שתף קטע נבחר

אושר בוועדה: קנס של עד 300 אלף שקל על עבירות בנייה

ועדת הפנים אישרה היום תקנות לפיהן יוטלו קנסות מנהליים על עבירות בנייה בסכומים שבין 8,000 שקל ל-300 אלף שקל. זעם על היוזמה בקרב חברי כנסת ערבים: ביישובים של הערבים התושבים אינם יכולים להסדיר את הבנייה

ועדת הפנים אישרה היום (ב') תקנות לפיהן יוטלו לראשונה קנסות מנהליים על עבירות בנייה. הקנסות, בעיקר על שימוש חורג, נעים בין 8,000 שקל עד 300 אלף שקל.

 

לכתבות נדל"ן נוספות

 

לפני הקנס תינתן התרעה להסרת העבירה. הוועדה לא הסכימה לתת בידי הפקח שיקול דעת, והוא יוכל להימנע מהתרעה לפני קנס רק במקרה שהיו בעבר התרעות חוזרות והקבלן לא שמע להן.

 

הקנסות יוטלו לפי מספר קטגוריות: עבירות בנייה ועבירות שימוש, עבירה באדמות מוגנות כחוף ים או שמורת טבע ועבירות באדמות לא מוגנות, וכן לפי גודל המבנה. עבירות בנייה עד 25 מ"ר אינן כלולות בתקנות. עבירות בבנייה למגורים יקנסו במחצית הסכום של עבירות למטרות מסחריות. תאגיד יקבל כפל קנס לעומת אזרח. קנס מנהלי על עבירת בנייה הוא חד פעמי. קנס על שימוש לא חוקי יכול להינתן אחת ל-4 חודשים.

   (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

ההבדל המשמעותי בענישה הוא שעד כה היא נקבעה בפסיקה של שופט אחרי משפט פלילי ובקנסות מנהליים ומעתה היא תקבע על פי התקנות בידי גורם מנהלי מוסמך מטעם השר במשרדו לפי חומרת העבירה על פי דיווח של פקח הבקרה לאחר שימוע לקבלן העבריין.

 

סמכות הפקח מוגבלת לעצם מהות העבירה (למשל שטח חריגת הבנייה לאחר מדידה בהשוואה לתוכנית שאושרה) או הערכת החומרה בהשוואה למצב הקיים. התקנות מפרטות את הקנסות לפי סכומים קצובים על פי שטח הבנייה החריג בתוספת קנס על פי חומרת העבירה. למשל, בעבירה על שטח עד 100 מ"ר חריגה הקנס הקצוב חושב עד כה על סך של 750 שקל לכל יום של חריגה ומעתה חישוב הקנס לפי אותו שטח לכל יום בהשוואה יתבטא בסך ממוצע של כ-350 שקל לכל יום, עד כ-300 אלף שקל לחריגה של עד 100 מ"ר.

 

יו"ר הוועדה, ח"כ יואב קיש (ליכוד), ציין כי גם ראשי עיריות במגזר הערבי והדרוזי אינם מתנגדים למדיניות האכיפה הזאת. "עם זאת", ציין, "אנו ערים לכך שתוכניות המתאר המפורטות עדיין אינן מאושרות ברוב היישובים, ואנשים בנו מתוך מצוקת דיור אמיתית, שלא ניתן לה מענה. שינינו את התקנות המקוריות, והורדנו חלק מהקנסות. איחדנו קטגוריות – בנייה בין 75 מ"ר ל-100 מ"ר צומצמו מ-100 אלף שקל ל-50 אלף שקל".

 

ח"כ חמד עמאר אמר, כי "התקנות נכנסות לתוקף עוד 6 חודשים. להוציא רישיון לוקח 5 שנים. לא ראיתי תוכנית מתאר אחת מפורטת שאושרה. יש אנשים שבנו בית, ולא נכנסו כשהחוק נכנס לתוקפו. הם גם שילמו קנס בסך 150 אלף שקל וגם צריכים לשלם שכירות כי הם לא יכולים להיכנס לבית שבנו, והם לא יכולים להסדיר אותו כי אין תוכנית מתאר. זה תקנות להוציא כסף מאנשים".

 

משה שגב מהסתדרות ההנדסאים אמר כי "אף אחד לא נתן את הדעת על מפקחי הבנייה. כל החוק בלתי ישים. אנו במו"מ מול האוצר. אין מצב שהדבר הזה עובר כך". ח"כ קיש אמר, כי "שוחחתי עם מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, שהבטיח לי כי פקחי הבנייה יקבלו את התנאים הנדרשים".

 

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים