שתף קטע נבחר

ועדת הכספים מקדמת: מודל סיכונים להבטחת פירעון חברות הביטוח

החל מיוני 2017 חברות הביטוח יחוייבו להחזיק הון עצמי ספציפי בכל רגע נתון שיבטיח את כושר הפירעון שלהן כלפי המבוטחים. המפקחת על הביטוח באוצר הדגישה כי "בבחינה של מגוון תרחישים, אם החברה מגיעה לסף הזה ולא עומדת בו, רשות שוק ההון מוסמכת לבטל את הרישיון שלה או להפקיע ממנה את הניהול ולמנות לה מנהל מורשה"

ועדת הכספים החלה היום (ב') לקדם מודל סיכונים כלכלי, לפיו חברות הביטוח בישראל יתנהלו ויפוקחו על מנת להבטיח את כושר הפירעון של החברות והכיסויים הביטוחיים של הציבור.

 

כתבות נוספות בערוץ הכסף שלי

 

רשות שוק ההון והביטוח באוצר פיתחה את המודל במהלך דומה שנעשה במדינות רבות, בעיקר במערב, כדי שחברות הביטוח יעמדו בהתחייבויות הרבות שלהן כלפי המבוטחים. המודל מבוסס על ניהול סיכונים ואמור להתאים את הרגולציה בהתאם.

 

המודל קובע את גובה ההון העצמי שנדרשת להחזיק כל חברת ביטוח בכל רגע נתון להבטחת כושר הפירעון שלה כלפי המבוטחים. חברי הוועדה אמורים להחליט אם לקבל את המודל, לדחותו או לבצע בו שינויים. יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), קרא לאנשי רשות שוק ההון לגבש מתווה מוסכם עם רשות ניירות ערך, איגוד חברות הביטוח והחברות עצמן. גפני אמר כי "במקרים של חוסר הסכמות, ועדת הכספים היא זו שתכריע".

 

"ההון העצמי של החברות הוא כרית הביטחון נגד הסיכונים"

מנהלת רשות שוק ההון, דורית סלינגר, הציגה את המודל תחת הכותרת "משטר הון כלכלי מבוסס על כושר פירעון". סלינגר: "חברת ביטוח חייבת להיות גורם יציב שיבטיח את הכיסוי הביטוחי של המבוטחים בכל אירוע ביטוחי, קיצוני ככל שיהיה. ההון העצמי של חברת הביטוח הוא כרית הביטחון של החברה נגד כל הסיכונים, צפויים ולא צפויים. כוונתנו לחזק את יכולת החברות לעמוד בהתחייבויות שלהן בכל סוגי הביטוח".

 

סלינגר הדגישה כי המודל נבנה לאחר סדרה של תרגילים ובחינות שנערכו ברשות במהלך השנים 2008-2015. הבדיקות בחנו השפעות של תרחישי קיצון, אפילו קטסטרופות, ועד כמה יוכל ההון העצמי לעמוד בהתחייבויות החברה למבוטחים.

 

לדבריה, מודל שמחייב החזקת הון עצמי בשיעורים מסוימים כבר מיושם בכל מדינות האיחוד האירופי החל מ- 2016. מטרותיו הן הגנה מוגברת על בעלי הפוליסות, ועידוד החברות לזהות, לאמוד ולנהל סיכונים תוך שמירה על יציבות המערכת הפיננסית.

 

לגבי היקף ההון העצמי הנדרש מכל חברה, הבהירה סלינגר כי דרישת הכמות שמעמיד המודל מבוססת על נתוני המאזן הכלכלי של כל חברה, על ההון הנדרש לפירעון בהתאם לסיכונים ועל סף ההון המינימלי המחייב בהתאם לסיכונים והיקפם.

 

היא הדגישה כי "בבחינה של מגוון תרחישים, אם החברה מגיעה לסף הזה ולא עומדת בו, רשות שוק ההון מוסמכת לבטל את הרישיון שלה או להפקיע ממנה את הניהול ולמנות לה מנהל מורשה".

 

עם זאת הבהירה סלינגר כי בתחילת ההסדרה של המודל החדש ביוני 2017, ההון העצמי יעמוד על 60% מהנדרש במודל. אבל להערכתה, עד סוף השנה כל חברות הביטוח יוכלו לעמוד ב-100% מההון הנדרש ואף מעבר לכך. בדיון שנפתח התברר כי הרשות כבר הגיעה להסכמות על המודל עם איגוד חברות הביטוח, לבד מחברת מגדל שפרשה ממנו.

 

"אנחנו בעד כל מה שסלינגר אומרת. השאלה איך מגיעים לשם"

מנגד, יו"ר מגדל, יוחנן דנינו, הגיב לדברים ואמר: "גם אנחנו תומכים במודל וחושבים שהוא ייתן יציבות, אבל פרשנו מהאיגוד לאחר שדרישותינו לא התקבלו במשא ומתן עם הרשות.

 

"מגדל מהווה שליש מביטוח החיים במדינה. יש לנו 2.1 מיליון מבוטחים בתחום ביטוחי החיים וצריכים להגיע להבנות עם הרשות לפני שנכנסים למהפכה גדולה. אנחנו נדרשים להחזיק הון עצמי של 4 מיליארד שקל. אי אפשר לדרוש שנעמוד בו ביום אחד.

 

"מגדל פעלה 30 שנה לאור דרישות ההון של הממונה על הביטוח באוצר. בכניסת המודל לאירופה נתנו לחברות הביטוח להגיע להון העצמי הנדרש בפריסה על פני 16 שנה. אנחנו בעד כל מה שדורית סלינגר אומרת. השאלה שלנו היא איך מגיעים לשם. חלק מהבעיות בפריסת השנים. יש עוד כמה חילוקי דעות, אבל מרחב הזמן הוא העניין המהותי ביותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים