שתף קטע נבחר

ניהול תיק השקעות? הרובוט הופך את זה ליותר זול ונגיש

הרף יורד והנגישות עולה: ניהול תיק השקעות, שניתן עד כה בבנקים ובבתי ההשקעות כשירות לבעלי הון של מאות אלפי שקלים ומעלה, מוצע כעת גם למי שמחזיק בסכומים צנועים יותר, של החל מ-25 אלף שקל. בימים אלו משיקות חברת VIDEA של בנק לאומי ובית ההשקעות מיטב דש, מערכות דיגיטליות לניהול תיקים. ברקע: טכנולוגיה מתקדמת שאינה מצריכה ייעוץ אנושי, מוזילה את העלויות לגופים הפיננסים

ניהול תיק השקעות, אותו מלווה מנהל תיקים מוסמך בבנק או בבית השקעות, הוא נחלתם של בעלי הון. לצורך כך דורשים הגופים הפיננסים השקעה של מאות אלפי שקלים ומעלה.

 

 

מבחינת אותם גופים, לא משתלם להעניק את השירות הזה לציבור הרחב שחפץ בליווי מקצועי בהשקעותיו, אך ברשותו סכומים הרבה יותר צנועים. ואולם, ההתפתחות הטכנולוגית בתחום הפינטק מסתבר, נותנת מענה גם בהיבט הזה.

 

 (צילום: MCT) (צילום: MCT)
(צילום: MCT)

בשנים האחרונות הולך ומתפתח ענף טכנולוגי שלם שנקרא Robo-advisor. מדובר בניהול השקעות באמצעים טכנולוגיים מתקדמים הבנויים על סריקה של מצב השווקים באופן שוטף. לזה מוסיפים את ניתוח הפרופיל האישי של המשקיע ורמת הסיכון שלו. התוצאה היא מנהל השקעות דיגיטלי הקובע כיצד לנהל את הכסף והיכן להשקיע.

 

החל מ-25 אלף שקל

התחום המתפתח הזה שנפוץ בעיקר בחו"ל, כאשר כאן הוא עדיין בחיתוליו, מאפשר למעשה לגופים הפיננסים שמאמצים אותו להוזיל עלויות באופן משמעותי (כוח אדם וכו'), ובכך להנגיש שירותים גם ללקוחות הקטנים יותר.

 

ל-ynet נודע כי בית השקעות מיטב דש, למשל, יחל בימים הקרובים להציע לציבור הרחב ניהול תיק השקעות החל מסכום של 25 אלף שקל, רף נמוך באופן דרמטי מהמקובל עד כה.

 

במיטב-דש, ההשקעה תהיה מוגבלת לקרנות הנאמנות של החברה בלבד, ובשלב זה, במוצרים אקטיביים בלבד (קרן נאמנות שמאחוריה עומד מנהל השקעות, ולא במוצרים פאסיביים כגון קרנות סל העוקבות אחר מדדים בשוק ההון ללא ניהול פעיל של ההשקעות).

 

לכל משקיע ירכשו כ-10-12 תעודות שהמערכת המתקדמת תבחר בהתאם להגדרות שנקבעו מראש, המותאמות לרמת הסיכון, הפרופיל האישי, תקופת ההשקעה ועוד.

 

הלקוח ישלם למעשה רק את דמי הניהול שגובה קרן הנאמנות (כפי שהיא גובה מכלל המשקיעים המחזיקים בה) ולא מעבר לזה.

 

"אנחנו מורידים למעשה את רף הכניסה לעולם של ניהול תיקים ללקוחות פרטיים", אומר ל-ynet איתן רותם, מנכ"ל מיטב דש ניהול תיקים. "זה חוסך פגישות פנים אל פנים ועלויות".

 

תחום שיתרחב גם בישראל

אמש השיק בנק לאומי את VIDEA - שירות דומה המבוסס על מודל מתקדם, במסגרתו יוצע ניהול תיקים דיגיטלי למשקיעים סכום של 50 אלף שקל ומעלה.

 

ניהול ההשקעות מתבצע באמצעות מערכת דיגיטלית מתקדמת, שמתאימה לכל לקוח תיק בהתאם למאפיינים השונים שלו ובראשם העדפות הסיכון, מטרות ההשקעה, טווח ההשקעה ועוד. לאחר התאמת התיק ללקוח, VIDEA תנהל אותו באופן שוטף תוך מעקב רצוף וסריקת שינויים ומגמות בשוק, וביצוע איזון ועדכון שוטף של התיק, 24/7, בהתאם למצב השוק.

 

במקרה של לאומי, ההשקעה תהיה במוצרים פאסיביים (כגון קרנות סל) ולא אקטיביים. דמי הניהול שייגבו מהלקוח יעמדו על 0.7% (בהשקעות בסכום של עד 250 אלף שקל). בנוסף הלקוח ישלם את דמי הניהול שגובה קרן הסל וכן עמלות קניה ומכירה של המוצרים, כפי שהבנק גובה.

 

הגוף השלישי שמציע נכון להיום שירות כזה בארץ הוא פסגות, שהחל בכך לפני מספר חודשים. שם, בדומה למיטב-דש, ההשקעה הינה אך ורק בקרנות הנאמנות שלהם. הסכום המינימאלי להשקעה הוא 50 אלף שקל.

 

בכל אחד מהגופים הללו ההצטרפות נעשית ברובה אונליין, כאשר הכסף יוצא מהבנק וחוזר לבנק בכל עת - בהתאם להוראת הלקוח.

 

מה שמאיץ את השינוי הזה שכאמור, אמור להתבסס בקרוב גם בבנקים ובתי השקעות נוספים בישראל, הן הקלות רגולטוריות שונות שנכנסו לתוקף במהלך השנה האחרונה.

 

בינתיים הבנקים האחרים מציעים שירותים דיגיטליים בתחום ייעוץ השקעות, בעיקר למי שמנהל את תיק ההשקעות שלו בעצמו. כאן אין הגבלה בסכום או בסוג ההשקעה, דוגמת ADVISE-ME של הבנק הבינלאומי או שדרוגים שנעשו באפליקציית שוק ההון של בנק הפועלים המאפשרים לקבל ניתוח ויזואלי של תיק ההשקעות, לאורך יום המסחר, בהתאם לגודל ההשקעות.

 

סביר להניח שבקרוב גם הם יציעו שירות ניהול תיקים דיגיטלי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים