שתף קטע נבחר

רשות ההגבלים העסקיים בודקת את פעילות מובילאיי

הרשות בודקת טענות של יבואנים ומתקינים, שלפיהם מובילאיי לוחצת עליהם לא לעבוד עם חברות מובון ואייו ואקס. מובילאיי: "נבדוק את התלונות, אנחנו תומכים בתחרות"

ברשות ההגבלים העסקיים בודקים האם חברת מובילאיי פועלת בארץ בניגוד לחוקי ההגבלים בעבודתה מול מתקיני מערכות ומול יבואני רכב.

 

הממונה על ההגבלים, עו"ד מיכל הלפרין, מנועה מלטפל בנושא כי מובילאיי הייתה לקוחה שלה בעבר, ולפיכך מי שמנהל את הבדיקה הוא היועץ המשפטי של הרשות, עו"ד אורי שוורץ. בין השאר ביקרו אנשי הממונה בחנויות למכירת ולהתקנת אביזרי רכב, ופנו ליבואנים לקבלת פרטים על היחסים המסחריים בינם ליצרנית מערכות ההתרעה לרכב, שנמכרה לאינטל תמורת 15.3 מיליארד דולר. רק כ־15% מהכנסות מובילאיי מגיעות מהתקנת מערכות ברכבים קיימים, בעת הרכישה או שנים אחר־כך, בישראל, בסין ובמדינות נוספות.

 

מובילאיי לא הוכרזה רשמית כמונופול, אך נתח השוק שלה בתחום עובר את הרף הנדרש להכרזה כזאת, 50%. לפי ההערכות היא מחזיקה ב־100% משוק התקנת המערכות במכוניות חדשות, במתקני ההכנה למסירה של יבואני הרכב, שוק הנאמד בכ־50 אלף מערכות לשנה, ובין 70% ל־80% מההתקנות במכוניות וברכבים כבדים משומשים. על חברה שהיא מונופול חלים כללים מגבילים, שאוסרים עליה לנצל את כוחה כדי לקדם את המוצר שלה על חשבון המתחרים.

 

מדובר בכסף גדול: משרדי האוצר בתיאום עם משרד התחבורה מעניקים הנחה במס של עד 2,300 שקל לרכב חדש לפי מערכות הבטיחות המותקנות בו, כשהתקנת מערכות כמו מובילאיי, איוואקס ומובון שווה את עיקר ההטבה, ומממנת את עלות המערכת.

 (צילום מסך מתוך YouTube) (צילום מסך מתוך YouTube)
(צילום מסך מתוך YouTube)
 

שר התחבורה ישראל כץ הכריז כי מ-1 בינואר 2018 תהיה התקנת המערכות חובה בכל רכב חדש. בנוסף מקדם כץ תוכנית לסבסוד התקנת המערכות ברכבים משומשים משנת 2002 ומעלה, ב-1,500 שקל. התוכנית אושרה כבר בידי כץ ושר האוצר כחלון, וממתינה לאישור ועדת הכספים, ובתקציב המדינה נשמרים עבורה 180 מיליון שקל.

 

"היינו מתקינים 40-30 מערכות מובילאיי בחודש, ואחרי שהתחלנו לעבוד גם עם המערכות האחרות, ירדנו לסביבות ה-10", סיפר מתקין ותיק. "זה הדליק נורה אדומה אצל מובילאיי, והם שלחו אלי את א' ממערך ההפצה שלהם כדי שידבר איתי. אחרי שבועיים הגיע צ', בכיר יותר, ואמר לי שוב 'שמנו לב שירדתם דרמטית בכמויות, אתם מתקינים גם אחרים'. היום הגיע ש', בכיר עוד יותר, והודיע שתוך שבועיים אנחנו צריכים להחליט לאן אנחנו ממשיכים, ושבקצב הזה הם יוציאו אותנו ממאגר המתקינים שלהם".

 

לדברי בכיר בענף, "מובילאיי מגיבה לתחרות בשוק. הם התחילו למשל לתת במתנה ללקוחות מצלמת דרך, כי המערכת של מובון כוללת אחת. אבל את זה גם איוואקס התחילו לעשות, וזה לגיטימי. אבל במקביל הם מהלכים אימים על מתקינים שלא יתקינו מוצרים אחרים. הם מקבלים איומים, מרומזים יותר ופחות, שלא יוכלו להתקין עוד מובילאיי, וזה המוצר המוכר והמבוקש בענף. למתקין קשה מאוד להיות בלעדיו".

 

בכיר נוסף סיפר כי "מובילאיי מנסים לחסום את התחרות גם מול היבואנים. יש יבואנים שהם שילמו להם מיליון וחצי שקל תמורת קבלת בלעדיות להתקנה במותג שלם, או בדגם פופולרי. כשמשווקי המערכות המתחרות פונים, הם נתקלים בסירוב".

 

ממובילאיי נמסר: "ערכי חברת מובילאיי והנחיותיה אינם עולים בקנה אחד עם הטענות העולות בכתבה. מובילאיי תמוכת בתחרת בריאה והוגנת ותבדוק כל תלונה שתתקבל".

 

 

מערכות מצילות חיים 

המערכת העיקרית של מובילאיי כיום, ה-630, היא מערכת התרעה מבוססת מצלמה, המזהה סכנת התנגשות מלפנים, סטייה מנתיב, הולכי רגל בכביש ותמרורים. מחירה הרשמי עומד על 3,000 שקל והרוכשים מקבלים כעת במתנה גם מצלמת דרך במתנה.

 

אייוואקס, המתחרה הוותיקה, מבית קוברה, מציעה שתי מערכות שונות. הראשונה מערכת מבוססת מכ"ם ב-4,000 שקל, והשנייה מערכת זולה יותר מבוססת מצלמה, לזיהוי סטייה מנתיב וסכנת התנגשות מלפנים, שעולה 2,800 שקל, וגם רוכשיה מקבלים כיום מצלמת דרך במתנה.

 

מובון, המתחרה החדשה, מבית אדי מערכות, מבוססת מצלמה, עם דגם בסיסי לזיהוי התנגשות וסטייה, ודגם יקר יותר הכולל גם זיהוי הולכי רגל, שניהם עם מצלמת דרך מובנית. מחירה נע בין 2,500 ל-2,700 שקל.

 

הידיעה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
לוגו חברת מובילאיי על בניין ב ירושלים
צילום: רויטרס
מומלצים