שתף קטע נבחר

תבע לפנות שוכרים: 'הפכו את הדירה לגן חיות'

בעלי דירת גן בת"א תבע את הדיירים - וטרינרית ובן זוגה - משום שחיו בין השאר עם תרנגולת, אוגרים, כלב וחתול. למה בית המשפט דחה אותו?

בית משפט השלום בתל אביב דחה לאחרונה תביעה שהגיש בעל דירת גן בעיר, שדרש לפנות את השוכרים – וטרינרית ובן זוגה – בטענה שהפכו את הנכס ל"גן חיות" שבו בין השאר תרנגולת, אוגרים, כלב, חתול ועוד. השופט גיא הימן קבע שלא הייתה בכך הפרה של הסכם השכירות.

 

בתחילת אוגוסט האחרון נחתם בין הצדדים הסכם שכירות לתקופה של שנה עם אופציה להארכה בשנה נוספת. ההסכם היה סטנדרטי למדי ובו התחייבו השוכרים להשתמש בדירה למגורים בלבד ולא לשימוש מסחרי כלשהו. בנוסף הם התחייבו לשמור על ניקיון ולהחזיר את הדירה בתום התקופה כפי שקיבלו אותה. היה עליהם לשמור ולטפח את הגינה הגדולה שבחצר הבית, וכל הפרה של סעיפים אלו הוגדרה כ"הפרה יסודית", המצדיקה את סילוקם מהנכס.

 

כשלושה חודשים חלפו, ובעל הדירה הגיש תביעה לפינוי השוכרים בטענה שהדירה הפכה ל"גן חיות". הוא פירט ש"כלב, חתול, אוגרים, ארנבת ותרנגולת מסתובבים ברחבי הנכס... רדפתי אחרי תרנגולת". הוא הוסיף שהשוכרים הציבו בריכה גדולה בגינה ובכך הקשו על הדשא לגדול. מנגד התעקשו השוכרים שלא הפרו את ההסכם, וכי מקורה של התביעה בסכסוך שלא קשור לדברים המפורטים בתביעה.

 

בשפה ציורית ומשועשעת תיאר השופט גיא הימן את טענות הצדדים, כולל טענות התובעים "נגד" התרנוגלת, החתולה ובעלי החיים הנוספים. בפסק הין הוא התייחס לתמונה שצירפו הנתבעים לתצהיריהם, שבה נראים בסלון הדירה כלב, חתולה, ארנב ותרנגולת, בסביבה נקייה למדי.

 

"כלום הרמוניה נשקפת מן התצלום הזה, בבחינת 'ְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ וְעֵגֶל וּכְפִיר וּמְרִיא יַחְדָּו' (ישעיהו יא, 6); או שמא הפרה יסודית של הסכם-השכירות היא זו?", שאל. הוא דחה את טענות התובע וקבע כי "הסכם השכירות לא הופר – לא הפרה יסודית ולא הפרה כלל".

 

השופט לא מצא אף סעיף שאוסר באופן מפורש את הצורה שבה הנתבעים חיו – לא בבית ולא בחצר. הוא הבהיר שבאופן כללי שוכר רשאי להתגורר גם באי סדר או בלכלוך, כל עוד הוא לא גורם נזק לנכס או מטרד לשכנים, וכל עוד הוא לא מפר חוק או סעיף כלשהו בחוזה.

 

כמו כן נדחתה הטענה שלפיה הנתבעת הפכה את הדירה לעסק, שכן לא נמצאה אף ראייה לכך: "מה פשוט היה, אילו הופעלה במקום מרפאה וטרינרית, לתעד את הגעתם אל הבית של מטופלים (ושל חבריהם ההולכים על שתיים) למשל, תחת התחקות נמרצת אחר עקבותיה של חתולה אחת או ספירתם של כלובי-מכרסמים",.

 

השופט הימן קיבל את טענת השוכרים שלפיה בעל הבית ידע שיש בדירה בעלי חיים ולא רק שלא התלונן אלא נתן את ברכתו. להמחשת הטענה הם צירפו הודעת טקסט שבה כתב להם "שתהיה שנה טובה לכל המשפחה (והחיות...)".

 

בהקשר זה השופט השתכנע כי "התנגדות גילתה עצמה רק בשלב מאוחר יותר. לפי הנסיבות דומה כי אין להטילה על שכמם של בעלי-החיים שבדירה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
ארכיון
צילום: shutterstock
עו"ד יצחק וייסמן
מומלצים