שתף קטע נבחר

הדור החמישי של מערכות הלחימה

משימות הקרב המורכבות וזירת הקרב המשתנה ב-70 השנים האחרונות הולידו אתגרים לא מעטים עבור התעשייה הביטחונית בישראל. ענף חימוש מטוסי הקרב נחשב לפורץ דרך בתחום עם מערכות לחימה אוטונומיות בעלות יכולת דיוק מרבי, ופגיעה במטרות נייחות וניידות. צפו

בשיתוף רפאל מערכות לחימה מתקדמות

 

 

משימות הקרב המורכבות וזירת הקרב המשתנה ב-70 השנים האחרונות הולידו אתגרים לא מעטים עבור התעשייה הביטחונית בישראל. ענף חימוש מטוסי הקרב נחשב לפורץ דרך בתחום עם מערכות לחימה אוטונומיות בעלות יכולת דיוק מרבי, ופגיעה במטרות נייחות וניידות. הסוד הוא השילוב בין מהנדסים מעולים לבין מפעילים ולוחמים שנמצאים בשירות מילואים, ומכירים היטב את הצרכים.

 

יצאנו לסיור בשדרת מערכות החימוש למטוסים של חברת רפאל במפעל בצפון הארץ. גם כדי להבין את האתגרים בהם אנו עומדים כיום וגם כדי לראות בעיניים את הפתרונות הצבאיים שיש היום לישראל - ואין טוב ממראה עיניים. "מה שאנחנו רואים היום זאת מלחמה מאוד קשה שצה"ל מנהל גם בדרום וגם בצפון, שבה המאפייניים זה אויב חמקמק, אויב שעובד מתוך איזורים מיושבים, אויב שנעלם אחרי מספר שניות בודדות, ויש צורך לעבוד נגדו בצורה מאוד מהירה ובזירה שבעצם חסומה ל-GPS", אומר הסגן לפיתוח עסקי של חטיבת מערכות אוויר ומודיעין ברפאל. צפו בווידיאו בפתיחת הכתבה.

 

הדור החמישי של מערכות הלחימה. חברת רפאל ()
"אנחנו היום נמצאים בדור חמישי של טילי אוויר-אוויר, וטילי אוויר-שטח".

 

האם תפקידם של המפעילים והטייסים, השתנה בעקבות מערכות החימוש?  

וייס: "המפעילים של היום נדרשים להכיר את הקשר בין מערכות התצפית למערכות החימוש, את מערכות התקשורת שמחברות אותן, הדגש הוא יותר לכיוון התכנון, ומיצוי המידע, והסייבר, ופחות למה המפעיל צריך לעשות בידיים שלו", אומר וייס, "הדבר הזה ניתן על ידי המערכות האלה שהן בעצם מערכות עם אינטיליגנציה מלאכותית"

 

כיום, חבילת המערכות והחימושים כוללת מערכות ISR, מערכות תצפית, מערכות ניטור מטרות וציון מטרות, טילי אוויר-אוויר מתקדמים, טילי אוויר-שטח, מערכות לוחמה אלקטרונית ומערכות תקשורת. יחד כחבילה הן מהוות משהו מאוד מיוחד, כי שמחברים את כל המערכות האלה עם מערכות תקשורת מתקדמת מאפשר עבודה שוטפת בין מטוסים וגם מאפשר תקשורת עם החימושים בזמן אמת.

 

ישראל בקדמת הטכנולוגיה

לאחרונה הפכה מערכת SPICE 1000 של רפאל למבצעית בחיל האוויר הישראלי, עם עיבוד תמונה אוטומטי, דבר שמאפשר התבייתות על המטרה ללא צורך ב-GPS. האח הצעיר יותר, SPICE 250, עתיד להפוך למבצעי כבר בשנה הבאה, עם יכולת תקיפה של מספר רב של מטרות נייחות וניידות בו זמנית, בנוסף, לאלה מצטרף הדור החמישי והמתקדם של מערכת Litening 5 המבצעת איכון מטרות וציון מטרות - כל אלה מציבות את ישראל בקדמת הטכנולוגיה של מערכות החימוש.

 

הדור החמישי של מערכות הלחימה. חברת רפאל ()
גידי וייס - הסגן לפיתוח עסקי של חטיבת מערכות אוויר ומודיעין ברפאל.

 

מדברים היום על דור חמישי של מערכות חימוש למטוסי קרב - מה זה אומר?

וייס: "אנחנו אכן נמצאים בדור חמישי של טילי אוויר-אוויר, וטילי אוויר-שטח. דור חמישי אומר שהם טילים מאוד מתקדמים שיודעים לטוס ברשת, לעשות התבייתות עצמאית, מאוד מדויקת לטווחים מאוד רחוקים".

 

לדבריו, המודרניזציה של המערכות מאפשרת להעניק למטוסים כמו F-16 או F-15 שהם לא מהדור העדכני ביותר, יכולות מתקדמות שיש במטוסים כמו ה-F35. "המטוסים הוותיקים יותר יכולים לעבוד בזמנים קצרים בין מי שרואה את המטרה לבין החימוש שמגיע אל המטרה, מה שנקרא Sensor to Shooter. היכולת מגיעה בזה שבעצם אותו מטוס או מטוסים באותו מבנה יכולים במסגרת של כמה שניות בודדות לאתר מטרה, לציין אותה ולשלוח אליה חימושים וגם לנהג את החימושים או לוודא שהחימושים עושים את העבודה שלהם בזמן אמת, מה שלא ניתן היה לעשות לפני כן, או צריך להגיע עם מטוס מאוד מתקדם כמו ה-F-35 והמטוסים הקיימים היום עם החבילה הזאת יכולים לבצע את המשימה הזאת", מוסיף וייס.

 

ואיך ייראו השנים הבאות? "בעתיד אנחנו כנראה נראה יותר הסתמכות על בינה מלאכותית, נוכל לראות יותר רובוטיקה, גם באוויר וגם על הקרקע".

 

בשיתוף רפאל מערכות לחימה מתקדמות

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים