שתף קטע נבחר

שלמה מעוז: "השקל החזק פוגע בכלכלה הישראלית"

באולפן ynet טען הכלכלן כי על בנק ישראל ליישר קו עם שאר המדינות בעולם ולהפחית את הריבית: "אם הריביות לא יירדו - התעשיות בפריפריה יקרסו". על נתוני הצמיחה אמר: "אנחנו ממש לא בדרך למיתון"

 

 

בזמן שבמסדרונות האוצר הביעו אתמול דאגה מנתוני הצמיחה החלשים במשק , הכלכלן שלמה מעוז מפריך את החששות. באולפן ynet הבהיר מעוז: "אנחנו ממש לא בדרך למיתון - אנחנו המדינה היחידה ב-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי) שצומחת מעל 3.3% במשך 16 שנה ברציפות. אין לזה אח ורע בעולם".

 

שר הכלכלה אלי כהן: "לא רואה מיתון באופק"

הצמיחה הגרועה היא לא רק בגלל הצניחה ברכישת מכוניות

האטה חריפה בצמיחה של המשק ברבעון השני של 2019

 

מעוז הסכים עם דבריו של שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, באולפן ynet לפיהם הוא אינו רואה מיתון באופק. "יש רק ארבע מדינות שצומחות היטב בעולם; קנדה, ארה"ב, ספרד וישראל. שאר העולם בבעיה קשה", הבהיר. לדבריו, "אנחנו רואים עלייה ברמת החיים בקצב שנתי של 2.4% בחצי הראשון של השנה, לעומת 1.7% בשנה שעברה".

 

נזכיר כי בכירים באוצר ניסו אתמול לשדר ש"אין פאניקה" מהנתונים, אך במסדרונות הובעה בכל זאת דאגה. לרדת בבת אחת מצמיחה של כמעט 5% ל-1% בתוך שלושה חודשים - כזה דבר לא היה כאן כבר חמש שנים. עם זאת, השר כהן הבהיר באולפן ynet כי כלכלת ישראל איתנה: "אני רואה את כלכלת ישראל חזקה יותר מהכלכלות המערביות", הדגיש.

הכלכלן שלמה מעוז בריאיון לאולפן ynet (צילום מסך) (צילום מסך)
הכלכלן שלמה מעוז בריאיון לאולפן ynet(צילום מסך)

אינפו כלכלה צמיחה ()

 

 

"לא ייתכן שהשקל יהיה החזק ביותר בעולם"

בהמשך התייחס מעוז להתחזקות השקל, ובניגוד לדבריו של השר כהן - טען כי מדובר במצב מסוכן. "לא ייתכן שהשקל יהיה החזק ביותר בעולם - ייסוף השקל פוגע בתחרות של ישראל", אמר, "30 מדינות הפחיתו את הריבית בתחילת השנה". לדבריו, "בנק ישראל צריך להפחית את הריבית ולא להעלות אותה".

 

"אחת הסיבות לכך שהשקל חזק זאת הכלכלה החזקה. אבל רוב המדינות שעלולות להיכנס להאטה כלכלית מנסות להחליש את המטבע שלהן. ניו זילנד, למשל, הפחיתה את הריבית בחצי אחוז, מלזיה והפיליפינים גם. דרום קוריאה, שאף פעם לא מפחיתה ריבית, עשתה זאת. אירופה בריבית שלילית", הוא הדגים, "רק ישראל עם ריבית גבוהה כי בבנק ישראל יושבים אנשים מאוכלוסייה מסוימת - חזקה - ולא מעניין אותם שברמה הזאת של שער החליפין - התעשיות בפריפריה ימחקו".

 

מעוז התייחס לכך שבחודש שעבר השקל התחזק מול הדולר על רקע היחלשות הדולר בעולם, בצל מלחמת הסחר בין סין לארה"ב והחששות מפני האטה בכלכלה האמריקנית. עם זאת, יצוין כי בשבוע האחרון הדולר התחזק מול השקל עד לרמה של 3.54 שקלים לדולר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום מסך
הכלכלן שלמה מעוז בריאיון לאולפן ynet
צילום מסך
מומלצים