שתף קטע נבחר

בני זוג העלימו מס במיליונים - ולא יישבו בכלא

בעלי מזנון "מפגש הנהגים" בצומת אולגה הודו שבמשך שנים לא ניהלו ספרים. אבל לנוכח התנהלותה של המדינה, השופט הסתפק בעבודות שירות

בית משפט השלום בחדרה גזר לאחרונה עונש קל יחסית על בני זוג בשנות ה-50 לחייהם, שהורשעו בעבירות מס בהיקפים של מיליוני שקלים במסגרת ניהול מזנון בצומת אולגה. השופט משה גינות שקל את הנסיבות המיוחדות של המקרה והחליט להסתפק בעונשי עבודות שירות ומאסר על תנאי בלבד.

 

החל מ-1993 פעל העסק כדוכן אבטיחים ומאוחר יותר הפך למזנון "מפגש הנהגים". על פי כתב האישום, השניים לא כללו הוצאות של מיליונים בספרי העסק, במטרה להתחמק מתשלום מס. בנוסף הם קשרו קשר עם אדם שהתקין מכשיר לסליקת אשראי בעסק, דיווח את המספר עוסק המורשה שלו כך שההכנסות באשראי הועברו מחברת הסליקה לחשבונו, ולאחר מכן הוא העביר אותן לנאשמים.

 

בני הזוג, שיוצגו על ידי עו"ד אליהו סרור, הודו והורשעו בעבירות על פקודת מס הכנסה – שימוש במרמה ערמה ותחבולה. המדינה ביקשה להטיל עליהם ארבע שנות מאסר בפועל, עונש הנמצא לשיטתה ברף התחתון של מתחם הענישה ההולם את חומרת המעשים והיקפם. מנגד ביקשה ההגנה לשקול כמה נימוקים להקלה בעונש, מעבר לכך שהודו וחסכו לבית המשפט זמן יקר.

 

טענתם העיקרית הייתה שהבעל קיבל את העסק מראש עיריית חדרה במסגרת תוכנית לשיקום האסיר עם שחרורו מהכלא בשנות ה-90. במשך שנים ביקרו נציגי המדינה בעסק אך לא פתחו לו תיק ברשויות המס, מה גם שהנאשם אינו יודע קרוא וכתוב, והוא היה זכאי להקלות בניהול ספרים אילו היה ידע שעליו לפתוח תיק ברשויות המס. כמו כן נטען שבני הזוג כבר שילמו 450 אלף שקל ובכך "הסירו את המחדלים", וכיום הם מנהלים את העסק כדין, ומכלכלים באמצעותו של ילדיהם ונכדיהם.

 

השופט משה גינות הבהיר כי כלפי עברייני מס יש לנקוט ענישה מחמירה ומרתיעה, ובמקרה זה מתחם העונש ההולם נע בין שנה לארבע שנות מאסר. אך למרות זאת הוא קיבל את עמדת ההגנה וקבע כי "במקרה דנא, יש הצדקה לדידי להקל בעונשו של נאשם ולסטות מתחת למתחם הענישה, בין משיקולי שיקום המבוססים על הזמן הארוך שחלף, ובין משיקולי הצדק".

 

הוא הזכיר שרשויות המס אכן לא נקטו הליכים כנגד הנאשמים במשך יותר מ-20 שנה (עד הגשת כתב האישום ב-2015), למרות ביקורות בבית העסק, אלא חזרו כלעומת שבאו. שיהוי זה, לפי השופט, יצר אצל הנאשמים את התחושה שמעשיהם אינם מהווים עבירה על החוק.

 

הוא התחשב גם בכך שהשניים שילמו לרשויות, וציין כי "הושבתם מאחורי סורג ובריח בשלב זה בחייהם, קל וחומר מקום שבו הנאשם סובל ממחלת סכרת ומחלת שחמת הכבד, עלולה לפגוע בהם קשות".

 

בנוגע לרעיית של הנאשם, השופט גנות שוכנע כי הנאשם הוא שניהל את העסק בעוד שהיא הייתה רק "עזר כנגדו".

 

בסיכומו של דבר נגזרו על הבעל תשעה חודשי מאסר שירוצו בעבודות שירות, וכן שבעה חודשי מאסר על תנאי, וקנס בסך 15 אלף שקל. על רעייתו נגזרו שישה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 20 אלף שקל.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ המאשימה: ברוך גדה, מתמחה
  • ב"כ הנאשמים: עו"ד אליהו סרור
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים