שתף קטע נבחר

אושר סופית: סוף ל"צינתוק" ולפרסומות המטרידות בסלולרי

הכנסת אישרה תיקון לחוק האוסר על משלוח פרסומות לסלולרי ללא הסכמה מפורשת, וכולל גם איסור לבצע שיחות "צנתוק" ושליחת מסרים באמצעות מערכת חיוג אוטומטי, המזמינים את הצרכן להתקשר למספר. האיסור לא יחול על המדינה, על מוסדותיה ועל גופי הצלה

סוף להטרדות פרסומיות, ל"צינתוקים" ולסמסים הקוראים לכם להתקשר למספר מסוים? מליאת הכנסת אישרה אתמול (ב') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת התיקון לחוק התקשורת, לפיה ייאסר משלוח של פרסומות בשיחות ספאם, שליחת מסרים באמצעות מערכת חיוג אוטומטי וביצוע "צינתוק" (כינוי לשיחה שהיא צלצול-ניתוק).

 

את ההצעה הגישו ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) וקבוצת חברי-כנסת והיא אושרה אתמול ברוב של 54 תומכים (ללא מתנגדים). החוק ייכנס לתוקף לאחר שיפורסם ברשומות, תהליך שנמשך כמה שבועות.

 

על פי התיקון לחוק, תורחב ההגדרה בחוק של "דבר פרסומת" האסור למשלוח ללא הסכמה מפורשת של הנמען. על פי ההגדרה החדשה, דבר פרסומת ייחשב גם למסר המופץ לציבור הרחב הכולל הצעה לנמען להתקשר למספר טלפון מסוים לשם קבלת מסר כלשהו. כמו כן, ייאסר "צנתוק", כלומר חיוג לנמען באמצעות מערכת חיוג אוטומטי, כשהחיוג מופסק בטרם השיחה נענית.

גבר מחזיק סלולרי (צילום: Shutterstock)
(צילום: Shutterstock)
 

האיסור לא יחול על מסרים שישלחו מטעם המדינה או מוסדותיה, או מסר שתכליתו העברת מידע ששלח גוף הצלה.

 

"כיום קיימת תופעה של משלוח מסרים לציבור הרחב, בעיקר באמצעות מערכת חיוג אוטומטי, ובהם מסרים חדשותיים או תוכן רכילותי שניתנים בהם פרטי מידע חלקיים, במטרה לגרום לנמען לחייג את המספר שמצוין במסרים אלה", נכתב בדברי ההסבר לחוק. "מסרים אלה הם גם מקור הכנסה למשגר המסר בשל התשלום בעד קישור גומלין כמשמעותו בחוק. מאחר שמסרים אלה, הנשלחים בכל שעות היממה, מטרידים את הנמענים, מוצע לאסור בסעיף 30א לחוק גם שיגור של מסר המופץ לציבור הרחב שאינו דבר פרסומת כהגדרתו היום, אם הוא כולל הצעה לנמען להתקשר למספר טלפון מסוים לשם קבלת מסר כלשהו. ואולם, מוצע להחריג מהאיסור מסר כאמור ששוגר מאת המדינה ומוסדותיה".

 

על ההליך הארוך שנדרש מאז הגשת ההצעה בשנת 2010 ועד לאישורה הסופי אמר מגיש ההצעה, ח"כ מקלב: "הנחנו את ההצעה הזו ביום הראשון של הכנסת ה-20 ואני שמח שהיום היא מגיעה לקו הסיום. מנכ"ל חברת תקשורת הכי גדולה בארץ אמר לנו שהחקיקה הזו באמת עושה שינוי, גם בפרסומות גם בשיחות שמבקשות תרומות וגם במסרים של תוכן. הוא הוסיף שהחברות שהיו נוהגות לבצע את השיחות הללו הפסיקו כי הם לא רצו להסתבך עם החוק. ההצעה הזו הגיעה מאזרחים שהתלוננו שמישהו מרחוק משתלט להם על הטלפון ומטריד אותם ואין להם דרך להפסיק את שיחות הספאם הללו. החל מהיום לא יהיו צנתוקים והעברת מסרים ללא רשות".

 

איסור פרסומות במענה קולי של חברות התקשורת

אתמול שונו גם רישיונות חברות התקשורת (קווית וסלולר). על פי המצב החוקי החדש החברות יהיו מחויבות לספק מענה מקצועי של נציג רלוונטי לתחום הפנייה תוך לא יותר מ-6 דקות, עם התחייבות לעמוד בממוצע של מענה תוך 3 דקות. אם עד היום החברות יכלו לענות לכם ולהסתפק במתן הודעה שיחזרו אליכם תוך כמה שעות, הרי שכעת הן יהיו חייבות לתת מענה ענייני ומהיר.

 

כמו כן, נקבע שאסור יהיה להן להעביר אתכם מנציג לנציג, להשמיע מסרים פרסומיים בעת האזנתכם למערכת ניתוב השיחות שלהם או להציע לכם להצטרף למבצע שלהן. במקרה זה, האיסור ייכנס לתוקף רק בעוד 10 חודשים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים