שתף קטע נבחר

דרישה: לאסור כניסת בני נוער לאתרי בנייה

בתום דיון שהתקיים בוועדה לזכויות הילד, הודיעה יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, כי היא דורשת ממשרד העבודה והרווחה לאסור כניסת ילדים ונוער לאתרי בנייה ולמקומות שיוגדרו כמוקמות מסוכנים. הקבוצה למאבק בתאונת בניין: יודעים על 5 נערים הרוגים בשנתיים האחרונות

משרד העבודה והרווחה ימליץ בתוך חודש וחצי לשר הממונה, חיים כץ, להוציא איסור מפורש על כניסת ילדים ונוער לאתרי בנייה ולמקומות שהוגדרו כמסוכנים. הודעה זו נמסרה היום (ג'), בתום דיון דחוף שהתקיים בוועדה לזכויות הילד, בעקבות מותם של נערים בתאונות עבודה.

 

לפי המוצע, המשרד יחייב את הממונים בכל אתר לקבוע ולהודיע מי האחראי לכניסה לשטח אסור מסוג זה. אותו אחראי צפוי לשאת באחריות לתאונה, כמו גם לענישה. הרשות המקומית תדאג להתקנת השילוט המתאים, האוסר את הכניסה לאותם אתרים.

 

"שקופים בחייהם ובמותם": לאן נעלמו 6 הרוגי תאונות עבודה בבניין?

גם ב-2017: פועלי הבניין צונחים אל מותם, ואין מי שנותן את הדין

 

הכניסה אסורה לילדים ובני נוער. אתר בנייה (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
הכניסה אסורה לילדים ובני נוער. אתר בנייה(צילום: Shutterstock)

הדס תגרי, מהקבוצה למאבק בתאונת בניין, מסרה כי ככל הידוע לעמותה, בשנתיים האחרונות נהרגו באתרי בנייה חמישה נערים, ונפצעו רבים. הקבוצה פנתה לפני כחודש לשר כץ בדרישה להטיל את איסור הכניסה. "המצב בישראל חמור פי כמה מהנהוג במערב", אמרה תגרי.

 

לדבריה, "מספר הנפגעים גדול פי 2-3 מהממוצע האירופי. אמנם קיימים אצלנו איסורים על עבודת בני נוער, אבל אי אפשר לאכוף אותם. אם מגיע מפקח לאתר בנייה ורואה דמות בקומה הרביעית, הוא לא יכול לוודא אם זה נער או מבוגר".

יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא ביטון, לצד השר כחלון (צילום: אלעד גרשגורן "ידיעות אחרונות") (צילום: אלעד גרשגורן
יו"ר הוועדה לזכויות הילד, ח"כ יפעת שאשא ביטון, לצד השר כחלון(צילום: אלעד גרשגורן "ידיעות אחרונות")

יו"ר הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, פתחה את הדיון: "לצערנו מאז הדיון הקודם איבדנו מספר בני נוער ששהו באתרי בנייה. לא ברור כלל מה חלקם עשו שם, בטח לא אותו ילד בן 12 שנהרג. אנחנו מבינים שאין מניעה מבני נוער להימצא באתרי בנייה, השאלה היא האם אנחנו יכולים לתת למציאות כזו להמשיך להתקיים או שאנחנו צריכים לצאת בהליכי חקיקה כדי שבני נוער לא יוכלו לשהות באתרי בנייה כלל.

 

"נכון שיש תקנות לגבי עבודה בגובה, כמו גם תקנות נוספות, אבל התנאים מהווים סכנה בלי קשר לאלה. אני שואלת את אנשי המקצוע מה ניתן לעשות, אני חושבת שאולי נמנע בכלל כניסה של קטינים לאתרי בנייה".

 

יהודה כהן, חבר בהתאחדות הקבלנים, סיפר בדיון ש"אני כילד גדלתי בענף הבנייה, אז למה שהילד שלי, בן 17, לא יצטרף אלי לעבודה? אני צריך אותו כעובד קבלן שיפוצים שצובע קירות, ואין סיבה למנוע ממנו לעבוד לצדי. אין סיבה שתמנעו גם את לימודי ענף הבניה בבתי הספר המקצועיים. הנער שלמד אותם יכול להמשיך כאיש אחזקה בשירותו הצבאי, ולהתפתח בשוק האזרחי כמנהל עבודה ומפקח עם משכורת של 20 אלף שקל בחודש".

 

 

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת): "אני יודע על עשרות הרוגים בתאונות עבודה, שנדחקים לשולי החדשות בגלל שהם ערבים. צריך יותר סנקציות. כל קורבן הוא אחד יותר מידי".

 

הוועדה התכנסה לבקשת הפורום למניעת תאונות עבודה. עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום, מסר כי "אתרי הבנייה כיום אינם מקום בטוח לבני נוער, בפרט כאשר אין אכיפה ואין פיקוח נאות על הנעשה בהם. במקביל, יש לפעול לחינוך, הסברה והכשרה מקצועית, במגזר הערבי ובבתי הספר בפרט, על מנת להסביר את הסכנות באתרי הבנייה ולשנות את תרבות הבטיחות במדינה".

  

יו"ר הוועדה סיכמה את הדיון: "משרד הרווחה – אנחנו מבקשים לאסור כניסה של ילדים ונוער לאתרי בנייה ולמקומות שיוגדרו כמוקמות מסוכנים, בלי קשר לסוגי פעולות מותרות ואסורות, איסור גורף. נבקש שתהייה התייחסות לנושא האחריות לכניסה לשטחים שיוגדרו כאסורים, כלומר מי האחראי.

 

"נתכנס תוך חודש וחצי לבחון היכן דברים עומדים. נבקש לחייב בשילוט של כניסה אסורה לקטינים באתרים, נבקש שתבררו מי אמון על שילוט כזה ותפנו אליו. אנחנו מדברים על חייהם של ילדים, לא מדובר פה על תוספת רגולציה אלא על דיוקה למען חיי קטינים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים