שתף קטע נבחר

רשות התחרות תבדוק חשד לתיאום מחירים בין משחטות העוף

הרשות תבדוק את תלונות הקמעונאים לפיהן משווקי העוף הטרי צמצמו את ימי הפעילות של המשחטות במטרה לייצר עודף ביקוש ולגרום לעליית מחירים, לאחר פנייה של שר הכלכלה אלי כהן בנושא

רשות התחרות (לשעבר רשות ההגבלים העסקיים) תבדוק האם משווקי העוף הטרי צמצמו את ימי הפעילות של המשחטות באופן יזום כדי לייצר עודף ביקוש, ובעקבות כך העלו מחירים בתחילת השבוע. הבדיקה של רשות התחרות מגיעה עקב פניית שר הכלכלה אלי כהן, לאחר שהקמוענאים התלוננו על עליית המחירים.

 

>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

 

העוף יוזל? מגדלי האפרוחים מבטלים את מכסות הגידול הוולנטריות

חותכים בבשר החי: האם תם עידן הקצבים בסופרמרקטים?

מקצץ בבשר החי: רמי לוי מוותר על הקצבים וישווק רק בשר ארוז

 

מגדלי העופות לא מכחישים את העובדה שצמצמו את מספר ימי השחיטה בשבוע, אולם טוענים כי הדבר נעשה בעקבות הפסדים שנגרמו להם. במועצת הלול טוענים כי בשנתיים האחרונות סבלו מגדלי העופות מהפסדים בעקבות ירידת מחירים שמקורה בעודף היצע, אלא שההוזלה לא הגיעה לכיסם של הצרכנים. המגדלים טוענים כי מי שנהנו מירידת המחירים הם הקמעונאים, שמרווח השיווק שלהם גדל משמעותית.

עוף עם ארטישוק (צילום: אפיק גבאי)
מה גרם לעליית מחירי העוף?(צילום: אפיק גבאי)

כיוון שמתחילת השבוע ועד ט' באב שיחול בעוד כשבועיים וחצי, הצרכנים המסורתיים לא צורכים בשר ועוף, יש ירידה עונתית בביקושים ומגדלי העופות טוענים שבגינה צמצמו יום שחיטה אחד. מנתוני מועצת הלול עולה כי מאז 2015, ירד המחיר הסיטונאי לעוף לפני מע"מ מ-14 שקל בממוצע לק"ג באפריל 2015 ל-10.5 שקלים בממוצע לק"ג באפריל החולף; זאת, בעוד המחיר לצרכן ירד מ-18 שקל בממוצע לק"ג ל-16.5 שקלים באפריל החולף. מנגד, הוכפל מרווח השיווק של הקמעונאים לשישה שקלים בממוצע לק"ג.

מיכל הלפרין, הממונה על הגבלים עסקיים (צילום: תומריקו) (צילום: תומריקו)
מיכל הלפרין, הממונה על הגבלים עסקיים(צילום: תומריקו)
  

במכתב ששלח לממונה על התחרות מיכל הלפרין, מעלה כהן חשד לתיאום מחירים בין המשחטות - בכוונה להעלות מחירים. זאת, לאחר שתיאמו בינהן לכאורה דפוס פעולה של הפסקת השחיטה בימי חמישי, כך שיעבדו ארבעה ימים בשבוע. "התנהלות שכזו מעלה תמונה חמורה של תיאום מחירים באמצעות פרקטיקה של הקטנת היצע והגדלת ביקוש, תוך נסיון ליצירת קרטל בשוק העופות, שהוא מוצר בסיסי בכל בית ומהווה 8% מסך ההוצאות החודשיות של כל משפחה", כתב כהן, והוסיף כי "לאור העובדה שתיאום מחירים הוא עבירה חמורה על החוק, אבקש לחקור מיידית את הנושא ולמצות את הדין ככל שמדובר בתיאום מחירים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
צילום: דנה קופל
עוף בסופרמרקט
צילום: דנה קופל
מומלצים