שתף קטע נבחר

"מלחמת הסחר בין ארה"ב וסין פוגעת בכיס של כולנו"

הטלת המכסים ההדדית של שתי המעצמות, זו על מוצריה של זו, גוררת תגובת שרשרת שמשליכה על שוקי ההון בעולם, ומשם על אפיקי ההשקעה של האזרחים. צחי רודניק, מנכ"ל אימפקט בית השקעות: "קרנות הפנסיה שלנו מושפעות מזה"

 

 

 

מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, שעלתה לכותרות - תחילה בעצלתיים ולאחר מכן ביתר שאת במהלך חג הפסח - גרמה לתנודתיות חריפה בשוקי ההון בעולם והעלתה את השאלה: האם הקרבות הפיננסיים והכלכליים בין שתי מעצמות הענק - יש בהן כדי להשליך על מדינות נוספות, ובפרט על ישראל?

 

טראמפ: "מלחמת הסחר עם סין הוכרעה בגלל טיפשות המנהיגים האמריקנים"

מלחמת סחר: "ארה"ב תתבע את סין ותטיל מכסים על יבוא"

המירוץ הטכנולוגי שמאחורי מלחמת הסחר

 

צחי רודניק, מנכ"ל אימפקט בית השקעות, התארח הבוקר (א') באולפן ynet, והתייחס במשנה חשיבות לאזהרות והצהרות נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, בנושא.

 

במהלך הימים האחרונים השווקים בעולם קרסו ועלו בחזרה. לאן הכל הולך?

"יש פה איזושהי מלחמת סחר או לפחות רצון של המנהיגים להביא את זה לשם. לגבי הציוצים של טראמפ, כולנו יודעים שטראמפ מצייץ חדשות לבקרים וזה משנה את השווקים לכאן או לכאן, אבל כן, עכשיו אנחנו כנראה באזור קצת יותר מפותח, יותר אולי אפילו קצת מסוכן, של מלחמות סחר בין כלכלות ארה"ב וסין".

 

טראמפ טוען שסין פוגעת בכלכלה האמריקנית. יש לכך בסיס כלכלי?

"תמיד יש בסיס כלכלי. השאלה אם אנחנו בעולם החופשי רוצים את הבסיס הזה. מצד אחד טראמפ אומר: תשמעו, יש פה מוצרים שאנחנו האמריקאים קשה לנו לשווק בעולם בגלל המחירים הזולים מאוד שמגיעים מאזור המזרח ולכן אנחנו צריכים להטיל מסים על המוצרים הזולים והמיובאים".

 

האמריקנים מכורים למוצרים האלה וכך גם המערב כולו. איך ניפטר מזה? צריך להתנתק ולהיגמל?

 כן, להיגמל, להתנתק, להפסיק לרכוש מוצרים אונליין שגם שם יש לנו הורדות של מחירים. טראמפ בסה"כ בא ואומר - ואני לא מנסה להיות פה סנגור חלילה - אני רוצה לעזור לכלכלה האמריקאית. הרי זו היתה כלכלת הבחירות שלו. טראמפ מתייחס לארה"ב כאל עסק, חברה. הוא מנכ"ל החברה הזאת. להבדיל מאובמה שהיה דיפלומט, שרצה לפתור דברים בצורה של הידברות".

 

אז להטיל מכסים זה הפתרון? אתה בעצם מנהל מדיניות בדלנית כלכלית שאומרת: אמריקה תחילה, ומונע יבוא מסין.

"הגדרת את זה במילים קשות ונכונות. כשאני מייבא היום לארה"ב פלדה, הפלדה הזאת מגיעה מהמזרח, אם אני רוצה לייצר אותה בתוך ארה"ב היא עולה לי איקס. אם אני מביא אותה מסין היא עולה לי איקס מינוס או חלקי שתיים. אנחנו חייבים להשוות את המס כדי שהמוצר שאני מייבא מסין יהיה במחיר זהה למוצר שאני מייצר בתוך ארה"ב בשביל בעצם לתרום לכלכלה. אין ספק שזה יפריע בעתיד. אם היום מחירי הפלדה הם יקרים בכניסה שלהם לארה"ב אז גם מכונית השברולט וגם מטוס הבואינג שייוצר בסופו של התהליך, המחיר שלו יעלה".

דונלד טראמפ ושי ג'ינפינג (צילום: EPA, AFP, gettyimages)
טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג(צילום: EPA, AFP, gettyimages)

זה לא טוב לחברים אחרים של טראמפ, אלה שנמצאים בבורסה. זה, בסופו של דבר, מה שאולי ימנע את מלחמת הסחר הזאת, כי הוא רוצה לעזור גם להם.

"הוא עושה את זה בעיקר בשביל לעזור להם. ההתעסקות במלחמת הסחר היא מכיוון שזה פוגע בכולנו. זה פוגע בכיס של כולנו. שוקי ההון בעולם יורדים, מחירי המניות יורדים, הבורסה נראית במצב קשה וכמרחקה, וכולנו פה עם הכסף שלנו בקרנות ההשתלמות".

 

אבל זו תגובה מיידית למדיניות שנשלפה כאילו מן המותן ואנשים מייד מגיבים. זה מתקן את עצמו, כי הבורסה הייתה בעליה מטורפת בחודשים האחרונים.

"אין ספק שהעליה המטורפת היתה טריגר לירידות הנוכחיות.  זו תגובת בטן. בא טראמפ, מצייץ. רוב ההחלטות שלו הן החלטות של בטן, אנחנו רואים אותו. גם אנחנו כבר התחלנו להגיב, אנחנו הפעילים בשוק ההון, אתם אנשי התקשורת, כולנו מגיבים ישירות לציוצים שלו. כאילו גם אנחנו התחלנו לפעול על פי אינסטינקטים, וזה לא דבר טוב".

 

איך זה משפיע על הכיס של כולנו?

קרנות ההשתלמות, קופות הגמל, קרנות הפנסיה, הכסף שלנו בבנק, הכסף שלנו בקרנות הנאמנות - כל אלה מושקעים בשוקי ההון בכל העולם. אין ספק שמלחמת סחר כזאת, ארה"ב הטילה מכסים בערך ב-50 מיליארד דולר, סין הטילה מכסים בערך ב-100 מיליארד דולר. כל זה מעיב על שוק ההון. מחירי המניות יורדים, מחירי אגרות החוב גם כן צוללים, וזה פוגע לנו בכיס מכיוון שקרנות הפנסיה וקופות הגמל והכסף השוטף שלנו מושפע מזה".

 

המלצות?

אני חושב שנצטרך להירגע. טראמפ אוהב לדבר, לעשות שואו, זה הבן-אדם, הוא אוהב להיות מרשים. בואו ניתן לזה להירגע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
שוק מסחר בורסה סין בייג'ינג מלחמת סחר טראמפ ארה"ב
צילום: AP
מומלצים