מרגיש את זה ב-100 אחוז. זה ב-DNA שלנו. אתה לא רק מפעיל מוצר, אתה יכול גם להרגיש אותו. במחקרים לפני פיתוח המוצר אנחנו בודקים מה התחושות שהוא יעורר אצל הלקוחות. והיכולת שלי להשפיע על זה מאוד גבוהה. אני אחראי על הגדרת המוצר ואני זה שצריך לשאול את השאלות. תראה את העכבר שאני משתמש בו והולך איתו בכיס בין פגישה לפגישה. תרגיש אותו, זה לא גורם לך להרגיש משהו? התמזל מזלי ולאורך השנים הוצאתי המון מוצרים, ובחלק גדול מאוד היה שאר רוח".

 

לפני כשלוש שנים החל הצוות של גליצקי לפתח את בקר השליטה האדפטיבי לאקס-בוקס, שמאפשר לבעלי מוגבלויות ופצועי מלחמה להיות כמו כולם לרגע, בזירת המשחקים. מה שהתחיל כפרויקט מעניין הפך לנושא שממלא את גליצקי ומאפשר לו, כמו שהוא אומר, לעשות טוב. היום הוא מרגיש כ"אוונגליסט", שמקדם את ההנגשה במשרדי מיקרוסופט ומטמיע מתודולוגיה ברורה בנושא. "זה תהליך של שינוי תרבותי, שהפך להיות חלק מהחברה. היום בכל מוצר שמתכננים, בודקים איך מכניסים את הנגישות", הוא אומר.


ירון גליצקי (צילום: יח
משחק באקסבוקס: כולם שווים(צילום: יח"צ)

 

אחת ההתפתחויות המעניינות היתה שיתוף הפעולה של מיקרוסופט עם בית החולים אלי"ן בירושלים, המתמחה בטיפול בילדים עם מוגבלות. בין השאר פועלת במקום מעבדת החדשנות אלינוביישן, בה מפתחים טכנולוגיות לסיוע לבעלי מוגבלויות. גליצקי אומר שהגיע לשם לפגישת היכרות ונשאר יום שלם. "הבנתי שהחיבור הזה מדהים. דיברנו את אותה שפה, זה היה קליק במבט ראשון", הוא אומר.

 

ההמשך לא היה מובן מאליו: אנשי אלי"ן הוזמנו לסיאטל להיכרות עם העבודה שם, וגליצקי חזר למפגש בירושלים עם היזמים והמטפלים בלוויית כמה מהמומחים של מיקרוסופט. "זה לא חיבור בהכרח טבעי – בין חברת טכנולוגיה מאוד גדולה מסיאטל לבין בית חולים קטן בישראל", אומר גליצקי, "אבל זה חיבור בין תחושת שליחות שיש לי לבין הציונות הישראלית. ובגלל שאני מאוד בכיר בארגון אז אני יכול להביא טכנולוגיות חדשות להנהלה".

 

בינתיים מדובר על התחלות של דברים, עבודה עם מספר סטארט-אפים עם פוטנציאל. במיקרוסופט יבחנו את הטכנולוגיות בקפדנות רבה, יש להניח, אבל השאלה שתישאל לא תהיה בהכרח כמה כסף זה יכניס, אלא כמה טוב זה יעשה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים