שתף קטע נבחר

"כחלון בכיוון נכון, סיכוי לירידת מחירי הדיור"

הכלכלן הראשי של אקסלנס, יניב חברון, מטיל ספק בנתוני השיא של שיווק הקרקעות ב-2016, טוען שייקח שנים עד שנראה את השיווקים מתורגמים לדירות, אך למרות הכל מאמין שיש סיכוי טוב לפניית פרסה במחירים בסוף 2017: "הציבור כן יעמוד בסופו של דבר על הגדר". צפו בראיון

משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון פרסמו אתמול (א') נתונים סופיים לגבי שיווק קרקעות לבנייה עבור 2016 . על פי הנתונים, במהלך השנה החולפת פורסמו לשיווק 71,702 יחידות דיור, כאשר היעד הממשלתי עמד על 55 אלף יחידות. לפי האוצר מדובר בשיא כל הזמנים בשיווק קרקעות. האם נתוני השיא יוביל לשינוי כיוון במחירי הדיור? הכלכלן הראשי של אקסלנס, יניב חברון, ניסה להשיב על השאלה בראיון באולפן ynet. צפו בראיון:

"הכיוון נכון, לשר כחלון בגדול הולכת להיות הזדמנות מאוד מעניינת בשנת 2017 - הציבור כן צפוי להגיע לנקודה של ישיבה על הגדר ועצירת הקניות, זאת אומרת שנראה פה בלימת מחירים", אמר חברון בראשית הדברים.

 

אולם חברון מסתייג במעט מהנתונים שכחלון הציג: "מה זה שיווק קרקעות? זה לא קנייה של דירות. בסופו של דבר מה שמוריד ביקושים זה צרכנים שקונים דירות. כשאני משווק קרקע היא עוד לא יצאה למכרז אפילו לקבלנים, זה לא הגיע עוד לקניית דירות".

שר האוצר משה כחלון (צילום: יאיר שגיא) (צילום: יאיר שגיא)
שר האוצר משה כחלון(צילום: יאיר שגיא)
 

אנחנו מדברים על שיווק של 71 אלף יחידות דיור, כשהיעד היה רק 55 אלף. מתי בפועל נראה את זה מתורגם להיצע של דירות?

"בגדול יקח שנים עד שנראה את השיווקים הופכים לדירות, מה שמעניין אותנו הוא מתי הקבלנים יזכו בקרקעות ומתי הם בעצם ימכרו דירות לאנשים. ברגע שאדם קנה דירה, גם אם היא תהיה מוכנה בעוד 4-3 שנים, זה לא משנה, הוא יוצא מהביקושים, וזה מה שהכי חשוב. אם מסתכלים בגדול על המספרים עצמם, קבלנים בשנת 2016 זכו במכרזים של 35 אלף יחידות דיור, אנשים קנו הרבה פחות מזה".

 

בהשוואה לשנים קודמות, איפה אנחנו עומדים?

"שיווק הקרקעות הוא גדול, אבל אף פעם לא ניתן לדעת מה מזה ייצא לפועל ומה לא".

 

"לא אהבתי שכחלון התפאר בשיווק הקרקעות"

בתקופה האחרונה נשמעים קולות שאומרים אל תקנו דירות, הפעם זה באמת הסוף?

"צריך לזכור מה היה במע"מ אפס. היתה נקודה שבה הציבור ישב על הגדר, אבל בסופו של דבר לא הצליחו לשנות את הציפיות שלו והמחירים לא ירדו. למה זה היה? כי הציבור הבין שלא בונים מספיק".

 

אבל עכשיו כן בונים, לאן שאתה לא מסתכל רואים שבונים

"אני מסכים ולא משווה בין תקופת ההמתנה למע"מ אפס לתקופה הנוכחית. מה שלא אהבתי לראות זה את כחלון בא ומתפאר בסופו של דבר בשיווק קרקעות - הוא יודע היטב שמה שחשוב בסופו של דבר זה התוצאה בפועל, כמה דירות יימכרו. כחלון בדרך הנכונה, הוא רק צריך ללחוץ במקומות הנכונים".

 

תחזית מסוייגת למחירי הדיור ב-2017

"תהיה בלימה של מחירי הדיור במחצית השנייה ויש סיכוי טוב לפרסה, משמע התחלה של ירידת מחירים לקראת סוף השנה. אני חושב שהציבור כן יעמוד בסופו של דבר על הגדר משלוש סיבות עיקריות: המשקיעים ייצאו החוצה, המשכנתא הולכת ומתייקרת ומס על דירה שלישית. בסופו של דבר מהלכים אלה כן עושים את העבודה. הציבור יצטרך לראות האם באמת התחלות הבנייה הולכות וגדלות כדי באמת לומר – המחירים יירדו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יאיר שגיא
שר האוצר, משה כחלון
צילום: יאיר שגיא
מומלצים