שתף קטע נבחר

איך תשפיע מהפכת הגז הטבעי על דרום הארץ?

מהפכת הגז הטבעי בדרום הארץ יצאה לדרך. מעבר לערד, המחוברת לגז טבעי כבר שנים, תשתית גז טבעי הונחה או עומדת להיות מונחת בשכונות מרכזיות באופקים, באר שבע ודימונה, ובקרוב גם בערים נוספות. מהם הגורמים שהופכים את הנגב לאזור המתקדם ביותר בארץ בתחום הגז הטבעי?

בשיתוף נגב גז טבעי

 

החדשות המשמחות של השנים האחרונות היו גילוי מצבורי הגז הטבעי לחופי מדינת ישראל, אך האזרח הממוצע לא ראה את התוצאה ביום-יום שלו. הגז הטבעי חובר בעיקר למפעלים, ובשכונות מגורים המשיכו להזמין בלוני גז ולשאול מתי הגז הטבעי יתחיל להשפיע על החיים שלהם. היום, אפשר להגיד שהמצב עומד להשתנות, בעקבות מהפכת הגז הטבעי בדרום הארץ.

 

ערד, שהיתה מחוברת למקור גז טבעי באזור עשרות שנים, התחברה לאחרונה למאגרי הגז בים התיכון. בבאר שבע הולכת ונבנית שכונת 'פארק הנחל', הכוללת יותר מ-4,000 יחידות דיור, בה הונחה כבר תשתית גז טבעי. בדימונה, שכונת הניצחון היתה השכונה הראשונה בישראל שחוברה לגז טבעי מהים התיכון כבר לפני שנתיים. גם שכונת הפארק ושכונת חורשת נח באופקים יקבלו תשתית גז טבעי, וכך גם כל השכונות העתידיות של העיר. הנחת תשתיות צפויה בקרוב גם באשקלון, רהט, נתיבות וקריית גת.

שכונת חורשת נח באופקים. הדמיה (הדמיה: אלרוד אדריכלים ומתכנני ערים)
שכונת חורשת נח באופקים. הדמיה(הדמיה: אלרוד אדריכלים ומתכנני ערים)

על פי ההערכות, תוך 5 שנים, כ-50 אלף משפחות באזור הדרום יהיו מחוברות לגז טבעי. מאחורי ההתקדמות בתחום עומדים מהלכים משמעותיים, בהם לוקחים חלק כל הגורמים במשוואה: החל ממוסדות התכנון, הרשויות המקומיות, רשות גז, הקבלנים וחברת נגב גז, בעלת הרישיון ממשרד התשתיות להקמת התשתית והפצת הגז הטבעי באזור הדרום. מדוע הגיעה המהפכה דווקא לדרום? וכיצד התושבים עומדים לשדרג חייהם?

 

כך רותמים את מוסדות התכנון והרשויות המקומיות למהפכת הגז הטבעי

"בסופו של דבר הכל עניין של החלטות של בני אדם", אומרת עינב עמרם, מנהלת תכנון בחברת נגב גז. "ברגע שמסבירים את הרציונל והאדם מולי מבין עניין, פורשים בפנינו שטיח אדום". מעבר לכך, "העיקרון שמלווה אותי הוא לא להסכים לקבל 'לא' בתור תשובה, להיות יצירתית ולחפש תמיד אלטרנטיבה ודרך למצוא את הרציונל הרלוונטי של כל אדם".

 

המטרה מבחינת עמרם היא לסייע בהטמעת תכנון תשתיות הגז בצורה חלקה יותר, "תוך מעבר של מכשולי הביורוקרטיה בקלות ובאלגנטיות".

 

צינורות גז טבעי (צילום: shutterstock)
צינורות גז טבעי(צילום: shutterstock)

"עקרון נוסף וחשוב לא פחות, הוא לעשות כל מה שאתה יכול בעצמך כדי לעזור לצד השני לקדם את הנושא. אני רואה במוסדות התכנון אנשים שרוצים לקדם, וצריך לדחוף את המערכת מכל הכיוונים כדי לעזור להם לעזור לנו לעזור לתושבים", אומרת עמרם.

 

לדבריה בסופו של דבר, "מוסדות התכנון רוצים להיטיב עם הלקוחות שלהם - התושבים. לכן צריך לגרום לתושבים להבין שהגז הטבעי יחסוך בזיהום אוויר, יחסוך בעלויות, וברמה הלאומית - המשאבים של ישראל ינוצלו בצורה יעילה ונחסוך ייבוא של מקורות אנרגיה אחרים".

 

"תשתית גז טבעי מאפשרת שימוש במוצרים שהישראלי הממוצע לא חלם להשתמש בו, כמו חימום תת-רצפתי לכל הבית. זו איכות חיים שהיתה שמורה לעשירים בלבד עד עכשיו, וכעת מונגשת לכל כיס".

 

מה האתגרים הגדולים מבחינתך?

"היעדר מידע ומודעות. גם מקבלי החלטות וגם התושבים לא מכירים, אז אנחנו צריכים לענות לכל השאלות. הרבה רואים בצנרת גז בתור סכנה לפיצוץ ושריפה, למשל, בעוד שהמצב הפוך: הגפ"מ כבד מהאוויר ולכן שוקע ומועד להצתה. הגז הטבעי קל מהאוויר ולכן מתנדף ומהווה פחות סיכון. ברגע שיחל השימוש האינטנסיבי בשכונות המגורים, כולם יתחילו להכיר את הנושא. ההתחלה תמיד מאתגרת יותר".

עינב עמרם, מנהלת תכנון בחברת נגב גז ()
"צריך לדחוף את המערכת מכל הכיוונים כדי לעזור להם לעזור לנו לעזור לתושבים". עינב עמרם, מנהלת תכנון בחברת נגב גז

על מנת להנגיש את המידע והתכנון, הקימה נגב גז מערכת מקוונת לתיאום תשתיות. "התיאום נגיש באתר האינטרנט של החברה, ותוך 5 דקות מגישים תכנית לבדיקה", אומרת עמרם. "אנחנו בודקים ומתכננים את צינור הגז, יחד עם תיאום לתשתיות אחרות. מאחורי המערכת הדיגיטלית עומד שירות אישי מאוד, שמאפשר תקשורת פשוטה ומיידית. כך אנחנו מתקדמים, הם מתקדמים והעולם מתקדם".

 

הדרך לחיבור

לדברי מרדכי שלו, מנהל פרויקטים בנגב גז, הרבה תלוי ביזמים. "יזם יכול להגיד לי 'אני לא מתחבר לגז טבעי', משום שזה דורש ממנו ליצור קשר עם כל הדיירים ולהגיד להם לשלם מעל 1,000 שקלים בשביל משהו שהם עדיין לא מכירים ולא יודעים מה היתרונות שלו. לדעתי העיריות לא עושות מספיק כדי לקבע את המצב מראש - זו שכונה ירוקה, אין ברירה, הולכים לתשתית גז טבעי. במקומות כמו אופקים, בהם ראש העיר מתעקש על זה, זה ככל הנראה יתבצע".

 

שלו מוסיף כי "הלחץ צריך להגיע מהדיירים עצמם, שיביאו בדרישה ליזם לקבל גז טבעי, עם איכות חיים גבוהה יותר, עלות אנרגיה זולה ב-30%-40%, פחות פליטה של חומרים מזהמים וריחות, ופחות סיכון לפיצוץ ושריפות".

 

"בשכונות חדשות בדרום, כמו פארק הנחל בבאר שבע, מבואה דרומית, שכונת רקפות, עיר היין באשקלון, שכונות כמו אבן גבירול ואגמים ב' באשקלון – צריך שהרשויות והחברות הכלכליות יירתמו לנושא. לדעתי, אם העיריות ייקחו את הנושא בתור פרויקט דגל, יתחילו לקום עוד ועוד שכונות מחוברות, הציבור יבין את התועלת, והוא יציף את הדרישה בהמשך".

  

באשר לסיבה שמאחוריה המהפכה הדרומית של החיבור לגז הטבעי, אומר שלו כי נגב גז טבעי - החברה שזכתה במכרז להולכת הגז בנגב מאורגנת נכון, יש לה צוותים טובים וקשר טוב מאוד עם רשות הגז הטבעי. "נכנסנו לזה בצורה טובה ונכונה, תנאי השטח מאפשרים הנחת תשתית קלה יותר, ובנוסף, משום שמדובר בפריפריה, המדינה היתה מוכנה לממן את הקמת הקווים. התוצאה היא Win-win עבור כולם".

מרדכי שלו, מנהל פרויקטים בנגב גז טבעי.  (צילום: צביה שלו)
מרדכי שלו, מנהל פרויקטים בנגב גז טבעי. (צילום: צביה שלו)

"רמת החיים משתפרת, יוקר המחייה נמוך מצטמצם, והסביבה ירוקה וחכמה - בעוד 5 שנים לא נבין איך הסתדרנו בלי גז טבעי"

 

מי שדוחף את הנושא בעוצמה הוא איציק דנינו, ראש עיריית אופקים שמגדיר את הגז הטבעי בתור משאב דרמטי "בהתנהלות מול רשות הגז, בהתחלה לא היו תקנים לשימוש פרטי, לא ידעו איך לבלוע את זה. בסוף נתנו לנו אישור לצאת לפיילוט", הוא מספר.

 

תשתית הגז הקיימת עומדת לשרת בקרוב את תושבי שכונת הפארק, אשר צמודה לנחל אופקים ופארק אופקים. "היה מתבקש שזה יקרה בשכונה ירוקה וחכמה והמשמעות אדירה - היום כל מוצרי החשמל זוללי האנרגיה, מציעים חלופה הפועלת על גז. בשלב הבא אני רואה רכבים המונעים על ידי גז, שחונים ומתודלקים ליד הבית. גז טבעי מעלה את רמת החיים, מוזיל את יוקר המחייה ונותן סביבה ירוקה וחכמה - בעוד 5-7 שנים לא נבין איך הסתדרנו בלי זה".

 

על מנת לשכנע את הדיירים, מוקם באתר הבנייה מתחם עם תצוגת תכלית של שימושים בגז, הצגת עלויות התחזוקה הנמוכות ועלויות הרכישה. "בנוגע לקבלנים, בעת קבלת היתר בנייה, יש סעיף שדורש מהם לתאם חיבור לתשתית גז טבעי. הפעולה הזו נבדקת בתחילת הבנייה ולקראת קבלת טופס 4".

 

בכל הנוגע לחששות של התושבים מנושא הבטיחות, "בתחילה לא היו תקנים מסודרים בנושא, ולכן אימצנו את התקנים המחמירים ביותר של האיחוד האירופי, כדי להפחית את החשש". דנינו מציין גם כי לאחרונה הושק אזור התעשייה 'שקד' בגודל 720 דונם בעיר, המחובר לגז טבעי. "המשמעות היא הוזלת עלויות, כדי שהמפעלים יוכלו להתחרות עם יתרון של עלות אנרגיה נמוכה".

ראש עיריית אופקים,  (צילום: אדי ישראל)
"נתנו לנו אישור לצאת לפיילוט". ראש עיריית אופקים, איציק דנינו(צילום: אדי ישראל)

במבט לעתיד, דנינו מבטיח כי "כל שכונה שתוקם מהיום בעיר, תוקם עם תשתית של גז טבעי. החזון הוא שזה יקרה בכל הארץ. ההצלחה של אופקים נותנת גושפנקא להרבה שכונות חדשות שנבנות היום במדינת ישראל, וזו הגאווה שלנו".

 

בשיתוף נגב גז טבעי

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים