שתף קטע נבחר

פושטי רגל יישארו בדירה גם אחרי מכירתה

הורים ובנם הסתבכו כלכלית לאחר שהחברה שלהם קרסה. ביהמ"ש דחה את דרישת הבנקים למכור את ביתם ולהותיר אותם ללא קורת גג

בית המשפט המחוזי בנצרת קיבל לאחרונה בקשה להכריז על הורים ובנם כפושטי רגל לאחר שהחברה שלהם קרסה. עם זאת הוא דחה את בקשת הנושים - הבנקים לאומי, אוצר החייל ואיגוד - למכור את דירתם להותיר אותם ללא קורת גג. השופט ערפאת טאהא הבהיר כי מדובר במי שנקלעו לחובות בתום לב ואין הצדקה לשלול מהם את הזכות להישאר כדיירים מוגנים.

 

בני המשפחה פתחו את הליכי פשיטת הרגל ביוזמתם לפני כשנה, משום שנקלעו לחובות עתק בשל קריסת חברה שהעמידו לה ערבויות אישיות ונטלו עבורה הלוואות. זמן קצר לאחר מכן הוציא בית המשפט צו כינוס ומינה מנהלים מיוחדים לנכסיהם.

 

לפני כחודשיים הגישו המנהלים דו"ח שהמליץ על הכרזת החייבים כפושטי רגל וצירפו לו תוכנית לפירעון חובותיהם לנושים השונים, בהם הבנקים לאומי, אוצר החייל ואיגוד. המנהלים ציינו בדו"ח כי התרשמו שההסתבכות הכלכלית של החייבים לא נגרמה באשמתם או בגלל פעולות חסרות תום לב, וכי גם תוך כדי ההליך הם עמדו בכל חובותיהם, הגישו דוחות דו-חודשיים ועמדו בתשלום החודשי של 1,000 שקל שהוטל עליהם.

 

בדיון שהתקיים במעמד הנושים בעקבות הדו"ח התנגדו הבנקים אוצר החייל ואיגוד להמלצה למכור את הדירה שבה מתגוררים החייבים כתפוסה ולהכיר בהם כדיירים מוגנים (כלומר, שימשיכו לגור בה גם לאחר המכירה, מה שמוריד את ערכה משמעותית). לטענתם העובדה שהחייבים פתחו את ההליכים ביוזמתם מעידה על שוויתרו על זכויותיהם בדירה, ולכן יש למכור אותה כפנויה. לעמדה זו הצטרף גם בנק לאומי ונושה נוסף.

 

בשלב הראשון קבע השופט טאהא שהחייבים עמדו בדרישה העיקרית לתום הלב בתקופת יצירת החובות ותוך כדי ההליך, כפי שדיווחו המנהלים המיוחדים.

 

בשלב השני הוא החליט לדחות את בקשת הנושים ולא לסטות מהמלצת המנהלים בנוגע לדירה. בפסק הדין הבהיר כי במסגרת פשיטת רגל מוקנות לחייבים הגנות שונות שמטרתן לאפשר להם להמשיך לנהל חיים נורמליים בצל ההליכים.

 

כך למשל, פושטי הרגל ממשיכים לצבור זכויות פנסיוניות שנועדו לשמש להם מקור מחייה בגילאים מאוחרים ונושים לא יכולים לפדות אותן. דוגמא נוספת היא פיצויים על נזקי גוף שרובם לא נכנסים לקופת הנושים.

 

במקרה הנוכחי מבקשים הנושים למנוע מבני המשפחה את ההגנה שניתנה להם בחוק הגנת הדייר להמשיך לגור בדירתם למרות מכירתה במסגרת ההליכים רק משום שהם אלה שהגישו את הבקשה לפשיטת רגל. השופט לא סבר שיש קשר בין היוזמה שנקטו החייבים לבין הוויתור הנטען על ההגנה שבחוק, ולא ראה כל הצדקה לשלול אותה מהם.

 

לפיכך השופט קיבל את בקשת בני המשפחה ואת המתווה של המנהלים המיוחדים והכריז עליהם כפושטי רגל. בין היתר נקבע כי החייבים ישלמו מדי חודש 6,000 שקל לקופה וזכויותיהם בדירת המגורים ימומשו לפי ערכה כדירה תפוסה, שכן הם ימשיכו לגור בה.

 

  • לקריאת ההחלטה המלאה – לחצו כאן
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • המנהלים המיוחדים: עו"ד איתי פריימן, עו"ד אביחי ורדי
  • עו"ד יפית לבון מייצגת בתיקי פשיטת רגל והוצאה לפועל
  • הכותבת לא ייצגה בתיק
  • ynet הוא שותף באתר פסקדין

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
אילוסטרציה
צילום: Shutterstock
עו"ד יפית לבון
מומלצים