שתף קטע נבחר

נוקד: "נבטל החובה לשלם רק בכרטיסי אשראי"

סגנית שר התמ"ת, ח"כ אורית נוקד, התארחה בפורום צרכנות של ynet וענתה לשאלות הגולשים. בין השאר, היא יוזמת תיקון לחוק הגנת הצרכן, שיחייב חברות לקבל תשלומים גם בהוראת קבע, לפי החלטת הלקוח. כמו כן, יוקם צוות בינמשרדי לטפל בתופעות הקשורות לחברות הסלולר ואולי יוקם גם צוות של אזרחים "נאמני צרכנות"

למה חברות הכבלים מחייבות את הצרכן לתת פרטים של כרטיס אשראי ולא מסכימות לחייב על ידי הוראת קבע? ואם כבר הם מסכימים, אז מענישים ודורשים מחיר יותר גבוה? (אלי).

 

יש הסדר כובל בין חברות האשראי לבין חברות כמו הוט, נטוויז'ן ואחרים. היום לא ניתן לבטל מנוי, רק באישור החברה. החברות לא מסכימות להוראות קבע בבנק, כמו בתשלום ארנונה וחשמל, וכאשר אנו רוצים לבטל, צריך אישור החברה וכך אנו בני ערובה (faraday33).

 

נוקד:

בחודשים האחרונים קיבלנו מספר פניות בנוגע לחוסר היכולת של צרכנים לחתום עסקה עם מגוון חברות במשק, על ידי הוראת קבע בבנק. הבעיה נובעת מהמצב החוקי הקיים. הנחיתי את המחלקה המשפטית להוסיף תיקון לחוק הגנת הצרכן, שיחייב את החברות לאפשר תשלום בשני האמצעים. אשמח לעדכן כשהתיקון יעלה לאישור בוועדת הכלכלה.

 

נסיונות משרד התמ"ת לממש את האכיפה הצרכנית מוגבלות ביותר. כפי שאנו יודעים, אין תקנים והכול מתחיל ומסתיים בכסף. אני מציע להקים צוות ייעודי לטובת הצרכנים, שיטפל בפניות שהטיפול בהן אמור על פי חוק הגנת הצרכן להסתיים באותו רגע או למחרת הרכישה. הצוות ינווט בין הגורמים הרלוונטיים, יטיל את מרותו כלפי בעלי העסקים, וייתן לצרכן לממש את זכויותיו און ליין. צוות שכזה יגרום למהפכה צרכנית אדירה ולמימוש השקפותייך ותוכניותייך הצרכניות, לדעתי. אשמח לתגובתך ובמידה ויהיה רלוונטי אשמח להיות חלק ממובילו (הראל)

 

נוקד:

אחת היוזמות שאותן אני מקדמת בימים אלו היא הקמת צוות של נאמני צרכנות – אזרחים, שיתרמו למשימה ויתרמו לסיעור המוחות ולהגברת האכיפה. הרעיון שאותו אתה מעלה נשמע מעניין ושווה לבחון אותו לעומק. אני מציעה שניפגש ונבחן ביחד עם הגורמים המקצועיים במשרד איך ובאיזה מסגרת ניתן ליישם את הרעיון.

 

האם ישנו מהלך מסוים לשיפור השירות בחברות הסלולריות? מעיון קצר בפורום זה תוכלי לראות כמה תלונות ישנן על כל החברות הסלולריות, שנראה שעושות בנו כרצונן, ללא כל חוק או סדר מסוים. האם לא הגיע הזמן למגר את הרעה הזאת, שנקראת חברות סלולריות? מה מתכנן משרד הצרכנות? (tayler).

 

נוקד:

נושא הסלולר הוא נושא בעלי היבטים צרכניים רבים וחשובים אשר לו השלכות כלכליות על ציבור רחב ביותר של צרכנים. כחברת כנסת יזמתי וחוקקתי חוק אשר מחייב את החברות להודיע לצרכנים חודש ימים מראש על סיום תקופת ההתקשרות, או המבצע, ולקבל את הסכמתם המפורשת להארכת ההתקשרות. הטעם לכך נעוץ בסיטואציה שבה צרכנים רבים אינם מקיימים מעקב אחרי החיובים השונים, אשר פעמים רבות אינם תואמים את הצרכים או את מחירי השוק האמיתיים, ובכך נפגעים פעמיים. חקיקת חוק זה ארכה כארבע שנים ואמורה להוביל לשינוי משמעותי בתחום. אני סבורה שהמהלך המשלים לחקיקת חוק זה הינו העלאת המודעות לנושא ולחוק עצמו.

 

מעבר לחוק כזה או אחר, לאחר כניסתי לתפקיד נפגשתי עם שר התקשורת, משה כחלון, במטרה להביא לשיתוף פעולה בין המשרדים לטובת הצרכנים, וזאת לנוכח הבעיות הצרכניות הרבות וביניהן: התניית שירות גלישה ברכישת טלפון, ניידות מחברה לחברה, שיווק אגרסיבי ומטעה של שירותים ומכשירים ועוד. בעקבות הפגישה סוכם, כי יוקם צוות בינמשרדי לטפל בתופעות השונות ולרכז מאמצים לפתרונן. אני מקווה שבמהלך החודשים הקרובים נתחיל לראות שינוי בתחום לטובת הצרכנים.

 

לא אחת קרה לי, שנכנסתי לאתר של סוכנות נסיעות על מנת לבצע הזמנה לנופש. לאחר ביצוע ההזמנה ואישור ע"י סוכנות הנסיעות, מטלפן נציג של החברה ומודיע כי נפלה טעות באתר או שהחבילות במחיר זה אזלו, ולכן עליי להוסיף סכום לא מבוטל של כסף על מנת לצאת לאותה החופשה, או לבטל את ההזמנה. זה לא הוגן, שסוכנויות הנסיעות משחקות עם הכיס שלנו ועושות מה שהן רוצות ועונות, שבתקנון האתר כתוב שהן יכולות לעשות טעויות. זה קרה לי כבר שלוש פעמים וכך גם לחבריי. הגיע הזמן להעמיד את סוכנויות הנסיעות על טעותן, ואף להגיש כתבי אישום. לדעתי, זו עבירה פלילית (איילת).

 

נוקד:

לפני כשבוע עלה הנושא, בעקבות שיווק מטעה של חבילות נופש וטיסות. הנושא מחייב טיפול מערכתי בשיתוף משרד התיירות. בעקבות גל של פניות בנושא, פניתי לשר התיירות וסיכמנו להיפגש, על מנת לראות כיצד מבטיחים שהצרכן לא יוטעה והפרסום יהיה אמיתי ואמין.

 

מה הם האתגרים המרכזיים בקדנציה הקרובה שלך כסגנית שר? (דן)

 

נוקד:

מפאת קוצר הזמן אתמקד באתגרים המרכזיים, הנוגעים לצרכנות: הקמת הרשות לסחר הוגן, העלאה משמעותית במודעות הצרכנים לזכויותיהם, קידום חקיקה צרכנית, חינוך לצרכנות, שיתוף פעולה בין משרדי לטובת הצרכן, קיום פורום צרכנות בשיתוף כל הגורמים במשק הנוגעים לתחום כבימה לסיעור מוחות ולקידום מעמד הצרכן, אכיפה יעילה וממוקדת והוספת כלים להתמודדות עם הפרות צרכניות וביניהם עיצומים כספיים בסכומים משמעותיים, ביסוס הקשר בין הממשלה לבין הצרכנים על ידי יצירת מסגרות לנאמני צרכנות ועוד. אציין, כי בכל תחום שהועבר לי על ידי השר גיבשתי תוכנית עבודה לשנה הקרובה.

 

לפני מספר חודשים רכשתי עדשות מגע לשנה שלמה ברשת אופטיקנה. בגלל שהיו לי בעיות בעבר עם עדשות, לא ממש רציתי לקנות כמות לשנה שלמה, אבל המוכר טען כי אוכל לקבל החזר. אחרי 7 חודשים, שבמהלכם אני בסיוט מתמשך עם העדשות האלו והמוכרים עצמם לא יודעים איך לעזור לי, ביקשתי לקבל את הכסף בחזרה כמו שהובטח לי. הרשת טוענת, שהמדיניות שלהם היא כי אין החזר כספי ואני הפסדתי מעל 2,000 שקל. מה אפשר לעשות בנדון? (דניאל).

 

נוקד:

בעולם, מדיניות החזר כספי היא וולונטרית ואינה קבועה בחוק. לצערי, רק חלק קטן מהרשתות בארץ מיישמות מדיניות זאת. בעבר היו מספר נסיונות לשנות את החוק, אבל ללא הצלחה. כרגע אנחנו בוחנים את הדרכים השונות להגיע למדיניות מגובשת בנושא לטובת הצרכן. במקרה הספציפי שלך, כמו בכל מקרה בו יש פער בין מה שהובטח לבין מה שפועל מתבצע, הרי שיש מקום לפנות לבית משפט לתביעות קטנות. כדאי להדגיש, כי הגשת תביעה לבית המשפט לתביעות קטנות אינה מצריכה ייצוג של עורך דין וסכום האגרה נמוך, יחסית.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
אורית נוקד. תקדם חקיקה צרכנית
צילום: איציק שוקל
מומלצים