שתף קטע נבחר

עברייני נדל"ן ודיירים מסתוריים: הכירו את שכונת הרפאים בעין חמד

שכונה יפיפייה ומסתורית בהרי ירושלים ננטשה לפני 20 שנה, כמה שבועות לאחר שהסתיימה בנייתה. חריגות בנייה, מגורים על קרקע שהיתה מיועדת לנופש ומתן היתרים למקורבים לרשויות - הפכו את הפרויקט המבוקש לבלתי חוקי, וגרמו לכך שהדיירים נאלצו לעזוב. מה הסיפור שמסתתר מאחורי הווילות היוקרתיות ומה קורה שם היום?

 

 

בראש גבעה יפיפייה, המשקיפה על כביש 1 בדרך לירושלים וצמוד לשמורת הטבע עין חמד, נבנתה שכונת ווילות יוקרתית על קרקע פרטית. בשנת 1998, זמן קצר לאחר שהסתיימה הבנייה וחלק מהבתים אוכלסו, קיבלו תושבי השכונה המופתעים צו פינוי מבית המשפט – ובצער רב הם נאלצו לנטוש את בתיהם.

 

קבלנים שהתגלו כעברייני בנייה יורחקו ממכרזים ממשלתיים

חילופי מנכ"לים בעמידר: שאול גליקסברג ימונה למנכ"ל זמני

מחיר למשתכן: ברעננה התמודדו קרוב ל-5,000 משקי בית על 45 דירות

 

מסתבר שהקרקע הפרטית בראש הגבעה, שהייתה מיועדת לנופש ולמלונאות בלבד, הפכה באופן לא חוקי לקרקע למגורים עם חריגות בנייה גדולות. 20 שנה לאחר נטישת השכונה, עומדים הבניינים המתפוררים כמו צלקת בנוף הקסום של שמורת הטבע הצמודה. מדובר באזור דמדומים ללא חוק, ואין ערובה לביטחונו האישי של מי שמעז להיכנס למתחם המגורים הנטוש.

 

>>לסיפורים הכי חמים במדור כלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

  (צילום: אסף קמר)
(צילום: אסף קמר)

הכביש לשמורת הטבע עין חמד מתעקל שמאלה ושמאלה לכביש צר של נתיב אחד המתפתל בין העצים והעולה אל הגבעה המסתורית. שכונת הרפאים מוקפת בגדר גבוהה ואת ציר הכניסה אל הרחוב הראשי של מתחם הווילות הנטוש סוגר שער מכוניות מאסיבי מברזל. לוח האינטרקום החיצוני מעוות ומעוקם כתוצאה מפגעי הזמן ומזג האוויר, אך עדיין ניתן לקרוא את שמות של המשפחות שהתגוררו באתר.

  (צילום: אסף קמר)
צלקת בנוף הקסום: הווילות היוקרתיות באמצע החורש של הרי ירושלים(צילום: אסף קמר)

ברוכים הבאים לשכונת הרפאים

דילוג קצר מעל המכשול הפיזי ואנחנו בפנים. מדובר בשכונת רפאים קריפית ומפחידה - ממש כמו בסרטים: ווילות ענקיות עם קירות מתקלפים, הרחוב נטוש, עמוד מעוצב של פנס רחוב שוכב על הרצפה והצמחייה הפראית יוצאת מכל חור, משתלטת על המדרכה ועל דלתות הכניסה של הבתים.

  (צילום: אסף קמר)
צמחייה פראית משתלטת על המבנים הישנים(צילום: אסף קמר)

  (צילום: אסף קמר)
(צילום: אסף קמר)
  

אנחנו צועדים בשקט וזהירות ברחוב הנטוש, מימין יש פח אשפה גדול, שכנראה לא פונה במשך 20 שנה, לכוד בתוך ג'ונגל של צמחים. צמוד אליו ברז הכיבוי האדום, מוסווה בתוך הצמחייה כמו בסדנת שדאות צבאית.

 

אנחנו מחליטים לבדוק את הווילה הראשונה, מדלגים על שיח תרבותי קוצני שהתפרע וחוסם את גרם המדרגות. לבית אין דלת אבל רמת הגימור הגבוהה של המבנה הנטוש ועבודת הפרזול היוקרתית של המעקים מייצרים אווירה מאיימת ומלחיצה של בית רפאים נטוש.

 

בקומה השנייה של המבנה נותרו סימני חיים רבים של הדיירים המסתוריים. בחדר האמבטיה המלא בקורי עכביש ואבק יש תמרוקים וסבונים מעופשים ואין מים בברזים ובאסלה. בחדר המגורים הצמוד יש ארון בגדים מתפורר, קלסרים ושולחן משרדי עם שרידי מחשב שולחני עתיק. מבט מהיר לכיוון אחד החלונות שמשקיף על שמורת הטבע הצמודה, נותן רמז מוחשי לאיכות החיים הגבוהה ולנוף הירוק והמרהיב שאיבדו הדיירים המסכנים, כשבית המשפט אילץ אותם - לעזוב את ביתם.

  (צילום: אסף קמר)
קורי עכביש ואבק - וגם תמרוקים וסבונים שנשארו במקום(צילום: אסף קמר)
 

בחדר מגורים מאובק נוסף, כנראה יחידת ההורים, מצאנו מזרן זוגי במצב טוב יחסית וטלוויזיה קדומה וענקית בגודל של מקרר. חיברנו אותה לשקע הסמוך וניסינו להפעיל אותה - אך לא היה חשמל. התאריך הנקוב על ערימת העיתונים והמגזינים, ששרדה את פגעי הזמן על המזרן הנטוש, מרמז על אלמוני שבחר להעביר את יום הכיפורים של שנת 2012 בצפייה בטלוויזיה, קריאה בעיתוני החג והתבודדות מול הנוף הירוק והשקט של יערות האורן שמסביב.

  (צילום: אסף קמר)
עיתונים משנת 2012 מרמזים: השכונה הנטושה מזמינה דיירים מסתוריים(צילום: אסף קמר)
 

  (צילום: אסף קמר)
הנוף שהדיירים המקוריים לא הספיקו להנות ממנו(צילום: אסף קמר)

מי הדיירים המסתוריים של השכונה הנטושה?

מאחת המרפסות הגבוהות המשקיפות לתוך הרחוב הפנימי בשכונה, אנחנו מזהים באופן מפתיע ומעט מלחיץ שתי מכוניות חונות בחניה ואנחנו מחליטים להתגבר על החששות ועל התחושה המטרידה שיוצרת האפשרות להיתקל בדיירים מסתוריים שבחרו לגור בסתר בשכונת הרפאים הנטושה.

 

אנחנו מתקדמים בשקט ובזהירות לכיוון החנייה, יש הרבה מתח באוויר והאדרנלין מתחיל לזרום בדם. המכונית הראשונה נטושה, השמשות שבורות וצמחי בר עונתיים שפרצו מבעד לריצוף השבור מקיפים את הגלגלים. המכונית השנייה דווקא במצב טוב - וניכר שנסעו בה לא מזמן.

  (צילום: אסף קמר)
מכונית באמצע השכונה הנטושה(צילום: אסף קמר)
 

מבט בוחן אל הבניין הצמוד לחנייה מגלה סימני חיים נוספים: פאנל סולארי לחשמל על הגג, דלת ברזל גדולה חוסמת את הכניסה למבנה ואדניות אדומות עם פרחים מעטרות את החלונות המוגפים. לפתע בתוך השקט המוחלט אנחנו מוקפצים עם רעש חד של טריקת דלת, השערות על עורפנו סומרות והרוק מתייבש מהפה - מחדר המדרגות יוצאת אישה מטופחת והיא צועדת לכיוון המכונית.

 

אנחנו שואלים לשלומה, היא מבחינה בנו והיא מאד נבהלת. לטענתה היא שומרת על המקום בשביל הבעלים ומאיימת עלינו שתזמין משטרה - אם נצלם את פניה.

  (צילום: אסף קמר)
(צילום: אסף קמר)
 

הדיירת המסתורית של שכונת הרפאים בעין חמד נכנסת לרכב שלה במהירות, נעלמת מהמקום ומשאירה אותנו עם המון שאלות. מסתבר ששכונת הרפאים שננטשה לפני 20 שנה בצו של בית משפט, מאכלסת בשנת 2019 דיירים מסתוריים.

 

הפרויקט - בחסות עברייני נדל"ן ומקורבים בשלטון המקומי

הסיור הפוסט אפוקליפטי בשכונת הווילות הנטושה בעין חמד מצמרר ומטריד ומעלה שאלות רבות על כוחות השוק וכוחות הטבע. קשה להבין כיצד במדינת חוק מתוקנת, הסובלת ממצוקת דיור כה קשה, נבנה באופן בלתי חוקי ומתחת לאפן של הרשויות השונות, פרויקט מגורים כה גדול ומרשים.

 

אברהם שקד, רכז שמירת הטבע הוותיק של החברה להגנת הטבע, שהיה הראשון שחשף את הפרשה הפלילית והמפותלת של בניית שכונת מגורים יוקרתית על קרקע המיועדת לתיירות ונופש, משתף אותנו במהלכים שקדמו לצו הפינוי של הדיירים מביתם.

 

"בשנת 1996 ישבתי כמשקיף בישיבת הוועדה המקומית מטה יהודה. בשעות הלילה המאוחרות קיבלתי צלצול טלפון מפתיע וטיפ הכולל מידע מאוד מטריד מסוחר נדל"ן מקומי שלא היה בדיל ולא נחשוף את שמו. הסוחר אמר כי הוועדה המקומית אישרה בבוקר ובנוכחותי - תוכניות בנייה בניגוד לחוק במתחם סלר הצמוד לשמורת הטבע עין חמד".

 

שקד מסביר לנו כיצד עבדה השיטה המתוחכמת של עברייני הנדל"ן ומקורביהם בשלטון המקומי, כדי לעקוף את שלטון החוק ולייצר עובדות בשטח.

 

"תוכנית הבינוי המקורית המאושרת בוועדה המחוזית משנת 1982 הייתה עבור בית מלון עם שלוש קומות המשתלב בנוף ואילו התכנית שאושרה בוועדה המקומית בשנת 1996 הייתה של שכונת מגורים יוקרתית עם 44 יחידות דו-משפחתיות. במקום ללכת ולעשות שינוי ייעוד תכניות באופן חוקי בוועדה המחוזית, היזמים קיבלו שימוש חורג של 15 שנה - מתיירות למגורים".

  (צילום: אסף קמר)
(צילום: אסף קמר)
 

היחידים שנפגעו - הדיירים

שקד נזכר בתקופה הקשה שעבר לאחר שחשף את הפרשה הפלילית וקולו מעט נסער. "אני פוצצתי את הפרשה וזאת הייתה מלחמת עולם נוראית, הפעילו עלינו לחצים איומים.

 

"המאבק משפטי הגיע עד לבית המשפט העליון והשופטת דורית ביניש פסקה פסק דין תקדימי וחשוב שגם סייע למאבק דומה של הארגונים הירוקים במרינה הרצלייה, בה בתי המלון ודירות הנופש להשכרה הפכו באופן בלתי חוקי לדירות מגורים יוקרתיות עבור אנשי האלפיון העליון וחבריהם המקושרים. צר לי על בעלי הבתים המסכנים שנפגעו מגילוי הפרשה, למעשה הם היחידים ששילמו את המחיר".

 

ניסים ברבי, שרכש, במיטב כספו ובהתאם לחוק, בית עבור משפחתו ב"פנינת חמד", משתף אותנו בצער רב על המכה הקשה שנחתה עליו ועל משפחתו כשגילו לפתע שהבית החלומות שלהם נבנה בניגוד לחוק ואסור להם לגור בו.

 

"זה שבר לי את הלב. יומיים אחרי שנכנסו עם המשפחה לגור בבית - קיבלנו בהפתעה את צו הפינוי. המדינה ניתקה לנו את התשתיות של המים והחשמל. ניסינו להחזיק בנכס ולשמור עליו בקונסטלציות שונות עם גנרטור וזה היה מאד קשה, בסוף התייאשנו. היום אני גר בצפון ומשתדל לא לעבור עם הרכב באזור של עין חמד, לא רוצה להיזכר בסבל שעברנו. כל המשפחות שגרו כאן ונאלצו לעזוב נפגעו קשה ולא רק מהבחינה הכלכלית. משפחות נכנסו לחובות וזוגות התגרשו. למעשה אנחנו היחידים ששילמנו את המחיר הכבד".

 

עו"ד מלכה אנגלסמן, המייצגת את בעלי הבתים בשכונה הנטושה, מספרת לנו כי בעלי הבתים המסכנים לא ידעו כי מדובר בבנייה בלתי חוקית והם בעצם הקורבנות העיקריים של הפרשה. "חברות הביטוח של עורכי הדין, שטיפלו בתהליך קניית הנכסים, הגיעו לפשרה מול בית המשפט. ואילו בעלי הבתים נאלצו לעזוב את ביתם וקיבלו פיצוי חלקי בלבד. היום הם מחכים ליזם שייקנה במרוכז את השטח ויקים שם - בהתאם לחוק פרויקט מלונאי".

 

במועצה האזורית מטה יהודה שהשכונה הנטושה בעין חמד נמצאת בשטחה סרבו להגיב על הכתבה.

  (צילום: אסף קמר)
(צילום: אסף קמר)

  (צילום: אסף קמר)
אסף קמר וטל שמעוני - צלם ynet האמיץ שהצטרף לסיור בשכונה(צילום: אסף קמר)
  

אזהרה!

הסיור בשכונה הנטושה בעין חמד מסוכן!

באזור יש בורות וחלק מהבתים בסכנת התמוטטות.

מדובר בשטח פרטי שהכניסה אליו אסורה.

אין בפרסום הכתבה המלצה לציבור לבקר במקום.


פורסם לראשונה 01/02/2019 08:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף קמר
השכונה הנטושה בעין חמד
צילום: אסף קמר
מומלצים