שתף קטע נבחר

לגור בין קירות זכוכית: הצצה לבית מעוצב בשפלה

בית במושבה ותיקה עוצב עבור זוג וארבעת ילדיהם כקובייה עם מימדים משתנים, תוך שילוב ניגודים, צבעוניות דרמטית וקשר הדוק בין פנים לחוץ. צפו בתוצאה

 

 

בית, ששוכן באזור חדש ומתפתח באחת המושבות הוותיקות בארץ, תוכנן עבור זוג וארבעת ילדיהם תוך התייחסות לסביבתו הטבעית ולתוואי המגרש הנתון. בעיצוב ביקשנו לשזור אלמנטים חווייתיים בולטים ולהפגיש בין חומרים מנוגדים, פרטים ומוטיבים.

 

ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)

הבית בנוי על מגרש בשטח של כ-450 מ"ר והמבנה חולק לשלוש קומות המשתרעות על פני כ- 320 מ"ר. בשלב התכנון הקונספטואלי הוחלט יחד עם בעלי הבית, על בניית צירי מבט פתוחים שיאפשרו דיאלוג בין חוץ לפנים. המעטפת תוכננה כקובייה בעלת מימדים ומישורים משתנים, כשחלונות הסרט שבין קומת הכניסה לבין קומת המגורים שוברים את המסה ויוצרים מראה גרפי מוקפד וייחודי.

ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)

לאורך שלבי התכנון ביקשנו לשלב פרטים ארכיטקטוניים המשרתים פונקציה תוך ניצול מירבי של השטח הנתון. קדמת המגרש שימשה לתכנון פאטיו המהווה מעין מבואה חיצונית, החוצץ בין המרחב הציבורי למימד הפרטי של פנים הבית. בכך הוא מהווה אתנחתא בין הכניסה מהרחוב לחלל הציבורי ומאפשר את חשיפת החללים עם הזמן ובשלבים מתוזמנים היטב.

ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)
השתמשנו בחומרים בעלי מראה טבעי, מחוספס וטקסטורלי. חלוקי הנחל השחורים מהווים קונטקסט למדרכי הבטון ולעצים הירוקים, שננטעו בתוך כדים גדולים ומרשימים. כל אלה מהווים את התפאורה בהיכל הדרמטי, שגובהו כ-7 מטרים.
ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)

את פני הבאים מכיוון הרחוב מקדמת סבכה (משרבייה) ורטיקלית, המיתמרת לגובה המבנה כולו. היא עשויה ברזל צבוע לבן, וניכנת במראה דינמי ותלת מימדי כמצידיה קירות בטון מאסיבים ואטומים. תפקיד הסבכה כפול: מעבר למימד הויזואלי המרשים היא מסייעת ביצירת דרמה בה 'רב הנסתר על הגלוי', מטשטשת למעשה את המתרחש מבעד לפאטיו ועדיין מאפשרת הצצה נדירה לתוכו.

ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)

לאחר הכניסה לפאטיו, נפתח החלל בדרמתיות והופך מחלל צר לחלל רחב, תוך שהוא חושף את חזית הכניסה השקופה המשקיפה לחלל הציבורי הפתוח. החלל הציבורי כולל את המטבח, פינת האוכל וסלון, עם דופן ויטרינת זכוכית לכל אורך המבנה המשקיפה אף לבריכה ולחצר האחורית.

ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)

דופן הזכוכית חולקה לחלקים חלקים שווים על ידי רלסים מפלדה בגוון שחור, שמהווים קונטרסט לחזית הבהירה ולזכוכית השקופה. החזית והחלל הציבורי שנשקף מבעדה מעידים על סימטריה מושלמת.

ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)

ממש מול הדלת ניצבת פינת אוכל במראה כפרי עשויה עץ אלון בגוון טבעי. אחד מתפקידיה הוא לשבור את המראה המוקפד והנקי ששולט ברחבי הקומה והיא גם זאת המגדירה את חלל ה-OPEN SPACE - מצידה האחד המטבח ומצידה השני הסלון.

 

ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)

המטבח מספק קונטקסט צבעוני דומיננטי. חזיתו הגבוהה עשויה זכוכית לבנה, כוללת את מוצרי החשמל ומשמשת לאחסון. מולה ובסמוך לפינת האוכל מוקם אי צבוע בתנור בגוון שחור גרפיט בגימור מט. גופי התאורה שמעל האי, כמו גם פינת האוכל, משלבים עץ ומתכת ושומרים על הקו הסימטרי ומספקים מימד ויזואלי גיאומטרי ותלת מימדי.
ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)
בסלון האינטימי מערכת ישיבה במראה רך ומפנק. השזלונג בגוון החרדלי מהווה נקודת צבע בתוך הצבעוניות המונוטונית. שולחנות גיאומטריים יוצרים ניגודיות אל מול שטיח הפאצ'ים בגווני כחול, תכלת עם נגיעות של חום. בסמוך לסלון גרם מדרגות, שמוביל לקומת המגורים, שתוכנן בכוונה תחילה בפינה צדדית על מנת לשמור על התכנון הפתוח של קומת הכניסה.

 

 

ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)

הויטרינות הגדולות שתוחמות בין קומת הכניסה לחצר האחורית מאפשרות גם קשר בלתי אמצעי בין שני החללים שמאפשר סימביוזה בין השניים. הן מחליפות את תחושת האינטימיות של מבואת החוץ, בתחושת פתיחות מרעננת ודינמית. תצורת המבנה איפשרה יצירת פרגולה בנויה מרחפת שמסווה צל מעל פינת הישיבה החיצונית. אותה פרגולה מהווה למעשה גם ריצפת קומת המגורים שמעל.

  

 

ה (צילום: עודד סמדר)
(צילום: עודד סמדר)

בעוד שאת קומת הכניסה חיפינו ברובה בקירות זכוכית הפונות אל הגינה, בקומת המגורים תכננו חלונות סרט היוצרים המשכיות וזרימה ועם זאת מאפשרים תחושה אינטימית ומחבקת כמתבקש. היא כוללת את סוויטת ההורים, שניים מחדרי הילדים, חדר עבודה ובמרכזה פאטיו שמחבר סביב כל הפונקציות.

 

המעבר בין שני חלקי הקומה מתבצע מול שני קירות זכוכית. דופן אחת יוצרת תחימה בין הפאטיו המרכזי והמעבר, והשניה מהווה קיר זכוכית הפונה לפאטיו הקדמי. המעבר בפאטיו חוייתי. הנוף שנשקף משתי הויטרינות השקופות הוא של גינות ירוקות ופורחות - האחת במפלס הקומה עצמה והשניה במפלס קומת הכניסה.

 

הכותבים הם אדריכלים, בעלי המשרד ישראלביץ אדריכלים, מתמחים בתכנון ועיצוב מבני יוקרה - מסחריים, פרטיים ומוסדיים 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עודד סמדר
ביקור בית שפלה
צילום: עודד סמדר
מומלצים