שתף קטע נבחר

מתהפך בקברו: מרקס הונצח על כרטיס אשראי

גל הנוסטלגיה ששוטף מזה מספר שנים את מדינות מזרח גרמניה לשעבר, עושה צעד אחד הלאה: בנק בעיר קמניץ השיק כרטיס אשראי מיוחד עם דמותו של אבי הקומוניזם, קרל מרקס

האינטרנציונל הקפיטליסטי: שני עשורים אחרי נפילת חומת ברלין, בנק שפארקאסה (Sparkasse) בעיר קמניץ שבמזרח גרמניה השיק כרטיס אשראי מיוחד, שעליו מתנוססת בגאון תמונותו של לא אחר מאשר אבי הקומוניזם, הוגה הדעות הגרמני קרל מרקס.

 

 

כרטיס האשראי החדש של הבנק מנציח תמונת דיוקן פסל ברונזה של מרקס, שמתנוסס לצד לוגו גדול של חברת האשראי המנפיקה אותו, מאסטרקארד. היוזמה הבנקאית הזו מתקשרת לגל הנוסטלגיה ששוטף מזה מספר שנים את מדינות מזרח גרמניה לשעבר, בהמשך לסרטים כ"להתראות לנין" (שזכה להצלחה גם בישראל) וכן רומנים וספרים, המתרפקים בערגה בתקופת המשטר הקומוניסטי.

 

כך נראה כרטיס האשראי עם דמותו של מרקס ()
כך נראה כרטיס האשראי עם דמותו של מרקס

 

שמה של העיר שבמדינת סקסוניה שונה בתקופת מזרח גרמניה ל"קרל מרקס שטאדט" וחזר למקורו, קמניץ, רק לאחר איחוד גרמניה, לפני כ-20 שנה. כיום העיר ידועה בגרמניה בזכות השיקום הנרחב שנערך בה לאחר שנהרסה עד היסוד במלחמת העולם השנייה וגם כעיר המקור של קפטן נבחרת גרמניה בכדורגל, מיכאל באלאק.

 

התושבים בעיר מתגעגעים לא רק למכוניות הלאדה, להישגי הנבחרת האולימפיות ולשמה הישן, אלא גם לשיטת הממשל הקומוניסטית; סקר שהתקיים לאחרונה הראה ש-52% מתושבי המדינות הפדרליות שהרכיבו את מזרח גרמניה מאמינים שכלכלת השוק החופשי אינה מתאימה לאורח חייהם.

 

עוד עלה בסקר שמעל 40% מתושבי המזרח לשעבר הדחיקו את המגבלות השונות שנכפו עליהם כהיעדר חופש הביטוי, זכויות אדם שונות ואת ידו הארוכה של שירות השטאזי החשאי והיו שמחים לשים את הדמוקרטיה בצד ולהחזיר עטרה ליושנה. כלומר - לחזור לפורמט הכלכלי הסוציאליסטי, בסגנון שאפיין את הרפובליקה הקומוניסטית, ושכלל הבטחת הכנסה ושירותי רווחה סוציאלית מפותחים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים