שתף קטע נבחר

מחיר למשתכן באבן יהודה פורסם בלי הסכמה. המועצה: בעיית תשתיות

מדובר בשני מתחמים הממוקמים מדרום למכללת הדסים ומצפון לשכונת עין יעקב. כ-80% מהדירות במתחם ישווקו במסגרת מחיר למשתכן. המכרז פורסם בניגוד להסכמת ראש המועצה. במועצה טוענים כי הסיבה להתנגדותם היא היעדר תקציב לפיתוח תשתיות נוספות

רשות מקרקעי ישראל פרסמה הבוקר (ג') מכרז לשיווק 238 יחידות דיור בחלקה הצפוני של אבן יהודה, אך המהלך נעשה באופן חד צדדי וללא הסכמת ראש המועצה המקומית, אבי הררי.

 

מדובר בשני מתחמים הממוקמים מדרום למכללת הדסים ומצפון לשכונת עין יעקב. כ-80% מהדירות במתחם ישווקו במסגרת מחיר למשתכן, כאשר 11 יחידות דיור יוקצו לטובת דיור ציבורי, מה שמשאיר ליזם 20% מסך יחידות הדיור לשיווק בתנאי שוק חופשי. עוד קובעות הוראות התוכנית, כי 15% מכלל יחידות הדיור יהיו בשטח של עד 100 מ"ר.

 

  

אבן יהודה (צילום: ג'ורג' גינסברג) (צילום: ג'ורג' גינסברג)
אבן יהודה(צילום: ג'ורג' גינסברג)

 

המכרז פורסם כאמור באופן חד-צדדי, בניגוד להסכמת ראש המועצה, לאחר שלא הגיעו איתו להסכמות בנושא. ברשות אומרים כי מדובר במקרה נדיר, שקרה בעבר אמנם בשיווקים בהרצליה, אולם שם כן הגיעו בסופו של דבר להסכמות מול ראש העיר. 

 

גורמים ברשות טוענים כי מדובר בשני ישובים חזקים ומבוססים (הרצליה ואבן יהודה), שככל הנראה לא רוצים שיווקי קרקעות במסגרת מחיר למשתכן. לדבריהם, באבן יהודה ייתכן שגם מדובר בסוגיית הבנייה הרוויה שמפריעה ואולי אף ההפעלה בפעם הראשונה של ההקצאה לדיור ציבורי.

 

מנגד, במועצה מבהירים כי הסיבה להתנגדותם היא קיומו של מלאי מספק של יחידות דיור שעומדות לצאת לדרך, וכן היעדרו של תקציב לפיתוח תשתיות נוספות במתחם החדש.

 

קרקע בלב אזורי ביקוש

מתחלופת מכתבים בין הגורמים שהגיעה לידי ynet עולה, כי כבר בחודש אוגוסט השנה הודיע המנהל לראש המועצה ש"נוכח מגעים קודמים שלא הגיעו לכדי שיווק, הוא מעדכן אותם כי בכוונתו לשווק את הקרקע במסגרת מכרז פומבי לשטח".

 

במכתב תגובה שנשלח מטעם המועצה צוין, כי הסיבה להתנגדותם, היא היות המועצה "רשות מקומית קטנה, המקפידה על התנהלות תקציבית מושכלת ומתוכננת, וכי בתחומי המועצה קיימות כיום מספר תוכניות בניין עיר (תב"ע) בשלות לפיתוח, בהן תוכנית לבניית כ-3,500 יחידת דיור".

 

 

עוד מצוין כי תוכניות אלו מצריכות השקעה מצד המועצה בפיתוח התשתיות וכי היא אינה יכולה לבצע פיתוח בכל תחומי התוכניות בו-זמנית. "בהתאם לסדרי הקדימויות הישוביים הקיימים, פיתוח התשתיות בתחום התוכנית שבנידון אינו צפוי בעתיד הקרוב", נמסר.

 

בנוסף נטען, כי התוכנית כוללת חסמים שונים המונעים הוצאת יתרים. כן המועצה מתריעה, כי אם רשות מקרקעי ישראל לא תתחייב לממן את מבני הציבור ופיתוח תשתיות בתחום התוכנית, אלו יפתחו בהתאם לסדרי העדיפויות של היישוב וככל הנראה לא בתקופה הקרובה.

 

ברשות מקרקעי ישראל השיבו, כי ההיקף הכולל של יחידות הדיור הבשלות לפיתוח עומד על כ-1,600, שכ-500 מתוכן במסגרת התוכנית שיוצאת כעת לדרך, וכי בכוונתה לשווק כמחצית מיחידות הדיור בתוכנית באופן מיידי. באשר לסוגית הפיתוח צוין כי הרשות נכונה להידבר מול נציגי המועצה בנושא.

 

עוד נמסר ל-ynet, כי מבדיקת אגף הפיתוח ברשות עלה שהיקף האגרות וההיטלים שייכנסו לקופת המועצה בזכות השיווק המדובר, יספיק למימון הפיתוח והתשתיות הנדרשות ואף מעבר לכך. כמו גם שמדובר בשיווק שנדחה בשנים האחרונות שוב ושוב לבקשת המועצה, וכעת הגיעו למסקנה שאין עוד שום סיבה לעכב שיווק של קרקע לדיור בלב אזורי הביקוש.

 

המועצה המקומית אבן יהודה מסרה בתגובה: "ראש המועצה אבי הררי והמועצה המקומית אבן יהודה מקדמים בברכה פרוייקטים בתחומה ושמחים על כך שמשרד השיכון מתכנן לבצע במושבה פרוייקט למען זוגות צעירים הכולל תוכנית מחיר למשתכן. בכל הנוגע לבניית השכונה בתחומה של תוכנית הצ/1/1/ 250א- תוכנית זו חולשת על מקרקעין של רשות מקרקעי ישראל, והיא אחת מכעשר תוכניות בעלות תוקף, שבעלי הקרקעות בהן מבקשים מהמועצה לפתח תשתיות בתחומן באופן שיאפשר להם להתחיל לבנות.

 

"המועצה שלנו, רשות קטנה עם תקציבים מוגבלים וכוח אדם מצומצם, אינה יכולה לבצע פיתוח מאסיבי של כל התוכניות המופשרות בתחומה. בהתאם, פיתוח תשתיות בתחום תוכניות חדשות יתבצע על פי סדרי עדיפויות יישוביים ושיקולים עניינים לרבות התחשבות ביכולות תקציביות, ובמימון קיים, וכן בהיקפי הפיתוח שישוב קטן כאבן יהודה יכול לקדם בבת אחת. נשמח לשתף פעולה עם משרד השיכון ולפעול ביחד ובשיתוף פעולה לטובת קידום פרוייקט הכולל תוכנית מחיר למשתכן, אולם זאת בכפוף לאמור לעיל".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ורג' גינסברג
אבן יהודה
צילום: ג'ורג' גינסברג
מומלצים