שתף קטע נבחר

סכסוך גירושים: זוג רב על חלקת הקבר שלהם

בזמן הנישואים רכש הבעל חלקת קבר זוגית ליד הוריו. אחרי הפרידה הוא דרש מגרושתו לוותר על חלקה תמורת סכום סמלי. מה קבע בית המשפט?

בית המשפט למשפחה בתל אביב שם לאחרונה סוף לסכסוך בין בעל ואישה לשעבר בעניין חלקת קבר זוגית שהגבר רכש עבור שניהם בזמן שהיו נשואים. הבעל לשעבר הציע לשלם לאישה סכום נמוך בתמורה לוויתור על חלקה, אולם השופט יהורם שקד פסק שעליו לשלם לה מחצית משוויה.

 

ב-2013 שילם הבעל כ-57 אלף שקל על רכישת חלקת קבר סמוכה לזו של הוריו המנוחים והפיכתה לחלקה זוגית שתשתמש ברבות הימים גם את אשתו. לאחר כשלוש שנים החליט הזוג להתגרש והשניים חתמו על הסכם שהתייחס גם לחלוקת הרכוש, אם כי לא באופן ספציפי לחלקת הקבר. בפברואר 2017 התגרשו השניים רשמית וזמן קצר לאחר מכן התגלעה ביניהם מחלוקת עזה על גורלה של החלקה.

 

וכך, חרף העובדה שבהסכם הם ויתרו על זכות התביעה האחד כנגד השנייה, הגיש הגרוש תביעה באמצעות עו"ד הילה צעירי נגד האישה והחברה קדישא. הוא ביקש לקבוע שהחלקה שייכת רק לו ואשתו לשעבר לא זכאית להיקבר בה. הוא ציין שהחלקה נרכשה בעיקר מכספו והציע לשלם לגרושתו 3,634 שקל לכל היותר תמורת הוויתור.

 

בתגובה שהגישה גרושתו באמצעות עו"ד קרן לגזיאל נטען שהסכם הגירושים סתם את הגולל על כלל המחלוקות הרכושיות של הזוג, ומשכך הוא חל גם על החלקה. הובהר כי האישה מסכימה לוותר על החלקה אבל רק אם ישולם לה סכום הולם לרכישת חלקה חלופית.

 

עו"ד דרור אקסלרוד טען בשם החברה קדישא שההלכה היהודית אוסרת לקבור שונאים זה לצד זה. ולכן, אם שוררת איבה בין הצדדים, אי אפשר יהיה לקבור אותם אחד ליד השנייה. הוא ציין שכיום גבוה מחירה של חלקת קבר יחידה ממה ששילם התובע בזמנו, אך החברה בכל זאת הביעה נכונות למכור לאישה חלקה חלופית בסכום דומה.

 

מאחר שמלבד לסכסוך כספי מדובר בעניין בעל אופי דתי, בחן השופט יהורם שקד את טענות הצדדים ברוח ההלכה היהודית וטענותיה של חברה קדישא.

 

הוא ציין שעצם הגשת התביעה מעידה על כך שמערכת היחסים בין בני הזוג אינה טובה ושוררת ביניהם איבה, אחרת היו יכולים להגיע להסכמה מחוץ לכותלי בית המשפט. בנסיבות אלה, הרי שלנוכח טענות החברה קדישא רק אחד מהם יוכל להיקבר בחלקה.

 

בהכרעה בין הצדדים החליט השופט להעניק עדיפות לזכותו של הבעל לשעבר לנוכח החשיבות הרבה שרואה ההלכה היהודית בקבורת אדם לצד אבותיו. עם זאת, הוא דחה את הצעתו הכספית והבהיר כי לנוכח הסכם הגירושים יש לצדדים זכויות שוות בחלקה, כך שהאישה זכאית לקבל את מחצית הסכום ששילם תמורתה.

 

בהתאם לכך חויב הבעל לשעבר להעביר לגרושתו כ-29 אלף שקל והובהר לו שההצעה המוזלת של החברה קדישא תקפה ל-60 ימים בלבד. הצדדים לא חויבו בהוצאות.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובע: עו"ד הילה צעירי
  • ב"כ הנתבעת: עו"ד קרן לגזיאל
  • ב"כ החברה קדישא: עו"ד דרור אקסלרוד

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים