שתף קטע נבחר

שמחון: "המדינה מרוצה מכך שסודהסטרים תעסיק נשים בדואיות"

אחוז המשתתפים בשוק התעסוקה בקרב האוכלוסייה המוסלמית בישראל עומד על 43.4% בלבד, אבל "הנתונים משתפרים בקצב מהיר מאוד"; שני בני זוג יכולים להרוויח ולא לגמור את החודש, אבל "גם בעניין הזה יש שיפור גדול". צפו בראיון עם פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה

 

 

מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2017 שהתפרסמו אתמול (ב') עולה, בין היתר, כי אחוז המשתתפים בשוק התעסוקה בקרב האוכלוסייה המוסלמית בישראל עומד על 43.4% בלבד. בקרב הנשים המוסלמיות עומד שיעור התעסוקה על 25.3% בלבד - נמוך בצורה משמעותית בהשוואה לשיעור המועסקות היהודיות (65.9%), הנוצריות (48.3%) והדרוזיות (34.9%). עוד עולה מהנתונים, כי שיעור הבלתי מועסקים בקרב מוסלמים בגיל 15 ומעלה עמד על 5.1%, גבוה מזה שבקרב היהודים (4.1%), הנוצרים (4.7%) והדרוזים (4.3%). 

 

לטענת פרופ' אבי שמחון, יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה ששוחח הבוקר עם אולפן ynet, הנתונים הללו "פחות טובים מאלו של היהודים, אבל אלו נתונים שמשתפרים בקצב מהיר מאוד. יש תוכנית שאושרה ב-2015 בסך 15 מיליארד שקלים ל-5 שנים, שמטרתה לסייע לאוכלוסייה הערבית".

 

1.5 מיליון מוסלמים בישראל: 60% זכאים לבגרות, רק 43% מועסקים

קיצוצים או הגדלת הגירעון? הקרב על תקציב הביטחון המתוכנן בעיצומו

 

מוסלמים בירושלים אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

האם אתה יכול להגיד עם יד על הלב שהערבים בישראל יכולים להיות חלק אינטגרלי מהחברה? למצוא מקומות עבודה, להשתלב במשק, להשתלב אפילו במשרדי הממשלה?

"כן, התשובה היא חד וחלק כן. ישנה השתדלות מאוד גדולה של הממשלה לשפר את המצב. שיעורי התעסוקה בקרב הגברים המוסלמים מאוד דומים לאלו של היהודים, הפער הגדול הוא בקרב הנשים. שיעורי התעסוקה בקרב נשים מוסלמיות נמוכים מאוד למרות השתדלות ומאמצים גדולים של הממשלה, בעיקר בגלל שנשים מוסלמיות לא נוטות לצאת לעבודה. אז זה לא שהן לא יכולות למצוא עבודה".

 

אולי מדובר כאן בביצה ובתרנגולת? אם החינוך אינו אקדמי, או שהן לא מתקדמות ולומדות בחוץ, יהיה להן הרבה יותר קשה למצוא עבודה.

"נשים מצליחות יותר במבחני הבגרות, יש שיעור גבוה יותר של נשים שמסיימות בגרויות בקרב האוכלוסייה הערבית מאשר גברים, אבל כשזה מגיע לשוק העבודה זה מתהפך. אני יכול לתת לך איזושהי אינדיקציה לכך שזו לא אפליה: בקרב הערביות הנוצריות שיעור התעסוקה גבוה יותר, משהו כמו פי 2, פי 2 וחצי מזה של המוסלמיות. לכן אני חושב שהשאלה המרכזית היא שאלה תרבותית, כמו אצל הגברים החרדים. בקרב הגברים החרדים והנשים המוסלמיות שיעורי התעסוקה מאוד נמוכים".

פרופ' אבי שמחון ()
פרופ' אבי שמחון

 

"סודהסטרים קיבלה הרבה מאוד תמריצים להגיע ולפתוח מפעל גדול מאוד ליד רהט"

אתה רואה את הפערים בין ישובים יהודים לבין ישובים ערביים.

"הדגש המרכזי באותה תוכנית של 15 מיליארד שקלים הוא על תשתיות. יש עבודה מאוד גדולה בשנים האחרונות של ממשלות ישראל האחרונות – עבודה שנועדה לייצר תוכניות בניין בערים הערביות. בסכנין יש כמה רחובות שנבנו עכשיו בצורה מאוד מרשימה, מתוך ניסיון אמיתי להביא לכך שהתשתית בערים הערביות תהיה כזו שראויה למדינת ישראל. אנחנו כבר בדרך לשם".

 

האם המשק הישראלי בצרות? יכול להיות שנתקענו פה בקיר ואנחנו מתקרבים לסוף עידן הפריחה?

"אני חושב שאנחנו רחוקים מאוד מקיר, בסך הכל הנתונים הם די טובים. סודהסטרים קיבלה הרבה מאוד תמריצים להגיע ולפתוח מפעל גדול מאוד ליד רהט. יש להם מפעלים מאוד גדולים שם. אני חושב שגם סודהסטרים מרוצה, וגם מדינת ישראל מרוצה, מפני שזה מעסיק הרבה מאוד נשים בדואיות".

המנכ
המנכ"ל והנשיא החדש של פפסיקו, רמון לגוארטה, ומנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום, במפעל החברה ברהט(צילום: אלירן אביטל)
 

אתם, כרגולטור, לא חונקים את היזם הפרטי?

"אנחנו עושים מאמצים עילאיים לעזור לתעשייה ולמעסיקים, גדולים כקטנים, מפני שבסוף הם אלה שמעסיקים את האנשים. ניתן לראות שהגענו לשיעור האבטלה הנמוך ביותר אי פעם במדינת ישראל, 3.7%. זה אומר שכמעט אין אבטלה. כמעט כל בן אדם שמחפש עבודה יכול למצוא אחת תוך זמן קצר יחסית".

 

השאלה אם הוא יכול להתקיים ממה שהוא מרוויח? שני בני זוג יכולים להרוויח ולא לגמור את החודש.

"אתה צודק, אבל גם בעניין הזה יש שיפור גדול. אנחנו רואים עלייה מתמדת בשכר בשנים האחרונות. תשמע, שכר המינימום לפני עשר שנים היה 3,600 שקל, היום שכר המינימום הוא 5,300 שקל. בנוסף לזה, הוספנו מס הכנסה שלילי. אי אפשר להגיד שהכל גן עדן, אבל יש תהליך של שיפור בשנים האחרונות ואנחנו צריכים להתמיד בו".

 

מה קרה עם מחירי הדיור? הרגשנו שאנחנו בעיצומו של תהליך טוב.

"חודש אחד לא אומר שום דבר, היה חודש לפני 6-7 חודשים שבו המחירים ירדו באחוז, עכשיו הם עלו ב-0.9%, באמצע היו ירידות של כמה עשיריות האחוז. צריך להסתכל על הטווח הקצת יותר ארוך, ואנחנו רואים שבשנה האחרונה המחירים התייצבו. ההערכה שלי היא שהמחירים לא יעלו, ויכול להיות, אפילו סביר, שהמחירים ימשיכו לרדת בשיעור של משהו כמו 5% בשנה. מצד שני, יכול להיות גם שהמחירים התייצבו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים