שתף קטע נבחר

על טעם ועל ריח: טיפים לגידול צמחי תבלין

נענע, בזיליקום, מרווה ורוזמרין – המלכות הבלתי מעורערות של צמחי התבלין. מהן הדרישות המיוחדות שלהן? אתר "המקצוענים" עם טיפים לגידול נכון שלהם

אפשר לומר שצמחי התבלין מתנהגים קצת כמו דיוות: הם יספקו לכם מראה ירוק ומלבלב בעיניים, יוסיפו טעם לתה, לתבשילים ולקינוחים – אבל יש להם גם דרישות מיחדות. החל משמש במינון נכון, דרך כמות מספקת של מים ועד לשטח מחייה שיעניק להם מספיק ספייס. מוכנים לאתגר? הנה כמה טיפים.

 

בכתבה הקודמת פירטנו חוקי מפתח לגידול צמחים, והסברנו כיצד נכון לייבש אותם, לצורך שימוש עתידי. בכתבה זו, נרחיב על ארבעה צמחי תבלין, ועל הדרך הנכונה לשמור עליהם לאורך זמן בעציץ או בגינה.

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

לפני שנרחיב על כל אחד מצמחים אלו, יש כמה כללים שתקפים לשלושתם. "צמחים אלו נוטים להתפרש לכל עבר, ולכן גם אם שותלים אותם מחוץ לבית, חשוב לשתול אותם בעציצים או באדניות", אומר הגנן אייל מור, מאתר "המקצוענים". "אחרת, הם יכולים לצוץ במקום שלא מרצה שבו יצמחו בגינה. אחת הבעיות העיקריות איתם היא שהם נוטים לסבול ממזיקים. קל לזהות זאת, שכן זה גורם לעלים להיראות אכולים. לפני שממהרים לעקור אותם, יש פתרון ביתי שקל לפעולה, ואינו מצריך הזמנת גנן. ממלאים בקבוק מים עם מעט חומץ 5 אחוז ומרססים את הצמחים האלו. ניתן לעשות זאת גם עם סבון כלים מהול במים, רק שחייבים להקפיד לשטוף היטב במים את הצמחים לאחר מכן. זאת, בייחוד משום שהם משמשים למאכל".

 

האם כדאי לשתול זרעים או שתילים של צמחי תבלין?

מור: "מכיוון שעלות השתילים האלה נמוכה יחסית (5-10 שקל לעציץ), בהחלט עדיף לשתול שתילים ולא זרעים. כך, ניתן ליהנות מהם מהר יותר, ולחסוך את ההמתנה המיותרת".

 

הנענע: שתלטנית במיוחד וזקוקה להשקיה מסודרת

"נענע היא ללא ספק המלכה הבלתי מעורערת של חליטות", אומרת בלה פוטשבוצקי מחברת הספר 'גינה להשכיר', אשר יצא לאור לאחרונה בהוצאת מודן, בייעוץ מדעי של יאיר גולדברג. "זהו שיח רב-שנתי שאם מצליחים למצוא לה את המקום המתאים לגידול ומקפידים על הנחיות הטיפול המיוחד שהיא דורשת, ניתן בהחלט ליהנות משיח נענע שישמש אתכם לכמה שנים טובות".

 

האם זהו אכן אחד הצמחים הקלים לגידול?

"רבים יגידו שכן, אך אני באופן אישי איבדתי שיחי נענע צעירים ויפים בעקבות נזקי מזג אוויר, מזיקים, מחסור במים או השקיית יתר", מודה פוטשבוצקי.

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

אור: צמח הנענע זקוק לחצי יום שמש, אך לא לשמש ישירה בשעות של שיא היום. פוטשבוצקי: "כדאי למקם אותה במקום שבו השמש הישירה תהיה רק בשעות הבוקר או בשעות אחר-הצהריים. בלית ברירה, מקמו אותה במיקום מואר מאוד, גם ללא שמש ישירה בכלל".

 

השקיה: הנענע זקוקה להשקיה מסודרת, בהתאם למיקום של הנענע ותנאי האקלים. פוטשבוצקי: "הטריק הוא להשקות בפעם הראשונה ביסודיות, ורק אז לבדוק כמה ימים חולפים עד שהאדמה מתייבשת כמעט לגמרי. לא לתת לאדמה להתייבש לחלוטין, שכן נענע לא מתמודדת טוב עם מחסור במים".

 

דרישות מיוחדות: "הנענע שתלטנית במיוחד ומתפרשת לכל עבר", מסבירה פוטשבוצקי. "שורשיה אינם נשלחים לעומק, אך גדלים במהירות לרוחב. לכן, יתאים לה כלי רחב ורדוד (מעין קערה), ויש להימנע מלשתול אותה עם צמחים נוספים בכלי הקיבול".

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

בזיליקום: אוהב את הקיץ, ופורח תחת שמש ישירה  

הבזיליקום הוא צמח עונתי, ונחשב לחזק ולעמיד. ניתן למצוא שתילים שלו בכל משתלה, וקל גם

קל מאוד לגדל אותו מזרעים, משום שהוא צומח והופך לשיח גדול, במהירות הבזק.

 

אור: הבזיליקום דורש שמש מלאה עד חצי יום שמש.

 

השקיה: "זהו צמח שזקוק לכמות גדולה של מים בהשקיה סדירה", מפרטת פוטשבוצקי. "בקיץ, זה יכול להיות כל יום-יומיים, אם הוא נמצא תחת שמש ישירה. כשהטמפרטורות יורדות, ניתן להסתפק במרווחי השקיה גדולים".

 

כיצד יודעים מתי להשקות?

פוטשבוצקי: "כשהעלים שלו מרכינים מעט ראש, זה הזמן. אין להניח להם להצטמק ולהתייבש".

 

דרישות מיוחדות: "במהלך הקיץ הוא פורח בלבן, אך הפריחה מעכבת את צימוח העלים, ולכן רצוי לגזום את הפרחים, כדי לעודד צמיחה מחודשת של העלים", ממליצה פוטשבוצקי. "בחורף, מכיוון שהוא רגיש מאוד לקור, הוא מתחיל להתעייף ומסיים את סבב הצמיחה שלו. במקרים מיוחדים, אם יש לכם אפשרות להגן עליו מהקור, הוא יצליח לשרוד את החורף וימשיך לסבב נוסף בקיץ הבא".

 

מרווה: סובלת במצבי לחות ולא אוהבת שהעלים שלה נרטבים

"זהו צמח התבלין האהוב עלי ביותר", אומרת פוטשבוצקי. "זהו שיח רב-שנתי, וקיימים הרבה מאוד סוגים שלו".

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

אור: המרווה זקוקה לשמש מלאה עד חצי יום שמש.

 

השקיה: "המרווה רגישה מאוד לרטיבות על העלים שלה", אומרת פוטשבוצקי. "לכן, הימנעו ככל הניתן מלהשקות את הצמח מלמעלה, ושמרו על העלים יבשים ובריאים. בהשקיה הראשונה שלאחר השתילה, חשוב מאוד להרוות את האדמה, עד שהמים יטפטפו מחורי הניקוז. לאחר ההשקיה הראשונה, יש להניח לאדמה להתייבש בין ההשקיות".

 

דרישות מיוחדות: המרווה רגישה ללחות יתר, יותר משאר צמחי התבלין. פוטשבוצקי: "עודף מים באדמה, יכול לגרום למחלת הקימחון או לחילדון (שתי מחלות צמחים). לקראת סוף החורף, יש לגזום את הענפים, כדי לעודד צמיחה מחודשת".

 

עוד כתבות בנושא:

הכנת הגינה לחורף: מה חשוב לעשות  

אל תזרקו את הכסף שלכם מהגג   

4 טיפים להקמת או חידוש גינה בבניין משותף

 

    (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

רוזמרין: שתלטן, אך מסתגל גם לתנאי גידול קשים  

זהו שיח רב-שנתי, הנחשב לעמיד ולסתגלן, שיודע להתאים את עצמו גם לתנאי גידול קשים.

 

אור: הרוזמרין זקוק לשמש מלאה או לעד חצי יום שמש.

 

השקיה: "לאחר השתילה, יש להשקות את העציץ ביסודיות ובהדרגה, עד שהמים יטפטפו מחור הניקוז", מפרטת פוטשבוצקי. "יש לחזור על הפעולה כשהאדמה יבשה כמעט לחלוטין. כדאי להימנע מהשקיה כשהאדמה עדיין לחה, ולוודא שתנאי הניקוז שלו טובים. לחות ורטיבות יתר, יפגעו בו".

 

דרישות מיוחדות: "זהו צמח מגודל ושתלטן שלא יודע לחלוק את הטריטוריה שלו בעציץ עם צמחים אחרים", מוסיפה פוטשבוצקי. "לכן, כדאי לשתול אותו בכלי מרווח מספיק, על מנת שיהיה לו מספיק מקום לשלוח שורשים ולהתפתח. הוא רגיל לחום כבד וללחות, אך רגיש לקור. באזורים שבהם החורף קר במיוחד, רצוי להכניס אותו אל תוך הבית, כדי לסייע לו לשרוד את העונה בשלום. לקראת סוף הקיץ, אפשר לגזום ענפים גדולים במיוחד, כדי לעודד צמיחה מחודשת שלו בסתיו".

 

צריכים גנן? לחצו כאן

 

ynet הוא שותף באתר "המקצוענים"


פורסם לראשונה 26/10/2019 08:14

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים