שתף קטע נבחר

מכת מדינה: עשרות בתי עסק מפקיעים מחירי מזון בסיסי

מאז תחילת השנה ניתנו 62 גזרי דין והוטלו קנסות בהיקף כולל של מאות אלפי שקלים על מינימרקטים, מכולות ופיצוציות שהפקיעו מחירים של מצרכי יסוד מפוקחים בעשרות אחוזים, ביניהם: חלב, לחם, מלח וביצים. כרבע מתוך המפרים שנבדקו ונענשו, עדיין ממשיכים להפר את החוק ולפגוע בחלשים

בלי בושה: מינימרקטים, פיצוציות ומכולות ברחבי הארץ מוכרים באופן לא חוקי מצרכי מזון בסיסיים במחיר גבוה מהמחיר המפוקח. לעיתים קרובות מדובר בהפקעת מחירים של מספר מוצרים בשיעור של עשרות אחוזים ולעיתים אף ב-100%.

 

רשימת המוצרים המפוקחים ומחיריהם באתר משרד הכלכלה

 

 (צילום: מירב קריסטל) (צילום: מירב קריסטל)
(צילום: מירב קריסטל)

ממשרד הכלכלה נמסר, כי בחמשת החודשים הראשונים לשנת 2018, הוגשו כ-60 כתבי אישום, ניתנו 62 גזרי דין והוטלו קנסות עונשים בהיקף כולל של מאות אלפי שקלים. אם כי פר בית עסק – הקנסות לא גבוהים במיוחד, משולמים בתשלומים והם נמוכים מהמקסימום הקבוע בחוק. רוב בתי העסק האלה כבר הפקיעו מחירים בעבר ולא חששו לחזור ולהפקיע.

 

מחיר מפוקח הוא מחיר שהמדינה קובעת כמחיר מקסימום למוצרים מסוימים שנכללים בסל מצרכים שנחשבים למוצרי יסוד, מוצרים בסיסיים שהמדינה רוצה לשלוט במחירם. לרוב, מוצרים אלה מתייקרים בשיעורים נמוכים יותר ממוצרים אחרים שמחירם לא מפוקח.

 

בין היתר מדובר בגבינה לבנה 5%, שמנת חמוצה 15%, שמנת מתוקה 38%, גבינת עמק במעדנייה, אשל, ביצים, לחם אחיד, חלה ומלח. במסגרת תיק פלילי שניהל משרד הכלכלה נגד עסק כזה, קבע בית המשפט השלום ברמלה, כי "הפקעת מחירי מזון הינה גזלה מאנשים קשיי יום הנדרשים למוצרים בסיסיים שכאלה, ובכלל מהציבור. קיימת חומרה רבה לעבירות אלה".

 

נקנסים וממשיכים להפקיע מחירים

בדיקה של משרד הכלכלה והתעשייה העלתה כי בית עסק בראשל"צ, הפקיע מחירים של ארבעה מצרכי מזון: חלב, שמנת, אשל וחמאה בשיעור של עד 57%. הלשכה המשפטית במשרד הגישה לבית משפט השלום ברמלה, כתב אישום בגין ביצוע עבירות אלו. לאחר שהנאשם הודה בביצוע העבירות, הרשיע אותו ביהמ"ש וגזר עליו קנס עונשי בגובה 20 אלף שקל או 100 ימי מאסר תמורתו. עם זאת, העונש המקסימלי הקבוע בגין ביצוע העבירות הוא 226 אלף שקל ומדובר באדם שכבר עבר עבירות אלה בעבר.

 

עד דוגמה מהעת האחרונה: ביקורת במינימרקט בירושלים העלתה כי החברה המפעילה את העסק הפקיעה מחירים של חמישה מצרכי מזון: שמנת חמוצה, חלב, גבינה ומלח בשיעור של למעלה מ-100% ובעקבות כך, הוגש כתב אישום לבית משפט השלום בירושלים.

 

מפעילת המינימרקט הודתה והושת עליה קנס עונשי בסך 22,600 שקל. היא חויבה לחתום על התחייבות בסך של 30 אלף שקל להימנע מביצוע עבירות על החוק למשך 3 שנים.

 

הפרה חמורה נוספת אירעה בב"ש: בעלת עסק בעיר הפקיעה מחירים של שמונה מצרכי מזון בשיעור מצטבר של כ-70%, בין היתר: חלב, ביצים, שמנת, גבינה לבנה וחמאה. בית המשפט גזר עליה קנס של כ-18 אלף שקל או 60 ימי מאסר והתחייבות כספית בסך 30 אלף שקל לא להפר שוב את החוק. להגנתה אמרה שבעלה עוזר לה בעסק ובאותה תקופה אביו נפטר. יש לה עובד אחד והרווח מהעסק עומד על 5,500 שקל בחודש.

 

גם בחולון מפקיעים מחירים. בית משפט השלום בת"א הטיל קנס של 27 אלף שקל על בעלים ומנהל של בית עסק לממכר מזון בחולון וכן חייב אותו לחתום על התחייבות בגובה של 30 אלף שקל למשך שלוש שנים שלא יעבור עבירה דומה. הוא למעשה נקנס הפעם ב-7,000 שקל, רק שגזר דין זה כולל בתוכו הפעלת התחייבות כספית קודמת של הנאשם (בסך 20 אלף שקל), שכבר הורשע בעבר בגין עבירה דומה. חקירת משרד הכלכלה העלתה כי בית העסק הפקיע הפעם מחירים של חמישה מצרכי מזון בסיסיים: חלב, גבינה, אשל, מלח ולחם.

תבנית ביצים: מחירה מפוקח על-ידי המדינה. מותר למכור בפחות ממחיר המקסימום אך אסור לעבור אותו (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
תבנית ביצים: מחירה מפוקח על-ידי המדינה. מותר למכור בפחות ממחיר המקסימום אך אסור לעבור אותו(צילום: ירון ברנר)

גם מחיר גבינת עמק במשקל - הינו מחיר מפוקח (צילום shutterstock) (צילום shutterstock)
גם מחיר גבינת עמק במשקל - הינו מחיר מפוקח(צילום shutterstock)

 

ממשרד הכלכלה נמסר כי: "לאחרונה, האכיפה מתמקדת במפקיעים חוזרים. מנתוני משרד הכלכלה והתעשייה לשנת 2018 בהקשר זה, עולה כי כרבע מתוך המפרים שנבדקו ונענשו, עדיין ממשיכים להפר את החוק ולהפקיע מחירים, לרוב מתוך שיקולים טהורים של רווח כלכלי, וזאת על אף העונשים שנקבעו להם בעבר ע"י בתי המשפט. התמונה העולה מנתונים אלו הינה כי על מגמת החמרת הענישה להמשך וכי חשוב שייגזר על המפקיעים עונש מרתיע ביותר שיהפוך את העבירה לבלתי משתלמת לחלוטין והדבר יביא להפסקת תופעה פסולה זו.

 

"במקביל, גזרי הדין שניתנו לאחרונה, מבטאים את מגמת ההחמרה ההדרגתית שחלה בענישה כחלק מהפנמת ההשלכות של הפקעת המחירים על הציבור תוך הדגשת החשיבות הציבורית של אכיפת החוק".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים