שתף קטע נבחר

ייצוגית: "עזר מציון" קנתה תלושי חג – מכספי העובדים

עובדת בעמותה פנתה לבית הדין בבקשה לאשר הליך נגד המעסיקה. השופטת הסכימה: "גישה פטרנליסטית כלפי העובדים שלא מעוגנת בחוק"

בית הדין לעבודה בתל אביב אישר לאחרונה לעובדת בעמותת "עזר מציון" לנהל תביעה ייצוגית בשם עמיתיה נגד המעסיקה שלהם, בטענה שההנהלה ניכתה משכרם כסף עבור פעילות העשרה – ולבסוף השתמשה בו לקניית תלושי חג עבורם.

 

המבקשת החלה לעבוד בעמותה במאי 2016. לדבריה, היא החליטה לא לחתום על נספח לחוזה העבודה שבמסגרתו התבקשה לאשר ניכוי כספים משכרה לטובת פעילויות "העשרה ופנאי", ועדיין, העמותה ניכתה אותם במשך שלושה חודשים. היא הביעה את מורת רוחה בפני גורמים שונים בעמותה ואף דרשה החזרים, אך נדחתה עד ששלחה מכתב התראה. בספטמבר 2016 היא ביקשה מבית הדין שיאפשר לה לנהל תביעה ייצוגית נגד העמותה בשם כלל העובדים. לדבריה, רווחתם - ובכללה קיום פעילויות העשרה - היא אינטרס של המעסיקה ולא ייתכן שתכסה את העלויות משכרם.

 

בתגובה טענה "עזר מציון" שפעלה כחוק בין היתר משום שכלל העובדים, למעט התובעת, הסכימו לניכוי, מה גם שבהתאם לחוק מדובר ב"תרומה" מותרת לניכוי. לצד זאת ציינה העמותה שהפסיקה את הגבייה והשיבה לעובדים את הסכומים שנוכו משכרם בהפחתת הכספים ששימשו אותה לרכישת מתנות לראש השנה 2016. משכך היא סברה שאין יותר עילה לתבוע אותה.

 

אלא שהעובדת – שהתקוממה על כך שההחזר נעשה באמצעות תלושי קנייה – שינתה את עילת התביעה ודרשה כעת להחזיר לכלל העובדים את הניכויים הלא חוקיים במזומן.

 

בהחלטה שאישרה את הבקשה הבהירה השופטת עידית איצקוביץ שהעובדה שהמעסיקה תיקנה את דרכיה לא מונעת את ניהול ההליך, שכן ההשבה נעשתה בדיעבד – אחרי שהיא קיבלה מכתב התראה. "אם הנתבעים ישלמו לאחר קבלת המכתב ובכך ימנעו את הגשת הבקשה לאישור – לא יהיו תובענות ייצוגיות – או לחילופין, לא יישלחו מכתבי התראה. ברור שאין זו כוונת החוק", הסבירה.

 

לגופו של עניין היא מצאה כי בפועל, המעסיקה לא ארגנה פעילות העשרה אף שזו הייתה המטרה המוצהרת לניכוי הכספים, ובמקום רכשה באמצעותם מתנות לחג. במענה לטענת העמותה שלפיה הניכוי נעשה כדין נקבע כי החוק אמנם מתיר לנכות כספים מעובדים עבור תרומות - אם הם הסכימו לכך בכתב - אך במקרה הנוכחי לא מדובר בכספים שיועדו לתרומה לאחרים.

 

באשר לעילת התביעה החדשה – החזר הכספים במזומן – ציינה השופטת איצקוביץ שרכישת התלושים עולה פחות משוויים, מה גם שהמעסיקה לא יכולה לקבוע לעובדים היכן ואיך יבזבזו את כספם. "זו גישה פטרנליסטית כלפי העובדים שלא מעוגנת בחוק", כתבה.

 

לנוכח דברים אלה, הגיעה השופטת למסקנה שנכון לשלב זה נראה שהצדק עם המבקשת. נקבע כי הניכוי המקורי היה אסור לפי חוק הגנת השכר, ולכן גם הסכמת העובדים חסרת תוקף משפטי. בנוסף נקבע כי ההחזר היה צריך להיות במזומן.

 

בשלב הנוכחי מדובר בקביעות לכאורה, רק לצורך אישור ניהול ההליך הייצוגי. השופטת הורתה למבקשת להגיש עד לאמצע יולי תביעה ייצוגית בשם כלל העובדים שנוכו משכרם דמי העשרה בין החודשים ינואר 2015 וספטמבר 2016. "עזר מציון" חויבה בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 27 אלף שקל.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים