שתף קטע נבחר

מומחים בוחרים: 10 החטאים הגדולים בעיצוב הבית

עומס ויזואלי כתוצאה מנהירה אחרי טרנדים או נטייה לאגור חפצים, חד-גוניות משעממת בבחירת הצבעים, או נטייה לשכוח את העתיד כשמגיעים לשיפוצים. מעצבי פנים ואדריכלים מונים את החטאים הגדולים ביותר בתחום עיצוב הבית

יום הכיפורים הוא זמן לחשבון נפש וכפרה על חטאים שאנחנו מבצעים אחד כלפי השני, אך זו גם הזדמנות לכפר על חטאים אחרים, כך למשל בתחום עיצוב הבית שלנו. שוחחנו עם מעצבים ומומחים בתחום עיצוב הבית כדי לשמוע מהם על חטאי העיצוב הגדולים ביותר ולקבל טיפים כיצד לתקנם בזריזות.

 

ויהי חושך

לא כולם זוכרים לקחת את השפעת האור הטבעי בעת קניית דירה או שיפוצים. אדריכלית הפנים אריאלה עזריה ברקוביץ', מסבירה כי אור טבעי מגביר את תחושת הביתיות אך גם מספק מרחב, חוסך בחשמל ואף משפיע לטובה על הבריאות בזכות ויטמין די.

עילית הלבשה לבית  (צילום: ארטא סטודיו) (צילום: ארטא סטודיו)
עילית הלבשה לבית (צילום: ארטא סטודיו)

הפתרון: ברקוביץ' מציעה ראשית כל, להבין איפה אנו נמצאים ביחס לשמש. "הבנת מיקום הבית ביחס לשמש במשך היום יעזור לכם להבין איך לגרום לאור טבעי לזרום לחללים השונים בטבעיות ולהימנע מחסימת האור בשל הצבת קיר, ארון או חלון קטן או חסום" היא מסבירה. רצוי לבחור חלונות בגדלים שונים ובהתאמה לכיווני האור, כך שחלקו המזרחי של הבית יואר בחלקו הראשון של היום וחלקו המערבי יואר לקראת ערב. בחללים שחסר בהם אור טבעי ניתן להשתמש בתאורה מתאימה". 

 

שוכחים את היסודות

מעצבת הפנים ברקוביץ' מציינת, כי אנשים רבים שעושים שיפוצים רחבי היקף, דואגים פעמים רבות לחזות החיצונית ושוכחים את היסודות ואת הצנרת של הבית, דבר שעלול להוריד את כל השיפוץ לטמיון. 

 (צילום: טקא סטודיו) (צילום: טקא סטודיו)
(צילום: טקא סטודיו)
 

הפתרון: ברקוביץ' ממליצה להסתייע בבעל מקצוע שייבחן את החלל וימליץ על תיקונים במקרה הצורך, במטרה למזער עד כמה שאפשר את עגמת הנפש ואת העלויות.

 

עומס במטבח

רבים מעוניינים במטבחים עם כל החידושים העיצוביים, כמו אי באמצע המטבח, תנור עם שש להבות ועוד. אבל לפעמים מרוב חידושים - לא נותר מרחב עבודה נוח לבשל בו.

 

הפתרון: מעצבת הפנים בר אילטוביץ' מציינת כי ראשית יש לבחון מהם הצרכים ואילו שימושים המטבח מספק - האם חלל לבישול בלבד, או שגם מקום אירוח ומפגש לארוחות. "בחרו את ארונות האחסון בקפידה וקחו בחשבון כמה ואילו פריטים הם יכילו", היא מציינת. 

 (צילום: יח"צ) (צילום: יח
(צילום: יח"צ)
 

אם אתם אוהבים לארח ויש לכם הרבה כלי הגשה, בחרו בארונות עיליים וארוכים שיכילו בקלות את הכלים וכן יהיו נוחים לשטיפה, היא מוסיפה. "בשלנים בכמויות יזדקקו למקום שיכיל מחבתות וסירים גדולים, וכן לשילוב של ווי מטבח לתליית כלים כבדים. שיבוץ אי בחלל הפך לדבר פופולרי אך חשוב לשים לב ששיבוצו לא בא על חשבון גישה נוחה לכיור, לתנור או למקרר".

 

חיים משיפוץ לשיפוץ

אילטוביץ' מציינת כי רבים חיים משיפוץ לשיפוץ וכתוצאה, כל שינוי דורש הסתגלות מחודשת ומהפך עיצובי. כך למשל, במקרים של הרחבת המשפחה או ילדים מתבגרים, נדרשים פעמים רבות התאמות משמעותיות בחללי הבית, שעלולות להצריך בכל פעם מחדש שיפוץ רחב היקף. 

גולדשטיין גלרי טפט  (צילום: יורק סטודיו) (צילום: יורק סטודיו)
גולדשטיין גלרי טפט (צילום: יורק סטודיו)

 

הפתרון: אילטוביץ' מציעה לגשת לשיפוץ עם תכנון ל-10-15 השנים הקרובות לפחות. במקרים מסוימים היא מציעה לחכות עם השיפוץ. למשל אם מדובר בזוג צעיר - היא מציעה לחכות לשלב הרחבת המשפחה, בעוד שלזוג עם ילדים בוגרים היא מציעה לקחת בחשבון את עזיבתם הקרבה. בנוסף וכדי להימנע משיפוצים מיותרים, כדאי לדאוג גם לתשתיות שיהיו דרושות בעתיד כמו הכנה לרמקולים, שקעים למחשב בחדר הילדים, יציאות מים לשטיפה, נקודות גז ועוד.

 

ריצה אחר טרנדים

קרן וברמן דקל, מבעלי עילית הלבשה לבית, מציינת כי אביזרים רבים בחלל, גם אם כל אחד מהם הוא יוקרתי ועדכני, עלולים יחד להפוך למטרד היוצר עומס ויזואלי כבד ותחושה של בלגן תמידי. "האסתטיקה של אולמות תצוגה איננה האסתטיקה של ביתנו הקט", היא מסבירה. "הממדים שונים לחלוטין ומה שחלל עצום יכול להכיל בקלילות לאו דווקא יהווה שדרוג בחלל קטן וביתי".  

צילום: באדיבות עילית הלבשה לבית (צילום: באדיבותעילית הלבשה לבית) (צילום: באדיבותעילית הלבשה לבית)
צילום: באדיבות עילית הלבשה לבית

הפתרון:  וברמן דקל מציעה להתחשב בגודל החלל ובמה שכבר יש בו. "בין אם אם מדובר בחיפויי קיר או רהיטים נוספים עם טקסטורות וצבעים שונים - הקפידו שהפריטים המתווספים ידברו באותה שפה עיצובית", היא מסבירה.

 

אחסון, ועוד אחסון ועוד קצת

האדריכל עופר רוסמן מבעלי סטודיו XS, מציין כי להבדיל מהשמש, אחסון הוא דבר שממש לא שוכחים, ואף מגזימים לגביו. כך, מרוב ניסיון לייצר מקומות מסתור לחפצינו השונים, שוכחים שפריטי האחסון בעצמם תופסים המון מקום, חוסמים חללים ומעברים וגם גורמים לאגירת ציוד מיותר. 

סטודיו XS (צילום: עמית גושק) (צילום: עמית גושק)
סטודיו XS(צילום: עמית גושק)
 

הפתרון: "קודם כל להפנים שסביר להניח שלעולם לא יהיה לנו מקום לכל הדברים. אחרי זה כדאי להעריך כמה ציוד אנחנו צריכים לאחסן ולבחור בארונות שמתאימים לכמות הדברים שיש לנו. זכרו כי כשהארון עולה על גדותיו, זה לא סימן שצריך עוד אחד, אלא שצריך אולי לעבור על המלתחה ולסנן. אם אתם בכל זאת זקוקים לפתרונות אחסון נוספים, הקפידו לבחור בכאלו שאינם עמוקים או גבוהים מדי. אם לא תוכלו להגיע אל החפצים בהם, הם לא יהיו בשימוש, ואם הם לא יהיו בשימוש עדיף כבר לוותר עליהם מראש ולא להוסיף עוד פריט גדול שיעמיס.

  

לבן זה משעמם

שרית גולדשטיין מגולדשטיין גלרי טפט, מציינת כי מצד אחד לא כדאי להגזים בבחירת הצבעים או לבחור בגוון דומיננטי מדי, שעלול לכער ולהקשות על כיסויי בהמשך. מצד שני, היא מעלה חטא עיצובי אחר - צביעות כל הקירות בלבן אחיד באופן אחיד ומונוטוני. לדבריה, כשלאלו מתווספים אלמנטים לבנים, הדבר עלול ליצור תחושות ניכור, ריחוק ושעמום.

 

הפתרון: גולדשטיין מציעה להוסיף צבע, במינונים וגוונים הנכונים. "העקרונות הם פשוטים", היא מפרטת, "צבעים כהים יכולים להחשיך ולהקטין את החדר, לכן אל תצבעו חדר שלם בצבע כהה כי זה ייצור תחושה של כוך. בחירת צבעים בהירים לעומת זאת, נותנת תחושת מרחב אך גם עלולה לייצר תחושה של קרירות.  

גולדשטיין גלרי טפט  (צילום: לוק רינסון) (צילום: לוק רינסון)
גולדשטיין גלרי טפט (צילום: לוק רינסון)

"אם בחירות צבעוניות מרתיעות אתכם, ביחרו בחיפוי בצבעוניות עדינה שהעניין בו הוא מרקם מעניין, או לחילופין שלבו צבע בחלק מסוים בחדר או אפילו טפט מודפס שיתנו את זריקת הצבע הדרושה כדי ליצור עניין עיצובי, היא מוסיפה. "גם בחירת גוון הריצוף תשפיע על האווירה בבית ועל תחושת המרחב. מומלץ להימנע מבחירת ריצוף בהיר מאוד ובעל טקסטורה חלקה, שכל לכלוך יבלוט עליה".

 

סכנה בטיחותית

הילית פרויד מנהלת רשת חנויות חרש, מסבירה כי "השימוש בקרמיקה או פורצלן נפוץ בחדרי הרחצה ובאמבטיה בשל תחושת המרחב והניקיון שהם נותנים לחלל, אך בחירת החומרים צריכה להיות לאחר בדיקה שהם איכותיים ועמידים כחיפויי משטחים לחים. מרקם החומר איננו רק סוגיה עיצובית אלא בטיחותית. חומרים חלקים מאוד יכולים להפוך לסכנה אמיתית". 

 (צילום: באדיבות רשת חרש) (צילום: באדיבות רשת חרש)
(צילום: באדיבות רשת חרש)
 

הפתרון: פרויד מציעה להשתמש ברצפות עם אנטי סליפ או לבחור באריחים מחוספסים. גם התקנה נכונה תשפיע על מידת הבטיחות. חשוב מאוד להקפיד על איטום ושימוש בחומרים ייעודיים ומותאמים להדבקהת האריח", היא מסבירה. "חוסר תשומת לב כזו יכולה ליצור פירצות לרטיבות בתחתיות האריחים ולגרום לכם לשלם על כך בעתיד כשייסדקו, ייפלו או יידרשו החלפה בעקבות התקנה שגויה".

 

חדר ילדים שלא מותאם לילדים

בעיצוב חדר ילדים יש לקחת בחשבון שיקולים של נוחות, בטיחות, צבעוניות, שיקולים עתידיים ועוד. לעתים, החלטות שנראות נכונות ברגע אחד, מתגלות כשגיאה בהמשך. כך למשל , אלי שמעון מבעלי רשת רהיטי הילדים והנוער "א.ש רהיטים", מדגים מקרים בהם אנשים מתקינים ארונות ומדפים גבוהים או עמוקים מידי, הנותרים מחוץ להישג ידם של הילדים, או בוחרים בריהוט כבד שקשה להחליף או להזיז בהמשך. 

 א.ש. רהיטים (צילום: יח"צ) (צילום: יח
א.ש. רהיטים(צילום: יח"צ)
 

הפתרון: שמעון ממליץ להערך לעתיד ולעצב את החדר בהתאמה גם לגילאים יותר גדולים, אבל להמנע מבחירת ריהוט מאסיבי. "יש לבחור ברהיטים שלא תתקשו לשלב עם עוד רהיט במקרה הצורך", הוא מוסיף. "רהיטים מודולריים הם פתרון נוח, למשל לבחור במקום שידת החתלה מאסיבית, בכזו שתוכל להמשיך לשמש אתכם ואת ילדיכם בהמשך. יש גם שידות ורהיטים שניתן להכניס לארון ולאכסן. בנוסף, המנעו מתליית מדפים ובחירת ארונות גבוהים הנמצאים מחוץ להישג ידם של הילדים".

 

מכניסים את העבודה הביתה

הכנסת העבודה וחיינו המקצועיים לגבולות החיים הפרטיים היא לעתים חטא בפני עצמו, אבל לרוב מחויב המציאות. עם זאת מעצבת הפנים אילטוביץ מזכירה כי המשמעות היא גם הפיכת חדר השינה או חדר אחר בבית למשרד קטן, דבר שפוגע באינטימיות השוררת בחדר זה ולעתים בבית בכלל.

 

הפתרון: ראשית, אילטוביץ מציעה להשאיר מחוץ לבית את כל מה שמזכיר את שגרת היום העמוסה וענייני עבודה למיניהם, כדי לא לפגום בתחושת השלווה והנחת הביתי. אך במידה ואין פתרון אחר - היא מציעה להקטין את פינת העבודה הביתית עד כמה שאפשר ולעצב אותה באופן שמתאים לשאר החלל ולא באופן משרדי מנוכר. כך למשל היא מציעה לבחור בשולחן פינתי מעץ במקום שולחן כתיבה, ובכיסא או כורסא נוחה מעוצבים במקום בכיסא משרדי, כך שישתלבו בעיצוב החדר ולא ישמשו תזכורת לשגרת המטלות היומיומית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים